Search
Asset 2

واکنش سازمان انرژی اتمی ایران به حمله آمریکا به تأسیسات هسته‌ای

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تأسیسات هسته‌ای فردو، نطنز و اصفهان در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند.
رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، محمد اسلامی. (ALEX HALADA/AFP via Getty Images)

سازمان انرژی اتمی ایران در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد که تأسیسات هسته‌ای فردو، نطنز و اصفهان در ساعات اولیه صبح روز یکشنبه هدف حمله هوایی قرار گرفته‌اند. این بیانیه، حملات صورت‌گرفته را ناقض قوانین بین‌المللی، به‌ویژه معاهده منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان‌پی‌تی) دانسته و خواستار واکنش نهادهای بین‌المللی شده است.

در این بیانیه آمده است که حملات توسط ایالات متحده انجام شده و رئیس‌جمهور آمریکا به‌طور رسمی مسئولیت این عملیات را برعهده گرفته است. همچنین تأکید شده که این سایت‌ها تحت نظارت پادمان و بازرسی‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار داشته‌اند.

سازمان انرژی اتمی ایران ضمن انتقاد از سکوت یا همراهی برخی نهادهای بین‌المللی، اعلام کرده که پیگیری‌های حقوقی برای اعتراض به این حمله در دستور کار قرار گرفته است.

در پایان، این سازمان اطمینان داده که «فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای» ایران با اتکا به نیروی انسانی متخصص ادامه خواهد یافت و برنامه‌های توسعه این صنعت متوقف نخواهد شد.

این اظهارات در حالی بیان شده است که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دو هفته پیش اعلام کرده بود که جمهوری اسلامی مانع از راستی‌آزمایی درباره ادعای غیرنظامی بودن برنامه هسته‌ای ایران شده است. همچنین در گزارش اخیر این آژانس آمده بود که جمهوری اسلامی آزمایش‌های انفجاری که یک مهارت کلیدی برای تولید بمب اتمی به شمار می‌رود، انجام داده است و این اقدام‌ها هیچ‌گونه کاربرد غیرنظامی ندارد.

کشورهای بریتانیا، فرانسه، آلمان و ایالات متحده، در خرداد ماه قطعنامه پیشنهادی به اعضای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیشنهاد دادند که در آن گفته شده بود تهران به تعهداتش در توافقنامه پادمان بین آژانس و کشورهای عضو معاهده ان‌پی‌تی که شامل ایران نیز می‌شود، پایبند نبوده است.

اخبار بیشتر

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی