Search
Asset 2

آیا رشد برندهای لوکس در چین پایان یافته است؟

GettyImages-486632937-676x450
فروشگاه «بربِری» در شانگهای چین. ۲۵ آوریل ۲۰۱۴. ( Kevin Lee/Getty Images)
فروشگاه «بربِری» در شانگهای چین. ۲۵ آوریل ۲۰۱۴. ( Kevin Lee/Getty Images)

در یک دهه گذشته، چین نقش مهمی را در رشد بخش کالاهای لوکس ایفا کرده است. اما اکنون همه‌‏چیز تغییر کرده است.

با‌‏توجه به مطالعات اخیر شرکت مشاوره Bain & Company، مصرف‌‏کنندگان چینی، بزرگ‌‏ترین سهم جهانی (۳۱ درصد) را در مصرف کالاهای لوکس به خود اختصاص داده‌‏اند. و در یک دهه گذشته، به‌‏لطف خریداران چینی در خارج‌‏از این کشور، بازار کالاهای لوکس در جهان تا ۷۲ درصد رشد داشته است.

(Statista)
(Statista)

به‌‏گفته «لوکا سولکا»، تحلیل‌‏گر شرکت سرمایه‌‏گذاری Exane BNP Paribas، «این داده‌‏ها نشان‌‏دهنده توسعه بی‌‏امان اقتصاد داخلی چین و میل فزاینده آن به داشتن کالاهای بهتر در زندگی است. این موضوع با تأثیر سردکنندگی کمپین ضد فساد چین بر تقاضای کالاها و جواهرات زیبا و لوکس ترکیب شده است.»

بسیاری از برندهای لوکس، بازار چین را در‌‏دست گرفته‌‏اند. اکنون کارشناسان این سئوال را مطرح می‌‏کنند که آیا آن‌‏ها بیش‌‏از اندازه در‌‏معرض دید قرار نگرفته‌‏اند.

در تحلیلی که سولکا انجام داده، ادامه فعالیت برندها را براساس تعداد فروشگاه‌‏های آن بررسی کرده است. بر این اساس، برند «ورساچی»، با حضور ۲۲درصدی فروشگاه‌‏هایش در چین، در بالاترین رتبه برندهایی قرار گرفته که بیش‌‏از اندازه در معرض دید قرار دارند. «مانکلر»، «تاد» و «دولچه و گابانا» در میان این‌‏گونه برندها قرار گرفته‌‏اند.

تنها برندهایی که کمتر در معرض دید هستند، «هرمِس»، «تیفانی» و «مایکل کورس» هستند. و به‌‏گفته سولکا، این نام‌‏های تجاری هنوز فرصت گسترش خرده‌‏فروشی در چین را دارند.

(Exane BNP Paribas analysis, RE-Analytics, Business of Fashion
(Exane BNP Paribas analysis, RE-Analytics, Business of Fashion

پس‌‏از آن‌‏که «شی جین پینگ»، رهبر حزب کمونیست چین، در سال ۲۰۱۳ کمپین ضد فساد خود را به‌‏راه انداخت، فروش کالاهای لوکس در سرزمین اصلی چین روندی رو‌‏به‌‏کاهش داشته است. بسیاری از مقامات حزب و دوستان و همکاران بیشمار آن‌‏ها که به‌‏خاطر استفاده از کالاهای لوکس به‌‏عنوان رشوه برسر زبان‌‏ها افتاده‌‏اند، خرید این‌‏گونه کالاها را متوقف کرده‌‏اند.

کاهش رشد اقتصادی چین از اواسط ۲۰۱۵، ضربه دوم را به برندهای لوکس وارد کرده است. در‌‏حال حاظر برخی از این برندها شروع به بستن فروشگاه‌‏های خود در چین کرده‌‏اند.

 Bain & Company  در گزارش سال ۲۰۱۵ خود درباره بازار کالاهای لوکس در چین، اعلام کرد، «یکی‌‏از نتایج فرعی کاهش فروش داخلی، کاهش فروشگاه‌‏های اکثر برندهای لوکس است.»

«لوئی ویتون»، که گران‌‏بهاترین برند لوکس در جهان است، شش فروشگاه خود در چین را بست و تنها دو فروشگاه در سال ۲۰۱۵ بازگشایی کرد. این شرکت، به‌‏تازگی از بسته شدن دو فروشگاه دیگر در «شانگهای» و «شانشی» خبر داد.

به‌‏گزارش Bain، در‌‏همین‌‏حال، «گوچی»، پنج فروشگاه، «بربِری»، دو فروشگاه و «پرادا»، چهار فروشگاه خود را در سال ۲۰۱۵ در چین بستند. با‌‏توجه به کاهش تقاضا در چین، انتظار می‌‏رود فروشگاه‌‏های بیشتری در ماه‌‏های آتی در سراسر چین بسته شوند.

علاوه‌‏بر مشکلات صنعتی، شرکت‌‏های کالاهای لوکس از کاهش دادوستد در آوریل ۲۰۱۶ خبر می‌‏دهند که آن را ناشی‌‏از کاهش گردشگران چینی در اروپا می‌‏دانند. شرکت‌‏های بربری، پرادا، «کرینگ» و لوئی ویتون خبر از نتایج نا‌‏امیدکننده‌‏ای پس‌‏از حملات تروریستی به اروپا داده‎‌‏اند.

به‌‏گفته «برونو لَنز»، یکی‌‏از شرکای Bain در شانگهای، برندهای لوکس باید تمرکز خود را بیشتر بر مجموعه‌‏های منحصربه‌‏فرد و شیک، پایگاه‌‏ها و محتوای دیجیتالی و همچنین قیمت‌‏گذاری معطوف کنند تا در این زمانه سخت، در رقابت باقی بمانند.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی