Search
Asset 2

کنترل اطلاعات گوشی‌ها و کامپیوترهای دانشجویان چینی

بازرسی دانشجویان چینی
(AFP/Getty Images)
بازرسی دانشجویان چینی
(AFP/Getty Images)

یک دانشگاه در استان گوانگ‌‏شی در جنوب چین اقدام به بازرسی گوشی‌های موبایل‌، کامپیوترهای شخصی و حافظه‌های جانبی همه دانشجویان، استادان و کارمندان دانشگاه کرده است.

رادیو آسیای آزاد (RFA) سندی را از دانشگاه الکترونیک گیلین، واقع در استان گوآنگ‌شی به دست آورده است که طی آن خواسته شده است که به مدت نیم ماه از تاریخ ۷ نوابر الی ۲۳ نوامبر تمام دستگاه‌های الکترونیک حدود ۴۰ هزار دانشجو و پرسنل دانشگاه بدون استثنا بازرسی شود.

تصویری از این سند در اینترنت پخش شده است که در آن آمده است: «به تازگی، نیروهای دشمن داخلی و خارجی فیلم‌های ممنوع و غیرقانونی را از طریق اینترنت و تلفن‌های همراه پخش می‌‌‏کنند.ِ»

در این سند آمده است که بازرسی‌ها به منظور حفاظت در برابر گسترش مفاهیم مضری از قبیل خشونت، تروریسم، مطالب زشت و غیره، انجام خواهد شد و افزوده شده است: «تمامی واحدها و کالج‌ها باید تحقیقی جامع در مورد تلفن‌های همراه، کامپیوتر‌ها، هارد دیسک‌های همراه و فلش مموری‌های  تمام اعضای هیأت علمی، کارکنان و دانش‌آموزان را انجام دهند.»

یک خبرنگار از روزنامه پکن نیوز، پس از تماس با این دانشگاه‌ ادعاهای مطرح شده را تأیید کرد. مسئول دبیرخانه این دانشگاه در گفتگو تلفنی با این خبرنگار موضوع بازرسی را تأیید کرد، ولی یکی از مدیران دانشگاه در پاسخ گفت که هیچ مشکلی در خصوص بخش‌نامه‌های صادر شده وجود ندارد و سپس گوشی تلفن را قطع کرد.

رادیوی آسیای آزاد می‌گوید که یک عضو هیأت علمی دانشگاه نیز وجود سند نامبرده را تایید کرده است. به گفته وی درخواست بازرسی توسط مقامات دانشگاه به تمام دانشکده‌ها الزام شده است. این در حالی است که سرویس‌های امنیتی چین دائماً در حال نظارت بر ابزارهای الکترونیک همه دانشجویان و اعضای هیأت علمی هستند.

مقاله‌ای که روز ۱۴ نوامبر که در روزنامۀ دولتی گوانگ مین یانگ چاپ شد تصریح می‌کند که این بازرسی ناقض قانون اساسی است: طبق ماده ۴۰ ، قانون باید آزادی شهروندان در ارتباطات و نیز حفظ حریم خصوصی آنان در ارتباطات را تضمین ‌کند. به جز مواردی که امنیت ملی ملزم می‌کند و یا به جرایم جنایی مربوط می‌شود که به موجب آن اعضای سازمان امنیت عمومی یا دادگستری باید اقدام به بازرسی در ارتباطات شخصی افراد کنند، هیچ سازمان یا فردی مجاز نیست به هر دلیلی اقدام به نقض آزادی افراد و حریم خصوصی آنان در ارتباطات‌شان کند.

حزب کمونیست چین (CCP) به طور پیوسته نظارت بر مردم را افزایش داده است. در منطقه مسلمان‌نشین شین‌جیانگ، مقامات اقدام به نصب دستگاه‌هایی در کناره جاده‌ها و معابر جهت کنترل محتوای تلفن‌های همراه مردم کرده‌اند.

روز ۱۴ آگوست رویترز گزارش داد که پلیس چین اقدام به بازرسی محتوای گوشی آیفون یک مسافر از طریق اتصال گوشی وی به دستگاه‌های نظارتی نامبرده در کنار جاده کرده است. این مسافر در حال سفر از پکن به شین‌جیانگ بوده است. این وسایل نظارتی ابتدا در شین‌جیانگ به کار رفت و اکنون برای استفاده پلیس در سراسر کشور مورد تایید قرار گرفته است.

هوپینگ، سردبیر معروف نشریه «بهار پکن»، روز ۱۶ آگوست، به تلویزیون NTD گفت که حزب کمونیست چین از طریق ارتقای مداوم فناوری سانسور و فیلترینگ اقدام به مسدود کردن و ساکت کردن بخش عظیمی از جامعه کرده است.

مطالب دیگر:

تراژدی در یمن، مرگ ۸۵ هزار کودک بر اثر گرسنگی و بیماری

ریشه‌های دیرینه جشن‌های شکرگذاری

موزیکال زیبای بینوایان؛ روح‌بخشی به شاهکاری ادبی

نتایج انتخابات ایالات متحده امیدهای پکن را کمرنگ کرد؛ احتمال ادامه تجارت این دو کشور چقدر است؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی