Search
Asset 2

نفوذ رو به رشد چین در کشور‌‏های دیگر: آفریقا در چنگال چین

آفریقا در چنگال چین تجاری، نظامی، امنیتی، ارتباطات، آموزشی و ایدئولوژیک  ارتش چین هوآوی حزب کمونیست چین جاسوسی خبرگزاری چین
دیدار رؤسای جمهور چین و نیجریه، در حاشیه اجلاس امنیت هسته‌ای در واشنگتن. آوریل ۲۰۱۶ (Alex Wong/Getty Images)

آفریقا در چنگال چین: گستره نفوذ چین در ۵۴ کشور آفریقایی، به مراتب فراتر از منافعی است که دیگر قدرت‌های خارجی طی قرن اخیر در آفریقا در پی آن بودند، که به استخراج معادن محدود می‌شد.

چین امروزه در زمینه‌های تجاری، نظامی، امنیتی، ارتباطات، آموزشی و ایدئولوژیک در سراسر آفریقا حضور گسترده‌ای دارد.

در نشستی که چندی پیش مرکز مطالعات استراتژیک آفریقا، با اعضای کمیسیون بررسی اقتصادی و امنیتی آمریکا و چین (USCC) داشتند، «پل نانتولیا» از این مرکز، ضمن اشاره به نفوذ ایدئولوژیک حزب کمونیست چین در آفریقا، تأکید کرد که  چین در آفریقا در پی تحقق سیاست «جامعه‌ای با سرنوشت مشترک»، است که در واقع این سیاست مدلی است که چین قصد دارد جایگزین مدل‌های دولت‌های غربی کند، و این تلاشی است که در قانون اساسی چین نوشته شده است. آفریقا اولین منطقه‌ای بوده است که به این جامعه متعهد شده است.

 ارتش چین در سراسر آفریقا مستقر شده است

پل نانتولیا، در رویداد فوق اظهار داشت که در شش ماه گذشته، چین تانک‌های خود را به نیجریه تحویل داده است، و به اتیوپی و سودان برای راه‌اندازی ماهواره کمک کرده است. همچنین با ارتش‌های آفریقای جنوبی و تانزانیا تمرین‌های نظامی مشترک انجام داده است.

در زیمبابوه، نمایندگان چین در مراسم افسران جوان آموزش دیده توسط  ارتش چین، شرکت کردند و در نامیبیا، ارتش چین کالج فرماندهی و ستاد جدید نامیبیا را افتتاح کرد. در آنگولا نیز ارتش چین اولین مرکز امنیت عمومی یکپارچه آفریقا را راه‌اندازی کرد.

نانتولیا تشریح کرد که حضور پیشینه نظامی چین در آفریقا، به دوران پس از جنگ جهانی دوم، و ایجاد جنبش‌های آزادی‌بخش برمی‌گردد، و به همین دلیل در بسیاری از ایدئولوژی‌ها و آموزه‌ها با ارتش چین اشتراک دارند.

وی ضمن تأکید بر این که چین فروش سلاح‌های چینی به کشورهای آفریقایی را به طرق مختلف تسهیل می‌کند، گفت که همزمان با آموزش نیروهای مسلح آفریقا توسط چینی‌ها در کشورهای خودشان، سالانه حدود دو هزار افسر آفریقایی در چین دوره‌های آموزشی می‌بینند.

نانتولیا می‌گوید، آموزش عملی نظامیان توسط چینی‌ها با آموزش‌های ایدئولوژیک ترکیب می‌شود، و این مدارس این عقیده را ایجاد می کنند که «لباس نظامی قبل از اینکه در خدمت کشور باشد، باید در خدمت حزب باشد. مفهومی که مستقیماً با اصل غربی ضرورت غیرسیاسی بودن یک نظامی مغایر است.»

حضور چین در آفریقا

یون سان، فارغ‌التحصیل کالج امور خارجه وزارت امور خارجه چین، در این نشست اذعان کرد که توجه چین به آفریقا، از توجه آمریکا به آن خیلی بیشتر است، و این به این دلیل است که چینی‌ها در آفریقا حضور دارند.

سان گفت، تأثیر جمعیت چینی مقیم در سراسر آفریقا با بازدیدهای متعدد مقامات دولتی و نظامی چین هر ساله تقویت می‌شود. این حضور چین یک مؤلفه امنیتی است.

پل نانتولیا در ادامه این نشست گفت که چین برای حفاظت از منافع، دارایی‌ها و اتباع خود در دیگر کشورها از نیروهای مسلح و امنیتی شبه‌نظامی استفاده می‌کند.

پلیس مسلح مردمی، یا (وو جینگ)، یک نیروی امنیتی شبه‌نظامی است که در سراسر چین مسئولیت امنیت داخلی، ضد تروریسم ، کنترل شورش‌ها و سایر تهدیدات را بر عهده دارد.

این نیرو گزارشات خود را برای بالاترین سطوح حزب کمونیست ارسال می‌کند.

نانتولیا افزود که کشورهایی مانند اتیوپی، کنیا، نیجریه، نامیبیا، موزامبیک و آفریقای جنوبی در ردیف کشورهایی قرار دارند که چین می‌خواهد به آنجا نیروی شبه نظامی خود را اعزام کند.

چین در آفریقا چه می‌خواهد

حاضرین در این جلسه به این جمع‌بندی رسیدند که علاقه بیش از حد چین به آفریقا در نتیجه علاقه آنها به تصاحب منابع طبیعی غنی و فراوان این قاره است. استثماری که پیش از این در قرن ۱۵ توسط اروپا شروع شد و اکنون توسط چین پیش برده می‌شود.

برنامه محیط زیست سازمان ملل متحد (UNEP) اظهار می‌دارد که آفریقا بخش عظیمی از منابع طبیعی جهان، اعم از تجدید پذیر و غیر تجدیدپذیر را در اختیار دارد.

این نهاد می‌گوید که آفریقا حدود ۳۰ درصد از ذخایر معدنی جهان و ۱۲ درصد از ذخایر نفت جهان را در خود دارد. بر اساس آمار سازمان ملل، این کشور همچنین ۴۰ درصد از طلای جهان، و ۹۰ درصد از کروم و پلاتین را در اختیار دارد و بیشترین ذخایر کبالت، الماس، پلاتین و اورانیوم جهان در این قاره است.

این ذخایر بخش عمده ثروت کشورهای آفریقایی را شکل می‌دهند.

آفریقا در چنگال چین

یون سون، در ادامه سخنانش گفت که دومین دلیل تمایل چین برای حضور در آفریقا یافتن مکان‌هایی جدید برای زنجیره‌های تأمین است. در واقع چین، همزمان با جنوب شرقی آسیا، آفریقا را به عنوان مقصدی برای تأسیس کارخانجات تولیدی خود می‌داند، که هنوز اتفاق نیفتاده است.

علاوه بر این، چین می‌خواهد بازار آفریقا را برای کالاها و خدمات خود به دست آورد، و همچنین پشتیبانی سیاسی اکثریت کشورهای آفریقایی در مجامع بین‌المللی را کسب کند.

حضور گسترده رسانه‌ها و شرکت‌های مخابراتی چین در آفریقا

پل نانتولیا در ادامه این نشست تصریح کرد که در نایروبی ۵۰۰ روزنامه نگار و کارمند رسانه ماهانه ۱۸۰۰ مورد خبر را از دفتر شین‌هوا (خبرگزاری چین) در آفریقا دریافت می‌کنند.

تلویزیون جهانی چین (CGT) و رادیو بین‌المللی چین هر دو از نایروبی، کنیا پخش می‌شوند. به گفته وی بینندگان و شنوندگان می‌توانند هر روز ۱۹ ساعت به برنامه‌های آنها به زبان‌های چینی، انگلیسی و سواحیلی دسترسی داشته باشند.

وی گفت دومین ارائه دهنده بزرگ تلویزیون دیجیتال در قاره آفریقا به نام استار تایمز، در چین است. طبق گفته نانتولیا، این تلویزیون محتوای چینی را به ۱۰ میلیون مشترک در ۳۰ کشور توزیع می‌کند.

او همچنین اظهار داشت که شین‌هوا، آژانس خبری دولتی چین، طی توافقنامه‌ای با کنیا، اجازه دسترسی این کشور را به ۱۸ برند رسانه‌ای، ۲۸ میلیون دنبال‌کننده رسانه‌های اجتماعی، ۱۱ میلیون بازدید چند پرداختی و ۹۰ هزار گردش روزانه در شرق و مرکز، می‌دهد.

به گفته آبری هروبی، عضو ارشد شورای آتلانتیک، شرکت‌های مخابراتی چینی هوآوی که با حزب کمونیست چین روابط محکمی دارد، و به فعالیت‌های جاسوسی متهم است، تقریبا ۷۰ درصد از شبکه نسل چهارم اینترنت همراه قاره آفریقا را در دست دارد. وی افزود، شرکت ترنشن، تولید کننده چینی تلفن همراه  نیز بر بازار تلفن‌های هوشمند آفریقا تسلط دارد.

آفریقا در چنگال چین

مطالب دیگر:

جنایات هیتلر و استالین در مقایسه با حزب کمونیست چین

شبح کمونیسم در حال حکمرانی بر جهان ما: فصل ۱۲: تخریب آموزش و پرورش (بخش ۱)

ارزیابی رقابت و تقابل میان آمریکا و چین

سند ۲۵ ساله همکاری با کمونیست‌های چینی، ایران را به کدام سو می‌برد؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی