
جشن سده، آئین احترام به فروغ و روشنایی
جشن سده، چهل روز پس از شب یلدا، یعنی دهمین روز بهمنماه (آبان روز از تقویم زرتشتی) برگزار میشود که آن را جشنِ پیدایشِ آتش میدانند. فردوسی میفرماید: به یک هفته بر پیش یزدان بُدند / مپندار که آتش پرستان بُدند که آتش بدانگاه مهراب بود / پرستنده را دیده












