Search
Asset 2

چینی‌‌‌‏ها به خاطر کپی علامت تجاری، ۱.۵ میلیون دلار غرامت به شرکت آمریکایی می‌‌‌‏پردازند!

نیوبالانس
(Kena Betancur/AFP/Getty Images)
نیوبالانس
(Kena Betancur/AFP/Getty Images)

 

یک دادگاه چینی اخیرا سه شرکت را که متهم به کپی برداری از لوگوی برند آمریکایی «نیو بالانس» هستند محکوم به پرداخت ۱۰ میلیون یوان (۱.۵ میلیون دلار) غرامت به این شرکت کرد، که از بزرگترین غرامت‌‌‌‏هایی است که تاکنون برای چنین تخلفاتی به شرکت‌‌‌‏های خارجی پرداخت شده است.

دو شرکت محصولات ورزشی «جنگ چائوسونگ» و «شین‌‌‌‏پینگ هنگ» (ترجمه چینی نیو بالانس) و شرکت بازرگانی «بوسیدیک»، متهم به استفاده و کپی لوگو «N»، متعلق به شرکت «نیو بالانس» هستند.

بنابر کپی‌‌‌‏ای که نیویورک تایمز از حکم به دست آورده، دادگاه سوجو، شهر ساحلی بزرگ واقع در جنوب شرقی استان جیانگ سو، گفته که این سه شرکت با به‌‌‌‏کارگیری این علامت، کفش‌‌‌‏هایی تحت نام تجاری «بوم» تولید کرده که سبب به اشتباه انداختن تعداد زیادی از مصرف کنندگان شده است.

صدوراین حکم تنها چند روز پس از این که دونالد ترامپ، رئیس جمهور ایالات متحده در ۱۹ آگوست، رسما رسیدگی به پرونده‌‌‌‏ای در ارتباط با نقض مالکیت معنوی در چین را آغاز کرد، اتفاق افتاد.

براساس آخرین گزارش کمیسیون مالکیت معنوی (IP)، منتشر شده در ابتدای سال ۲۰۱۳، این کمیسیون تخمین می‌‌‌‏زند که: «اقتصاد ایالات متحده سالانه بالغ بر ۲۲۵ میلیارد دلار در تقابل با محصولات تقلبی، نرم‌‌‌‏افزارهای جاسوسی و سرقت اسرار تجاری متضرر می‌‌‌‏شود که این رقم تا ۶۰۰ میلیارد دلار هم می‌‌‌‏رسد.»

این گزارش همچنین متذکر شده که «چین ناقض اصلی مالکیت معنوی در جهان است» و «چین به شدت به اتخاذ سیاست‌‌‌‏های صنعتی، شامل سوء استفاده از تکنولوژی و دانش خارجی‌‌‌‏ها و اتخاذ سیاست‌‌‌‏هایی که به سرقت بیشتر مالکیت معنوی کمک کرده‌‌‌‏اند، متهم است.»

بیشتر بخوانید: واردات جسد به ایران شاید از چین

هالیوود ساخت چین / آینده نامشخص رابطه هالیوود و چین

مبارزه برای حفاظت از حقوق مالکیت معنوی

شرکت «نیو بالانس»، احتمالا از قانون جدید نقض علامت تجاری در چین که از اول ماه می ۲۰۱۴ اعمال شده، سود جسته است. طبق قانون جدید غرامت نقض علامت تجاری از ۷۵،۰۰۰ دلار به ۴۵۰،۰۰۰ دلار افزایش یافته است.

«نیو بالانس»، در مبارزه برای محافظت از حقوق علامت تجاری‌‌‌‏اش در چین، راهی طولانی و دشوار را طی کرد.

این برند معروف در سال ۱۹۰۶ در بوستون، شهری که یکی از قدیمی‌‌‌‏ترین مسابقات سالانه ماراتن جهان را برگزار می‌‌‌‏کند، تأسیس شد. «نیو بالانس»، یکی از برترین تولید کنندگان کفش‌‌‌‏های مخصوص مسابقات ورزشی است.

این تولیدکننده ابتدا در سال ۱۹۹۵ محصولات خود را با عنوان «نیو بالون» وارد بازار چین کرد و از آن زمان تاکنون با چندین تولید کننده و عرضه کننده کفش چینی که با استفاده از این نام، کفش‌‌‌‏های بی‌‌‌‏کیفیت و ارزان خود را به فروش رساندند، مبارزه کرده است.

برخلاف بسیاری از کشورهای غربی، چین هر علامت‌‌‌‏ تجاری را پس‌‌‌‏از سفارش شرکت‌‌‌‏ها بدون توجه به این که قبلا در کشور دیگری ثبت شده یا خیر، ثبت می‌‌‌‏کند.

اپل، در سال ۲۰۱۲ مجبور شد مبلغ ۶۰ میلیون دلار به رقیبی محلی که علامت تجاری iPad را در چین ثبت کرده بود، بپردازد.

«نیو بالانس»، در سال ۲۰۱۳، در اختلاف خود با «شین بیلون»، تولیدکننده کفشی که ادعا کرده بود در ماه ژوئن ۲۰۰۴، یعنی دو سال پیش از آغاز تبلیغات نیو بالانس در چین، این برند را ثبت کرده، شکست خورد.

«نیو بالانس»، در دادگاه تقاضای تجدید نظر کرد و در ماه ژوئن ۲۰۱۶، دوباره شکست خورد و مجبور شد به شرکت چینی ۵ میلیون یوان (حدود ۷۵۰،۰۰۰ دلار) پرداخت کند.

پیروزی بی‌‌‌‏نظیر نیو بالانس

حکم اخیر دادگاه چینی پیروزی بی‌‌‌‏سابقه «نیو بالانس» و سایر برندهای غربی را که سعی می‌‌‌‏کنند با رقبای چینی خود در بازار آشفته این کشور با شیادانش و باوجود ناامنی برندها رقابت کنند، نشان می‌‌‌‏دهد.

سال گذشته، مایکل جردن، ستاره اسطوره‌‌‌‏ای بسکتبال، در مرافعه پنج ساله با یک شرکت ورزشی محلی که از نام او استفاده می‌‌‌‏کرد، پیروز شد.

در همین حال، شرکت «آندر آرمور» در ماه ژوئن گذشته، در برابر شرکت چینی «آنکل مارتین» که کاملا مستقیم آرم و طراحی کفش‌‌‌‏های کتانی این شرکت را کپی کرده بود، برنده شد.

پائولو بلونینی، مشاور و متخصص پرونده‌‌‌‏های مالکیت معنوی چین در شرکت «اسکوییر پتن»، به بی‌‌‌‏بی‌‌‌‏سی گفت: «به ازای هر نام تجاری بزرگی که در چین کپی برداری می‌‌‌‏شود، بسیاری از برندهای کمتر معروف وجود دارند که قربانی این وضعیت هستند.»

«کارول وانگ»، وکیل قانونی شرکت «لوشنگ» هم به نمایندگی از نیو بالانس به رویترز گفت:«این حامل پیامی قوی و قدرتمند است که تجارت در اینجا برای برندهای خارجی بایستی آسان‌‌‌‏تر شود.»

چین، دومین بازار بزرگ در زمینه تجهیزات ورزشی، علاقه‌‌‌‏ای روبه رشد نسبت به فعالیت‌‌‌‏های  تناسب اندام و ورزش‌‌‌‏های آرام دارد.

بنا به گزارش یورو مانیتور، «نیو بالانس» در سال ۲۰۱۶، حدود ۱.۸ درصد از بازار کفش چین را به خود اختصاص داده است. سهم آدیداس از این بازار ۷ درصد و سهم نایک  ۷.۸ درصد است.

مطالب دیگر:

تمرینی که هماهنگی و آرامش را به ارمغان می‌آورد

افزایش شدید فیلترینگ در چین و مقاومت هر چه تمام‌‌‏تر کاربران

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی