دونالد ترامپ، رئیسجمهور آمریکا، روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن در حال بررسی کاهش احتمالی شمار نیروهای نظامی خود در آلمان است و تصمیمگیری در اینباره «در آیندهای نزدیک» انجام خواهد شد.
بر اساس آمار، تا دسامبر ۲۰۲۵ حدود ۳۶ هزار و ۴۳۶ نیروی فعال آمریکایی در آلمان مستقر بودهاند؛ این کشور پس از ژاپن، دومین میزبان بزرگ نیروهای نظامی آمریکا به شمار میرود.
حضور نظامی آمریکا در آلمان بهطور پیوسته از سال ۱۹۴۵ و پس از پایان جنگ جهانی دوم ادامه داشته است. در دوران جنگ سرد، آلمان به ستون اصلی حضور نظامی آمریکا در اروپا تبدیل شد؛ اما این حضور در دهههای اخیر بهطور چشمگیری کاهش یافته است. در اوج جنگ سرد، شمار نیروهای آمریکایی در آلمان به حدود ۲۵۰ هزار نفر میرسید.
این اظهارات در حالی مطرح میشود که فریدریش مرتس، صدراعظم آلمان، اخیراً گفته بود جمهوری اسلامی در حال «تحقیر» ایالات متحده است. او در عین حال تأکید کرد که روابط شخصیاش با دونالد ترامپ همچنان خوب است، هرچند از ابتدا نسبت به جنگ با جمهوری اسلامی تردید داشته است.
ترامپ پیشتر نیز بارها از احتمال کاهش نیروهای آمریکایی در آلمان سخن گفته بود. او در سال ۲۰۲۰ استدلال کرده بود که استقرار نیروها در این کشور پرهزینه و برای مالیاتدهندگان آمریکایی ناعادلانه است. او همچنین آلمان را به نرسیدن به هدف تعیینشده ناتو برای اختصاص ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی به بودجه دفاعی متهم کرده و گفته بود برلین «سالها در این زمینه کوتاهی کرده است.»
رئیسجمهور آمریکا همچنین به روابط انرژی آلمان با روسیه اشاره کرده و پرسیده بود چرا واشنگتن باید از کشوری دفاع کند که همزمان مقادیر زیادی انرژی از روسیه خریداری میکند.
ترامپ پیشتر پیشنهاد داده بود در صورت افزایش نیافتن هزینههای دفاعی آلمان، شمار نیروهای آمریکایی در این کشور به حدود ۲۵ هزار نفر کاهش یابد. او تأکید کرده بود که اگرچه حضور نیروهای آمریکایی به اقتصاد محلی آلمان کمک میکند، اما این ترتیبات از نظر مالی و راهبردی برای آمریکا مطلوب نیست.
بر اساس آمار، تا دسامبر ۲۰۲۱ تعداد نیروهای فعال آمریکایی در آلمان به حدود ۳۵ هزار و ۵۵۸ نفر رسیده و مجموع پرسنل نظامی نیز حدود ۴۷ هزار و ۴۹۰ نفر بوده است.

















