Search
Asset 2

کشف آثاری از تمدن مایا در یک غار

(Pedro Pardo/AFP/Getty Images)
(Pedro Pardo/AFP/Getty Images)
(Pedro Pardo/AFP/Getty Images)

باستان‌شناسان موفق شدند یک غار کاوش‌نشده را در منطقه یوکاتان مکزیک کشف کنند که آثار زیادی از تمدن مایا در آن وجود دارد. در این غار بیش از ۱۵۰ ظرف سفالی ودیگر اشیاء نظیر آتشدان و جعبه‌هایی وجود دارد که برخی از آنان سالم هستند و شکل و شمایل خدای باران این قوم را دارد.

برخی ظروف برای بُخور دادن یا سوزاندن استفاده می‌شد. قدمت این ظروف حدود هزار سال است و باستان شناسان تصمیم دارند آنها را از غار خارج نکنند و مطالعات روی آنها را در همان مکان انجام دهند. آنها معتقدند که با توجه به دست نخورده بودن و مهر و موم بودن محل، این آثار با ارزش می‌تواند از برخی رموز تمدن مایا رمزگشایی کند.

این غار حدود ۵۰ سال قبل کشف شد اما به طور کامل اکتشاف نشده بود. مکان آن حدود دو کیلومتری هرم مشهور تمدن مایان (کوکولکان) است. به گفته باستان شناسان، به نظر می‌رسد مردم تمدن مایا به صورت سینه خیز خود را به تالارهای این غار می‌رساندند و در آنجا ظروف را قرار می‌دادند.

بومیان به باستان شناسان هشدار داده‌اند که مارهای سمی از غار محافظت می‌کنند. به طوری که یکی از آنها به مدت چهار روز مسیر دسترسی به آثار را بسته بود.

باستان شناسان امیدوارند با کاوش‌ در این غار به زمان دقیق پیدایش و نیز اضمحلال تمدن مایا پی ببرند. آنها همچنین امیدوارند که این غار به هرم کوکولکان دسترسی داشته باشد.

مطالب دیگر:

تلاش چین برای پنهان کردن آزار و اذیت مسلمانان این کشور

شاهد عینی از برداشت زنده اعضای بدن در چین پرده برمی‌‌‏دارد؛ از بیهوشی استفاده نمی‌‌‏کنند

شواهدی از وجود دریاچه‌های زیرسطحی در مریخ

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی