Search
Asset 2

آیین بیل‌گردانی در شهر نیم‌ور برگزار شد

(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)

 

 در آخرین جمعه فروردین ماه مراسم بیل‌گردانی در شهر تاریخی نیم‌ور واقع در جنوب شرقی استان مرکزی برگزار شد. این آیین باستانی که قدمتی حدود ۱۰ هزار سال دارد، هر ساله پس از لایروبی رودخانه نیم‌ور توسط کشاورزان این منطقه برگزار می‌شود.

در روزهای پایانی سال رودخانه این شهر به طول ۱۸ کیلومتر که تامین کننده آب کشاورزی منطقه است، لایروبی می‌شود. این کار که در گذشته بسیار سخت و طاقت‌فرسا بوده، حدود ۲۰ روز و هر روز ۱۲۰ کشاورز به میزان سهم زمین‌هایشان به لایروبی نهر می‌پردازند. پس از پایان لایروبی جشن بیل‌گردانی با حضور مردم شهر در میدان اصلی برگزار می‌شود.

این آیین که جشن شکرگزاری و استقبال از باروری طبیعت است به نوعی ورزش پهلوانی نیز محسوب می‌شود.

در این مراسم کشاورزان ابتدا با بیل‌های خود مراسم رژه بیل‌داران را همراه میراب و فرمانده نظامی انجام می‌دهند. حضور نظامیان نمادی از تلاش سربازان نظامی است که هزاران سال پیش این شهر را بنا کردند.

در ابتدای صف رژه فرمانده نظامی سوار بر اسب و گروه موسیقی و به دنبال آن‌ها میراب و بعد گروه کشاورزان حرکت می‌کنند. آلات موسیقی سنتی نیم‌ور طبل، سنج و فلوت شاتوتک است.

پس از مراسم رژه میراب شهر، گزارش لایروبی را به فرمانده نظامی می‌دهد و وی را در جریان نحوه کار و میزان پیشرفت و همچنین تعداد مجروحین قرار می‌دهد.

در بخش بعدی این آیین سنتی، ۷ بیل اسپره دار (جای پای بالاتر از کفه بیل) را در دو دسته ۴ تایی و ۳ تایی با طنابی از جنس پشم بز به هم می‌بندند. و برای این دلیل ۷ بیل به کار برده شده که عدد ۷ از دیرباز برای اهالی این شهر مقدس بوده است.

بیل‌گردانان که معمولاً افراد قدرتمندی هستند، دسته ۴‌ تایی را در دست راست و دسته ۳ تایی را در دست چپ گرفته و با حرکات خاصی بیل‌ها را بالای سر خود می‌چرخانند. این کار فقط داشتن قدرت بدنی نیست، بلکه نیاز به مهارت‌ها و توانایی‌های خاصی دارد که بدون تمرین حاصل نمی‌شود.

از سال ۸۹ این آیین باستانی به ثبت آثار فرهنگی کشور رسید و در سال ۹۰ نیز ستاد بیل گردانی نیم ور تشکیل و مراسم با شکل جدید خود برگزار می‌گردد . این آیین باستانی که ریشه در کار و زندگی مردم نیم‌ور دارد، هر ساله در آخرین جمعه فروردین‌ماه برگزار می‌شود و مورد استقبال بیش از ده هزار نفر از علاقمندان قرار می‏ گیرد .

(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک‏ تایمز)
(اپک‏ تایمز)
(اپک ‏تایمز)
(اپک ‏تایمز)
اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی