Search
Asset 2

چگونه پزشکان برزیلی از پوست ماهی برای درمان سوختگی بهره می‌‏برند

پوست ماهی برای درمان سوختگی
(REUTERS/Paulo Whitaker)
پوست ماهی برای درمان سوختگی
(REUTERS/Paulo Whitaker)

محققان در برزیل در حال آزمایش درمان جدید سوختگی‌‏های شدید با استفاده از پوست ماهی تیلاپیا هستند. یک روش غیرمعمول که می‌‏تواند درد و هزینه‌‏های پزشکی قربانیان را کاهش دهد.

پوست منجمد خوک و حتی بافت انسان به مدت طولانی برای مرطوب نگه داشتن و انتقال کلاژن (پروتئینی که سبب بهبودی می‌‏شود) در سوختگی استفاده شده است.

با این وجود بیمارستان‌‏های عمومی برزیل، فاقد منابع انسانی، پوست خوک و جایگزین‌‏های مصنوعی هستند که به راحتی در کشورهای غربی موجود است. در عوض از پانسمان با گاز که نیاز به تغییر منظم دارد و اغلب دردناک است به طور معمول استفاده می‌‏شود.

تیلاپیا در رودخانه‌‏های برزیل و مزارع‌‏ پرورش ماهی فراوان است و همچنین رشد آن به سرعت در حال گسترش است.

دانشمندان دانشگاه فدرال سیرا در شمال برزیل دریافتند که پوست تیلاپیا همانند پوست انسان رطوبت، کلاژن و مقاومت در برابر عوامل بیماری‌‏زا دارد و می‌‏تواند در بهبود کمک کند.

در چین، محققان پوست تیلاپیا را روی جوندگان برای خواص درمانی‌‏اش مورد آزمایش قرار داده‌‏اند، اما دانشمندان در برزیل می‌‏گویند برای اولین بار روی انسان آزمایش کرده‌‏اند.

«ادریکو دی موریس»، استاد دانشگاه سیرا در این باره گفت: «استفاده از پوست تیلاپیا در سوختگی بی‌‏سابقه است. پوست ماهی  معمولا دور انداخته می‌‏شود، اما ما در حال استفاده از این محصول و تبدیل آن به منافع جامعه هستیم.»

محققان برزیلی می‌‏گویند که درمان با استفاده از تیلاپیا می‌‏تواند بهبود را چند روز سرعت بخشد و نیاز به دارو را کاهش دهد.

تکنسین‌‏های آزمایشگاه دانشگاه پوست ماهی را با مواد مختلفی استریل کرده و به سائوپائولو می‌‏فرستند تا با تابش پرتو ویروس‌‏های آن کشته شوند و سپس محصول را بسته بندی و در یخچال نگه داری می‌‏کنند. پس از تمیز و سالم سازی، پوست ماهی تا دو سال قابل استفاده است و هرگونه بوی بد ماهی از آن حذف شده است.

در مطالعات پزشکی، درمان‌‏های جایگزین حداقل بر روی ۵۶ بیمار سوختگی نوع درجه دو و سه آزمایش شده است. بخش سوخته بیماران با پوست ماهی پوشش داده می‌‏شود که البته شبیه موجودات فیلم‌‏های علمی تخیلی به نظر می‌‏آیند.

«آنتونیو هانیو»، مکانیک ماشین، بازوی خود را حین لحیم کاری سیلندر گاز ماشین سوزاند. او می‌‏گوید که درمان با پوست تیلاپیا موثرتر از بانداژی است که نیاز به تعویض آن هر دو روز یکبار است.

پوست ماهی دارای سطح بالایی از کلاژن نوع ۱ است و طولانی‌‏تر از گاز استریل مرطوب می‌‏ماند و نیازی به تعویض مکرر آن نیست.

پوست تیلاپیا مستقیما بر روی ناحیه سوخته قرار داده می‌‏شود و با یک پانسمان و بدون نیاز به هیچ‌‏گونه کرمی بسته می‌‏شود. پس از ۱۰ روز، پزشکان بانداژ را بازکرده و پوست تیلاپیا را که خشک شده از روی زخم برمی‌‏دارند.

به گفته هانیو استفاده از پوست تیلاپیا بسیار عالی است و درد را از بین می‌‏رود و دیگر به دارو نیازی نیست.

موریس نیز در این خصوص گفت: «درمان با استفاده از پوست تیلاپیا ۷۵ درصد کمتر از کرم سولفادیازین هزینه دارد که به طور معمول برای بیماران سوختگی در برزیل استفاده می‌‏شود. (پوست تیلاپیا) یک محصول زائد در مزارع پرورش ماهی محسوب می‌‏شود.»

محققان امیدوارند که استفاده از چنین درمانی به عنوان یک محصول تجاری قابل دوام شناخته شود و تجار برای پردازش پوست تیلاپیا و استفاده از آن در موارد پزشکی تشویق شوند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی