رئیس مدیریت بحران خشکسالی اعلام کرد که ایران در یکی از خشکترین دورههای ۵۰ سال اخیر قرار گرفته و بسیاری از مناطق با کمآبی و کاهش شدید منابع آب سطحی مواجه شدهاند.
به گزارش ایسنا، احد وظیفه روز یکشنبه ۱۸ آبان هشدار داد که در کوتاهمدت هیچ سامانه بارشی مؤثری از ایران عبور نخواهد کرد و تنش آبی ادامه خواهد داشت.
آقای وظیفه با اشاره به وضعیت بحرانی کلانشهرها گفت که شرایط کنونی خشکسالی شدید، تنش آبی و بحران تأمین منابع آب است و شهرهایی مانند تهران، کرج، مشهد، تبریز و اراک بیش از سایر نقاط تحت فشار قرار دارند.
او افزود که حتی منابع زیرزمینی که پیشتر ذخایر استراتژیک کشور محسوب میشدند، به دلیل برداشت بیرویه در معرض تهدید هستند.
آقای وظیفه با تأکید بر کاهش بارشها و افزایش مصرف در تهران و کرج بیان کرد که بیش از یک چهارم جمعیت کشور در این مناطق متمرکز شده و بیش از نیمی از منابع آبی صرف تأمین آب شرب میشود.
او همچنین گفت که بسیاری از سدهای استانهای مختلف در وضعیت بحرانی قرار دارند و منابع آب سطحی پاسخگوی نیاز جمعیت نیستند.
رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی در ادامه بیان کرد که در روزهای پیش رو، انتظار بارش قابل توجهی نمیرود و تا ۱۰ روز آینده هیچ سامانه بارانی موثری وارد ایران نخواهد شد.
عباس علیآبادی، وزیر نیرو روز گذشته اعلام کرده بود که با توجه به شرایط بحرانی فعلی در منابع آبی کشور، احتمال دارد در برخی از شبها فشار آب تا حد صفر کاهش یابد.
همچنین، علی شریعت، دبیرکل فدراسیون صنعت آب کشور روز جمعه ۱۶ آبان گفته بود که در بخشهایی از تهران، جیرهبندی آب بهصورت غیررسمی آغاز شده است و بهزودی نیز جیره بندی آب در تهران بهصورت رسمی اعلام خواهد شد.










