Search
Asset 2

وزیر امور خارجه بریتانیا: کشور ما نباید از لحاظ استراتژیکی به چین وابسته باشد

استراتژیکی تراس که ماه گذشته در جریان ترمیم کابینه در سمت وزیر امور خارجه بریتانیا جایگزین دومینیک راب شد، در حال حاضر برای گفتگو درباره رو
لیز تراس، وزیر امور خارجه بریتانیا (Hollie Adams /pool/AFP via Getty Images)

وزیر امور خارجه بریتانیا، لیز تراس گفت بریتانیا نباید از لحاظ استراتژیکی به چین وابسته باشد و باید در زیرساخت‌های حیاتی کشور با «شرکای قابل اعتماد» همکاری کند.

تراس که ماه گذشته در جریان ترمیم کابینه در سمت وزیر امور خارجه بریتانیا جایگزین دومینیک راب شد، در حال حاضر برای گفتگو درباره روابط امنیتی و دفاعی با هند در این غول آسیای جنوبی به سر می‌برد.

تراس در مصاحبه‌ای با تلگراف گفت بریتانیا به تجارت با چین ادامه خواهد داد «اما بسیار مهم است که از نظر استراتژیکی وابسته نشویم».

تراس در پاسخ به پرسش درباره مشارکت شرکت‌های دولتی چینی در نیروگاه‌های هسته‌ای بریتانیا گفت: «از نظر من بسیار مهم است که از نظر استراتژیکی وابسته نشویم و فکر می‌کنم بسیار مهم است که به خصوص در زمینه زیرساخت‌های حیاتی کشور، با شرکای قابل اعتماد همکاری کنیم».

وی همچنین گفت: «زمینه‌های دیگری مانند کوانتوم، هوش مصنوعی و امنیت سایبری هستند که در آن‌ها باید با شرکایی به دنبال پیشرفت باشیم که قابل اعتماد باشند و طرفین به یکدیگر اطمینان داشته باشند».

تراس همچنین بر اهمیت تنوع در زنجیره تامین محصولات دارویی بریتانیا تاکید کرد و گفت اهمیت این موضوع در جریان همه‌گیری کووید۱۹ که ویروس ح‌ک‌چ (حزب کمونیست چین) باعث آن شد، نمایان گردید.

او گفت بریتانیا باید «با شرکای هم عقیده خود در سراسر جهان، یک شبکه آزاد بسازد».

او گفت: «کشورهایی که به بازار آزاد و دموکراسی اعتقاد دارند، در برابر اقتصادهای غیر بازاری که چین نیز شامل آن است، در نبرد نفوذ اقتصادی در حال پیروزی هستند».

تراس در آخرین روز از سفر دو روزه خود به هند از ناو هواپیمابر نیروی دریایی سلطنتی اچ‌ام‌اس ملکه الیزابت که با ارتش هند در حال برگزاری مجموعه‌ای از تمرینات است، دیدار خواهد کرد.

این تمرینات بخشی از برنامه اعزام این گروه ضربت دریایی به منطقه هند-آرام در بحبوحه افزایش تنش‌ها با چین در منطقه است.

وزارت امور خارجه گفت تراس به دنبال پیشبرد برنامه ۲۰۳۰ است که نخست وزیر بوریس جانسون و نخست وزیر هند، نارندرا مودی اوایل سال جاری در زمینه‌ امنیت دریایی، امنیت سایبری و مقابله با تروریسم در آن به توافق رسیدند.

این برنامه نشان‌دهنده «تمایل» رو به افزایش نسبت به منطقه هند-آرام است که بازبینی جامع سیاست خارجی و دفاعی دولت بریتانیا آغازگر آن بود.

تراس در بیانیه‌ای گفت: «همکاری‌های دفاعی و امنیتی نزدیک‌تر میان بریتانیا و هند زمینه روابط اقتصادی عمیق‌تر را فراهم می‌آورد و امنیت هر دو کشور و همچنین، سایر منطقه را بهبود می‌دهد. ما باید از دریا و مسیرهای تجاری خود حفاظت کنیم و از موضع قدرت به دنبال دفاع سرسختانه از منافع خود و مقابله با اعمال غیرمنصفانه باشیم».

مطالب دیگر:

رئیس سی‌دی‌سی: شاید تعریف «واکسیناسیون کامل» در آینده تغییر کند

دیدگاه: نگرانی دانشمندان از جمع‌آوری اجباری اطلاعات دی‌ان‌ای افراد در چین

کارشناسان معتقدند بحران برق در چین، ابقای شی جین‌پینگ در قدرت را تهدید می‌کند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی