Search
Asset 2

پنهانکاری رژیم چین در مورد شیوع آنفولانزا در این کشور

پنهانکاری رژیم چین در مورد شیوع آنفولانزا در این کشور
پنهانکاری رژیم چین در مورد شیوع آنفولانزا در این کشور
زنی با ماسک روی صورتش در خیابان‌های پکن، درحالی که پشت سرش پوستری هشداردهنده است که می‌گوید چطور از ویروس آنفولانزا در امان بود. (Wang Zhao/AFP/Getty Images)

موج اخیر بیماری آنفولانزا در دنیا، یکی از شدیدترین نمونه‌های یک دهه اخیر است که در مناطق گوناگون از آمریکا گرفته تا چین و استرالیا گسترش یافته است. اما در چین آمار مرگ و میر ناشی از این بیماری سانسور می‌شود و مردم از وخامت اوضاع ناآگاه نگه داشته می‌شوند.

حساسیت‌ها به این موضوع زمانی گسترش یافت که روز ۲۰ فوریه مقاله‌ای در رسانه چینی «سای‌شین» در این خصوص منتشر شد.

در شروع این مقاله شرح حال یکی از بستگان گزارشگر ذکر شده بود که اواخر ماه دسامبر و ۲۷ روز پس از آنکه علایم آنفولانزا در وی دیده شد درگذشت. وی با خرج هزاران دلار و سرگردانی بین چندین بیمارستان در نهایت نتوانست جان او را نجات دهد. یک پزشک در جمع‌بندی ماجرای فوق نوشته است که چنانچه این بیماری به موقع تشخیص داده شود قابل درمان خواهد بود.

در مقاله سای‌شین، به ۳۰۰ مورد مرگ در نتیجه آنفولانزا طی تابستان اشاره می‌شود که نتیجه ۱۵ هزار مورد ابتلا به این بیماری است.

هرچند که مقامات وزارت بهداشت چین در کنفرانسی خبری امسال را بدترین سال شیوع آنفلوانزا در چین در سال‌های اخیر اعلام کردند، اما از ارائه آمار دقیق تلفات این بیماری خودداری می‌کنند. بیماری‌های عفونی تنفسی از جمله آنفلوانزا از دسامبر سال گذشته در بسیاری از شهرهای چین به طور بی‌سابقه‌ای شیوع پیدا کرده است. به عنوان مثال در شهر پکن به طور متوسط تعداد مبتلایان به آنفلوانزا در مقایسه با تعداد مبتلایان در زمان مشابه سال گذشته ۷۱ درصد افزایش داشته است.

ویروس آنفلوانزای نوع B در حال حاضر در چین شیوع پیدا کرده که دوره ابتلا به آن از انواع دیگر آنفلوانزا طولانی‌تر است. علاوه بر آنفلوانزای نوع B انواع آنفلوانزای نوع A از جمله H3N2  و H1N1  نیز در چین شیوع دارد. تعداد مبتلایان به آنفلوانزای نوع B بیشتر از نوع A برآورد شده است.

سال گذشته نیز مواردی از مرگ در نتیجه ابتلا به آنفولانزای پرندگان در استان‌های هونان و گوانگ‌دانگ گزارش شد. پنهانکاری مقامات بهداشت و درمان چین در مورد تلفات ناشی از بیماری‌های واگیردار تازگی ندارد که چشمگیرترین آنها در زمان شیوع بیماری مهلک سارس در چین مشاهده شد.

مطالب دیگر:

چگونه پزشکان در چین به قاتلان تبدیل می‌شوند؟

نام بزرگ‌‌‌‏ترین دختر صدام حسین در لیست افراد‌ تحت تعقیب

نهنگ‌‌‏های عظیم الجثه غریزه حمایت از سایر گونه‌‌‏ها را دارند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی