Search
Asset 2

چگونه ارکستر سمفونیک شن‌‌‌‌‌‌‏یون تماشاچیان را به وجد می‌‌‌‌‏آورد

ارکستر سمفونی شن یون
اجرای ارکستر سمفونی شن یون در سالن روی تامسون هال تورنتو، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ (Evan Ning/The Epoch Times)
ارکستر سمفونی شن یون
اجرای ارکستر سمفونی شن یون در سالن روی تامسون هال تورنتو، ۱۱ اکتبر ۲۰۱۷ (Evan Ning/The Epoch Times)

«ارکستر سمفونی شن‌‌‌‌‌‌‏یون» پس‌ ‌‌‌‌‌‏از چندین هفته اجرا در آسیا به تورنتو آمد تا علاقمندان موسیقی و آواز‌‌‌‌‌‌‏های آرامش‌‌‌‌‌‌‏بخشش از برنامه آن لذت ببرند و در حال حاضر تور خود را در برخی شهر‌‌‌‌‏های آمریکای شمالی ادامه می‌‌‏دهد.

امسال برنامه، روز چهارشنبه ۱۱ اکتبر، ساعت ۸ شب، در « روی‌‌‌‌‌‌‌‏تامسون هال» تورنتو، برگزار شد.

۱۱ اکتبر سال گذشته که این ارکستر در روی تامسون هال تورنتو به اجرا پرداخت، هنگامی که ارکستر آهنگ‎‌‌‌‌‌‌‏های اصلی شن‌‌‌‌‌‌‏یون و نیز  شاهکار بی‌‌‌‌‌‌‏نظیر موسیقی کلاسیک غربی‌‌‌‌‌‌‏اش را می‌‌‌‌‌‌‏نواخت، مورد تشویق بی‌‌‌‌‏نظیر تماشیاچیان قرار گرفت.

در پایان کنسرت، حضار ایستادند و آنچنان قدرشناسانه تشویق کردند که ارکستر در انتها به‌‌‌‌‏جای یک‌‌‌‌‌‌‏بار، سه بار به اجرای قطعه دعوت شد.

موسیقی منحصربه فرد شن‌‌‌‌‌‌‏یون ترکیبی از آلات موسیقی سنتی چینی است که با ارکستر کامل غرب به صورتی ماهرانه تلفیق شده است.

سال گذشته، چهارمین سال متوالی بود که «کانسیگلیو دی نینو»، سناتور بازنشسته کانادایی ، در کنسرت ارکستر سمفونی شن‌‌‌‌‌‌‏یون شرکت کرده بود. برای آقای دی نینو، آن یک موسیقی‌‌‌‌‌‌‏ معمولی نبود.

بیشتر بخوانید: ارکستر سمفونیک شن یون، نو‌‏آوری در موسیقی کلاسیک

«کانسیگلیو دی نینو»، سناتور بازنشسته کانادایی (NTD Television)

او به تلویزیون ان‌‌‌‌‌‌‏تی‌‌‌‌‌‌‏دی گفت: «نوای این موسیقی گاهی ملکوتی است. واقعا می‌‌‌‌‌‌‏توان جان آنچه را که این ارکستر سعی در خلق آن دارد، احساس کرد. آنچه که این آلات و موسیقی چینی می‌‌‌‌‌‌‏آفرینند، فضایی آسمانی است.

«مایکل وینسنت»، آهنگساز، کارشناس موسیقی و بنیانگذار و مدیرعاملِ «لودویگ وان»، شبکه‌‌‌‌‌‌‌‌‏ای از وب سایت‌‌‌‌‌‌‌‌‏های موسیقی کلاسیک در کانادا، ترکیب زیبای آلات موسیقی غربی و شرقی را در ارکستر ستایش کرد.

او گفت: «رهبری ارکستر به‌‌‌‌‌‌‏طور خاصی خوب بود و بسیار تحت تأثیر آن قرار گرفتم.»

شن یون
«مایکل وینسنت»، آهنگساز، کارشناس موسیقی (NTD Television)

«مانون لوپاون» خانم مسنی که سال پیش‌‌‌‌‌‌‏ هم به کنسرت آمده بود، گفت: «ارکستر سمفونی شن‌‌‌‌‌‌‏یون حقیقتا بهترین است. به شما می‌‌‌‌‌‌‏گویم که این ارکستر در جهان بهترین است. امیدوارم که سالی پس‌‌‌‌‌‌‏از سالی دیگر در این کنسرت حضور یابم تا این که ۱۰۵ ساله شوم. من با شنیدن آن گریستم… بسیار زیباست و می‎شود لمسش کرد.»

موسیقی برای روح و جان

اجرای ارکستر برای  خانم «فرانکا بورگیا» که نقاش است، بسیار تکان دهنده بوده است. او گفت: «ارکستر سمفونی شن‌‌‌‌‌‌‏یون، موسیقی کلاسیک را به سطحی دیگر می‌‌‌‌‌‌‏برد. در آن صلح و آرامش وجود دارد. قدرت وجود دارد … و آن درون فرد را پالایش می‌‌‌‌‌‌‏کند و روبراهتان می‌‌‌‌‏کند.»

خانم «میمی مارتینسکی»، نویسنده، گفت که مشاهده ارکستر برای او بسیار خاص بوده و ارکستر شن‌‌‌‌‌‌‏یون را «موسیقی روح» نامید. خانم مارتینسکی، به طور خاص، در مورد  ساز «ارهو دو زهی» هم اظهار نظر کرد و اشاره کرد که موسیقی بسیار محرک و مهیج است.

او افزود: «واقعا فرد را به زمان و مکانی دیگر منتقل می کند. بسیار آسمانی است و می‌‌‌‌‌‌‏توانید آن را در قلب و روح خود احساس کنید. چیزی بسیار عمیق و تکان‌‌‌‌‌‌‏دهنده است.»

«لاوری ایوانس»، که در صنعت بهداشت مدیر است، تجربه‌‌‌‌‌‌‏ای الهام بخش درمورد اجرا داشت. او گفت: « شگفت‌‌‌‌‏انگیز  و با روحی غنی بود. قلب‌‌‌‌‌‌‏های ما گشوده هستند و واقعا خوشحالیم که به اینجا آمدیم. بسیار زیبا بود.»

خانم ایوانس، که در دوره نقاهت پس‌‌‌‌‌‌‏از یک تصادف رانندگی به‎سر می‌‌‌‌‌‌‏برد، همچنین گفت که احساس کرده موسیقی اثری شفابخش دارد.

بنابرنوشته وب‌‌‌‌‌‌‏سایت شن‌‌‌‌‌‌‏یون، مردمان باستان چین عقیده داشتند که موسیقی قدرت التیام دارد. درواقع طبیعت پزشکی چینی از طبیعت موسیقی چین سرچشمه گرفته است.

خانم ایوانس، ادامه داد: «واقعا پی بردم که برای ذهن و قلبم شفا دهنده است و می‌‌‌‌‌‌‏توانستم تمدد اعصاب کنم؛ در این لحظه واقعا همچون وسیله بالابرنده‌‌‌‌‌‌‏ای است که به دنبال آن می‌‌‌‌‏گشتم.»

«جان آدامسون»، مدیر اجرایی سابق یک شرکت اپرا هم عقیده دارد که انرژی زیادی که از صحنه می‌‌‌‌‌‌‏آمد را احساس می‌‌‌‌‏کرد.

او گفت: «این ارکستری بسیار بزرگ است و قطعاتی که آنها  انتخاب کرده اند شورانگیز هستند.»

مطالب دیگر:

اوضاع بازار مسکن تورنتو همچنان در حال تغییر

داستان کوتاه از آنچه چین بیش از همه پنهان می‌‌‏کند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی