Search
Asset 2

درس‌هایی که می‌توان از هنرهای نمایشی شن‌یون آموخت

با حضور در سالن نمایش شن یون از تماشای اجرای باشکوه فرهنگ سنتی چین باستان لذت ببرید (Courtesy Shen Yun Performing Arts)
با حضور در سالن نمایش شن یون از تماشای اجرای باشکوه فرهنگ سنتی چین باستان لذت ببرید (Courtesy Shen Yun Performing Arts)

چگونه یک شرکت هنرهای نمایشی می‌تواند آغازگر یک راه جدید باشد؟

 

با حضور در سالن نمایش شن یون از تماشای اجرای باشکوه فرهنگ سنتی چین باستان لذت ببرید (Courtesy Shen Yun Performing Arts)

نوشته مدلینا هوبرت – اپک تایمز

از دوازده سال قبل که «هنرهای نمایشی شن یون» تأسیس شد، تاکنون اجراهای متعددی از این نمایش و صدها مورد مصاحبه‌‌ که با تماشاچیان این نمایش انجام شده را دیده‌ام.

واژه‌هایی را مانند «فوق‌العاده و عالی»، «آسمانی» و «زیبا» بارها از سوی تماشاچیان شن‌یون شنیده‌ام. بسیاری از آنها از خوشحالی در پوست خود نمی‌گنجیدند و اشک در چشمان‌شان حلقه زده بود. تماشای شن‌یون‌ برای آنها تکان‌دهنده بود و از این که فرصت تماشای این نمایش به آنان داده شده بود سپاسگزار بودند. اینها باعث شده که من به این فکر فرو روم که چرا شن‌یون می‌تواند این چنین قلب مردم را تحت تأثیر قرار دهد؟

شن‌یون در سال ۲۰۰۶ توسط گروهی از هنرمندان نخبه چینی در نیویورک تاسیس شد و از آن زمان به بزرگ‌‌‏ترین شرکت رقص و موسیقی کلاسیک در جهان تبدیل شده است. به گفته وب‌سایت این شرکت، ماموریت شن‌یون احیای فرهنگ از دست رفته چین باستان و ترویج آن در دنیا است. از آن زمان تا کنون شن‌یون با این هدف یه شهرها و مناطق مهم دنیا سفر کرده و با میلیون‌ها نفر ارتباط برقرار کرده است.

شن‌یون تنها ارائه دهنده زیبایی و هنر نیست. بلکه یادآور سرشت درونی‌ ما مبنی بر نیکی و درستی و الهیات است و آنچه برای ما به جای می‌گذارد صرفاً در سالن تأتر تمام نمی‌شود. شن‌یون درس‌هایی به ما می‌دهد که می‌توان از آنها در تمام زندگی بهره برد.

در اینجا به پنج درس مهمی که می‌توانیم از  شن‌یون بیاموزیم اشاره می‌کنم:

بنیان گذاشتن استانداردی عالی

اجراهای شن یون همگی در عین زیبایی کامل و بدون نقص هستند. خود نام «شن یون» به زبان چینی معنی «زیبایی رقص موجودات الهی» را می‌دهد. هر جزئی از نمایش‌ها از لباس‌ها گرفته تا پس‌زمینه‌ها به شکلی دقیق تنظیم شده‌‌‏اند. شن‌یون که رقص سنتی چینی را با پیشینه‌ای هزاران ساله به تصویر می‌کشد به یکی از جامع‌ترین و کامل‌ترین سیستم‌های رقص دنیا تبدیل شده است. هنرمندان شن‌یون حرکاتی که نیاز به قدرت، ظرافت و دقت دارد را چنان آسان و زیبا اجرا می‌کنند که تماشاچیان شگفت‌زده می‌شوند.

یکی دیگر از نکات برجسته  شن‌یون ارکستر منحصر به فرد آن است. به طوری که ملودی‌های سنتی شرقی با ارکستراسیون غربی ترکیب شده است. این ارکستر چنان موفقیت‌آمیز بوده است که مخاطبان خواهان اجرای مستقل آن هستند.

با دیدن شن‌یون به برتری هنری و تکنیکی این نمایش و زیبایی تمام و کمال آن پی می‌بریم. هرچند که آنچه این هنرمندان در سنین مختلف  اجرا می‌کنند نوعی الهام الهی است، با این حال عملکرد آنان استانداردی را برای ما تعیین می‌کند که طبق آن زیبایی، کیفیت و کمال به مراتب بیشتری را در کار خود متجلی کنیم.

بهبود و رشد شخصیت

در طول تاریخ ، شخصیت‌های بزرگ و برجسته همیشه بر تزکیه نفس تأکید داشتند و اعتقاد بر این بود که تنها افراد بزرگ‌منش می‌توانند گام‌های بزرگ بردارند. هنرمندان شن‌یون این واقعیت را به خوبی نشان‌ داده‌اند. به طوری که نه تنها روی رشد فنی و هنری خود کار می کنند، بلکه تلاش می کنند که شخصیت خود را نیز به عنوان یک انسان رشد و بهبود بخشند.

روی صحنه اجرای شن‌یون، هنرمندان قهرمانان تاریخی، استادان فرزانه و موجودات الهی را نمایش می‌دهند. هنرمندان برای اینکه بتوانند به طور کامل ویژگی‌های این شخصیت‌ها را انتقال دهند، ارزش‌های درونی آنان را در خود و در زندگی‌شان می‌پرورانند و این می‌تواند پاسخ این سوال باشد که چرا حرکات آنان می‌تواند قلب مردم را تحت تأثیر قرار ‌دهد.

 به نوشته وب‌‌‏سایت شن‌یون، «انضباط فردی هنرمندان شن‌یون قابل توجه است و آنها معتقدند که تزکیه درونی‌شان راهی است که چنین هنر زیبا و والایی را خلق کنند.» متأسفانه تاکید بر رشد شخصیت فردی در جامعه ما کاهش یافته است، و ما به طور فزاینده‌ای تاکید خود را روی مسائل عملی و نوآوری‌های سطحی قرار داده‌ایم. اما در واقع، اگر به افراد بزرگ تاریخ نگاه کنیم، آنها کسانی هستند که شخصیتی برتر و والا را  در خود رشد داده‌اند و به خدمت به دیگران توجه می‌کردند. شن‌یون به ما می‌آموزد که زیبایی واقعی توسط افرادی با شخصیتی والا می‌تواند خلق شود.

نگاه به فرهنگ سنتی

فرهنگ سنتی غرب برای جامعه ما آشنا است، اما تمدن ۵۰۰۰ ساله چین برای بسیاری از ما مثل رمز و راز است. تاریخ چین باستان دارای فرهنگی غنی و سنتی است. در چین باستان، افراد در حرفه‌های مختلف مدیتیشن می‌کردند و روی شخصیت خود کار می‌کردند. بسیاری از چهره‌های مشهور در تاریخ چینی، تزکیه می‌کردند و معتقد به الهیات بودند و روی ارتقای اصول اخلاقی خود تلاش می‌کردند تا به قلمروهای بالاتر خرد دست پیدا کنند.

چینی‌های باستانی اعتقاد داشتند که فرهنگ آنها توسط خداوند اعطا شده است. به این معنی که بسیاری از سنت‌ها و باورهای آنها توسط موجودات الهی تعیین است. با این هدف که انسان‌ها شرافتمندانه زندگی کنند و یک روز به خانه‌های آسمانی خود بازگردند.

شن‌یون از طریق رقص، موسیقی، لباس‌های سنتی و تصاویر پس‌زمینه، باور به الهیات را در مردم زنده می‌کند. در عین حال، از طریق هنر به ما ارزش‌های کهن مشترک‌مان مانند حقیقت، نیکخواهی، بردباری، شجاعت و احترام به دیگران را یاد می‌دهد. گرچه شن‌یون فرهنگ چینی را ارائه می‌دهد، اما این در واقع فرهنگ تمام بشریت است.

قدرت همکاری

وقتی صحبت از همکاری می‌شود، هنرمندان شن‌یون، همانقدر که در تکنیک‌های خود مهارت دارند، در همکاری با یکدیگر نیز فوق‌العاده هستند. با رجوع به مصاحبه‌های ویدئویی با تماشاچیان در وب سایت شن‌یون، اکثرا این همکاری هنرمندان را مد نظر قرار  داده‌اند. هنرمندان شن‌یون قادر به دستیابی به چنین همکاری هستند، زیرا آنها به ماموریت خود در احیای فرهنگ سنتی اعتقاد دارند.

این همکاری نیز در ارکستر شن‌یون نیز دیده می‌شود. جایی که سنت‌های غرب و شرق از طریق حضور سازهای سنتی چینی مانند پیپا و آرهو در یک ارکستر سمفونی غربی با هم ادغام می‌شود. دو سیستم موسیقی دارای ویژگی‌های متمایزی هستند، اما در شن یون به بهترین شکل ترکیب شده‌اند، و با ایجاد یک موسیقی غنی و هماهنگ به قلب حاضرین نفوذ می‌کند. برای رسیدن به این هدف نیاز است نوازندگان به درک کاملی از هر دو سیستم موسیقی برسند. بنابراین شن‌یون، درس بردباری، انعطاف‌پذیری و ذهنی باز به ما می‌دهد و چنانچه از این درس در زندگی خود بهره ببریم نتایج فوق‌العاده‌ای کسب می‌کنیم.

اعتقاد به الهیات

اساس فرهنگ سنتی چینی اعتقاد به الهیات است و در طول تاریخ، چینی‌ها مردمی با اعتقادات معنوی بوده‌اند. به طوری که  ارزش‌های‌شان ریشه در سنت‌های بودیسم، دائوئیسم و ​​کنفوسیوس دارند. این میراث غنی، توسط حزب کمونیست چین ویران شده است. حزب کمونیست از زمان رسیدن به قدرت در سال ۱۹۴۹، اعتقاد به الهیات را به عنوان عملی خرافاتی تلقی کرد و آن را رد کرد. در نتیجه معتقدین مذهبی و انسان‌های صالح مورد آزار و اذیت قرار گرفته‌اند و خائن شناخته شدند. بچه‌ها تشویق شدند که علیه والدین خود رفتار کنند، و مردان و زنان تحریک شدند که به همسران خود خیانت کنند و دانش‌آموزان علیه معلمان  خود و تمام فرهنگ سنتی شورانده شدند.

متأسفانه ارزش‌های الهی که میراث مهم و باارزش تاریخ بشری است، به واسطه مادی گرایی فزاینده در جامعه غرب نیز مورد حمله قرار گرفته است.

اکنون نوبت شن‌یون است که میراث غنی گم شده بشریت را احیا کند. شن‌یون شکوه و زیبایی سنت‌ها را به صحنه نمایش می‌آورد و اهمیت الهیات را در ارائه امید به مردم نشان می‌دهد. هم در این زندگی و فراتر از این زندگی. احتمالاً به همین دلیل است که قلب بسیاری از مردم با تماشای این نمایش تکان می‌خورد و برخی از آنها اشک می‌ریزند. به واسطه تماشای شن‌یون سوالاتی در ذهن‌مان شکل می‌گیرد که باعث می‌شود درباره ارتباط‌‌ خود با معنویت و الهیات به فکر فرو رویم و به نقش‌مان در این جهان بیاندیشیم.

آنچه ذکر شد تنها برخی از درس‌هایی است که اجرای شن‌یون به ما می‌آموزد. از آنجایی که شن‌یون هر ساله برنامه‌های جدیدی را ارائه می‌دهد، می‌توانیم سال به سال از آن بیشتر بیاموزیم و از مسیری ژرف‌تر جذب این فرهنگ شویم.

شن یون اجراهای سال ۲۰۱۹ خود را از روز ۱۲ دسامبر ۲۰۱۸ در برکلی، کالیفرنیا، آغاز کرده است. برای اطلاعات بیشتر، به سایت ShenYun.com مراجعه کنید.

اپک تایمز، هنرهای نمایشی شن‌یون را از مهمترین رویداد‌‌‌‏های فرهنگی عصر حاضر می‌داند و واکنش مخاطبان را از زمان آغاز فعالیت آن در سال ۲۰۰۶ تحت پوشش خبری قرار داده است.

 

مطالب دیگر:

چین؛ موجودیت در دروغ یا موجودیت در حقیقت؟

بررسی افزایش زندان‌‏های مناطق مسلمان‌‏نشین چین بر روی نقشه

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما، فصل ۴ : صدور انقلاب

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی