Search
Asset 2

 پزشکان و شهروندان چینی، واکسن‌های کووید۱۹ ساخت این کشور را رد می‌کنند

واکسیناسیون  پزشکان و شهروندان چینی، واکسن‌های کووید۱۹ ساخت این کشور را رد می‌کنند به دلیل عدم شفافیت دولت در ارائه داده‌های بالینی لازم،
(WANG ZHAO/AFP via Getty Images)

رژیم چین از ابتدای سال جاری واکسیناسیون گسترده‌ای را برای میلیون‌ها نفر جهت مقابله با کووید ۱۹ اجرا کرده و مقامات پکن اکنون برای دور دوم واکسیناسیون تلاش می‌کنند.

با این حال، برخی از پزشکان و ساکنان به اپک‌تایمز گفته‌اند که آنها به واکسن‌های کووید۱۹ ساخت چین اعتماد ندارند. به دلیل عدم شفافیت دولت در ارائه داده‌های بالینی لازم، کارایی و ایمنی واکسن‌های کووید۱۹ ساخت چین زیر سوال رفته است. واکسن کروناواک، ساخته شده توسط یک داروسازی مستقر در پکن به نام سینوواک بیوتک، توسط انستیتوی بوتانتان برزیل آزمایش شد و و متخصصان دریافتند که میزان تأثیر آن تنها ۵۰.۴ درصد است، که بسیار کمتر از ۷۸ درصد تأثیری است که توسط تولیدکننده چینی ادعا شده است.

در سال‌های اخیر، یک سری رسوایی مربوط به واکسن در چین به طور گسترده توسط رسانه‌های سراسر جهان گزارش شده است.

طبق گفته رسانه دولتی چین، شین هوا، اولین دوز واکسن‌های چینی در اوایل این ماه برای بیش از ۱.۹ میلیون نفر از ساکنان پکن تجویز شده است، و دور دوم واکسیناسیون از ۲۲ ژانویه آغاز شده است و قرار است قبل از ۸ فوریه تکمیل شود.

دکتر وانگ، یکی از ساکنان پکن، در تاریخ ۲۵ ژانویه به اپک تایمز گفت که واکسن‌های ساخت چین خطرناک است و او و خانواده‌اش قطعاً از آنها استفاده نخواهند کرد.

وی متوجه شد که در سایر کشورها، افراد مسنی که در معرض خطر هستند، اولویت دریافت واکسن کووید۱۹ را دارند. در حالیکه در چین، جوانان ابتدا واکسینه می‌شوند.

دکتر وانگ اشاره کرد که مقامات چینی محدودیت‌های واکسن  کووید ۱۹ را تغییر داده‌اند. وی گفت «در روزهای نخست، واکسیناسیون کودکان در چندین مهد کودک انجام شد، و بعداً اعلام شد که افراد زیر ۱۸ سال و بالاتر از ۵۹ سال و افرادی که بیماری‌های دیگری دارند فعلاً نباید واکسینه شوند. چرا مقامات چنین تغییراتی انجام دادند؟»

وی معتقد است که مقامات فقط در تلاشند افراد بیشتری را با هدف قرار دادن گروه‌های سنی خاص واکسینه کنند. «شاید به این دلیل که آنها می‌ترسند اگر افراد مسن پس از واکسیناسیون واکنش‌های نامطلوبی نشان دهند، اطرافیان‌شان تمایلی به واکسیناسیون نداشته باشند. بنابراین، آنها ابتدا واکسن‌ها را به آن گروه‌های سنی تزریق می‌کنند که احتمال واکنش‌های بدتری ندارند. این نشان می‌دهد که ایمنی واکسن‌های چینی مشکل ساز است و خود مقامات به واکسن‌ها اعتمادی ندارند.»

دکتر وانگ افزود «رژیم چین اطلاعات مربوط به آزمایش‌ها را فاش نمی‌کند و همه چیز را پنهان می‌کند. از آنجا که این دولتی است که کارهای بد بسیاری انجام داده است، باید برای سرپوش گذاشتن روی مسائل به خوبی آماده باشد. در سایر کشورها اگر واکسن مشکلی داشته باشد، رسانه‌ها گزارش می‌دهند و آژانس‌های مستقل تحقیق می‌کنند. اما مشکلات رخ داده در چین گزارش نمی‌شوند. به محض ارسال آنلاین، دولت آن را حذف می‌کند و کنترل سخت‌گیرانه‌تر می‌شود.»

یک پزشک بازنشسته با نام خانوادگی شیا از منطقه چائویانگ در پکن به  اپک تایمز گفت که هیچ یک از پزشکانی که او می‌شناسد واکسن‌های تولید چین را تزریق نمی‌کنند. وی تأکید کرد «قطعاً این واکسن‌ها به من تزریق نخواهند شد.»

یکی از ساکنان با نام خانوادگی ژائو در منطقه شی‌جینگ‌شان پکن، به اپک‌تایمز گفت که از طریق یکی از افراد داخل حزب کمونیست چین فهمیده است که این رژیم ۹۰ درصد مردم را واکسینه می‌کند. وی بی‌اعتمادی خود را نسبت به واکسیناسیون گسترده و رژیم چین ابراز داشت.

وی افزود «آنچه در پشت واکسیناسیون است جای سوال است. من فکر می‌کنم خیلی خیلی ترسناک و غیرقابل پیش‌بینی است. واقعی یا جعلی بودن واکسن چینی ترسناک است. اگر واکسن واقعی باشد، مقامات حزب خیلی زود آن را ارائه کرده‌اند، این بدان معناست که قبل از شیوع همه‌گیری در مورد آن تحقیق و توسعه شده است و این عملی است که از قبل به صورت سیستماتیک روی آن کار شده است. اگر واکسن‌ها جعلی باشند، وحشت آور است، چه تعداد از مردم توسط آن آسیب خواهند دید؟ به هر حال، جامعه ما یک جامعه وحشتناک است.»

ژائو شنیده است که برخی افراد از انجام واکسیناسیون خودداری کرده‌اند. توصیه وی برای همه افراد در چین این است که «تا حد ممکن از واکسیناسیون خودداری کنند.»

ژائو همچنین اشاره کرد که بسیاری از موارد واکسن‌های نادرست چینی مربوط به کودکان در چین بوده است. وی با برخی از والدین قربانیان که خواهان تحقق عدالت در مورد فرزندان خود بوده‌اند در تماس بوده است. با این حال، او معتقد است که واکسن‌های کووید ۱۹ ساخت چین «به احتمال زیاد نقص دارند و بسیار خطرناک‌تر از واکسن‌های معیوب تزریق شده به آن کودکان هستند.»

مطالب دیگر:

چگونه یک «دوست قدیمیِ» حزب کمونیست چین، سیاست ایالات متحده را شکل داد (بخش دوم)

سیاست‌های بایدن می‌تواند به آزادی مذهبی در آمریکا آسیب بزند

۶ دادستان کل ایالتی به بایدن هشدار دادند که پا را فراتر از حدود اختیارات ریاست جمهوری نگذارد

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی