بیش از هفتاد حزب، اندیشکده و سازمان مدنی ایرانی در بیانیهای خطاب به سران گروه ۷، خواستار شکلگیری همکاری راهبردی بینالمللی برای مقابله با جمهوری اسلامی و حمایت از روند گذار دموکراتیک در ایران شدند.
این نهادها با استقبال از موضع نخستوزیر اسرائیل مبنی بر لزوم مقابله با «رژیم سرکوبگر جمهوری اسلامی» تأکید کردند که زمان یک استراتژی مشترک جهانی برای حمایت از مردم ایران فرارسیده است.
در این بیانیه آمده است که ملت ایران دههها زیر یوغ استبداد دینی، فساد ساختاری و سرکوب سیستماتیک زیسته و اکنون جامعه جهانی باید مسئولانه وارد عمل شود.
امضاکنندگان همکاری میان دولتهای دموکراتیک، از جمله اعضای گروه ۷ و اسرائیل را نهتنها وظیفهای اخلاقی بلکه ضرورتی راهبردی برای ثبات منطقه و صلح جهانی خواندند.
آنها از سران کشورهای دموکراتیک خواستهاند با شاهزاده رضا پهلوی بهعنوان «رهبر انقلاب ملی ایران» وارد گفتوگو و همکاری مستقیم شوند، با اسرائیل و دیگر نیروهای آزادیخواه برای شکلدهی جبههای متحد علیه جمهوری اسلامی همافزایی کنند و با ارائه حمایت اطلاعاتی، رسانهای و امنیتی از مبارزه ملت ایران پشتیبانی کنند.
این بیانیه همچنین خواستار مشارکت جامعه جهانی در طراحی یک «استراتژی خروج هدفمند» برای تسریع روند انتقال قدرت به سوی دموکراسی، حقوق بشر و صلح شده است.
امضاکنندگان هشدار دادهاند که سکوت در برابر جنایات جمهوری اسلامی بهمعنای همراهی با استبداد است و تأکید کردهاند که اکنون زمان اقدام فرا رسیده است.
از میان نهادهای امضاکننده این بیانیه میتوان به «پروژه ققنوس ایران»، «حزب مشروطه نوین ایران»، «موسسه ترویج جامعه باز»، «جمعیت جمهوریخواهان حامی شاهزاده رضا پهلوی»، «انجمن بینالمللی وکلای حقوقی و سیاسی ایرانی» و «شورای هماهنگی معلمان ایران» اشاره کرد. همچنین شماری از نهادهای منطقهای و صنفی از دیگر امضاکنندگان این بیانیه هستند.
این بیانیه در شرایطی منتشر شده که تنشها میان جمهوری اسلامی ایران و اسرائیل به اوج رسیده است.












