Search
Asset 2

اختصاص بودجه به اپراتورهای مخابراتی آمریکا برای خارج و جایگزین کردن تجهیزات شبکه هوآوی و زدتی‌ای

اپراتورهای مخابراتی اپراتورها می‌توانند از تاریخ ۲۹ اکتبر تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ برای دریافت بودجه درخواست خود را ارائه دهند. اف‌سی‌سی دسامبر سال
(Sean Gallup/Getty Images)

کمیسیون ارتباطات فدرال (اف‌سی‌سی) روز ۲۷ سپتامبر تاریخ آغاز برنامه ۱.۹ میلیارد دلاری بازپرداخت به اپراتورهای مخابراتی ایالات متحده را اعلام کرد که به «خارج کردن و جایگزین کردن» تجهیزات شبکه تولیدی هوآوی، زدتی‌ای و سایر شرکت‌های چینی که به عنوان تهدیدی علیه امنیت ملی معرفی شده‌اند اختصاص دارد.

اپراتورها می‌توانند از تاریخ ۲۹ اکتبر تا ۱۴ ژانویه ۲۰۲۲ برای دریافت بودجه درخواست خود را ارائه دهند. اف‌سی‌سی دسامبر سال گذشته قوانینی وضع کرد که طبق آن‌ها، اپراتورها ملزم هستند تمامی تجهیزات ساخته‌شده توسط هوآوی و زدتی‌ای را جایگزین کنند.

اف‌سی‌سی ۳۰ ژوئن سال گذشته دو شرکت هوآوی و زد‌تی‌ای را به عنوان تهدید علیه امنیت ملی معرفی کرد و شرکت‌های آمریکایی را از استفاده از بودجه ۸.۳ میلیارد دلاری دولت برای خرید تجهیزات از این دو شرکت منع کرد.

آجیت پای، رئیس اف‌سی‌سی، طی بیانیه‌ای به نشریه تایم گفت: «هر دو شرکت روابط نزدیکی با حزب کمونیست چین و دستگاه نظامی چین دارند و هر دو شرکت به طور گسترده‌ای تابع قانون چین هستند که آن‌ها را ملزم می‌کند با سرویس‌های اطلاعاتی این کشور همکاری کنند. ما نه می‌توانیم و نه اجازه خواهیم داد که حزب کمونیست چین از نقاط ضعف شبکه‌هایمان سواستفاده کند و زیرساخت بسیار مهم ارتباطاتی‌مان را به خطر بیاندازد».

کنگره بودجه بازپرداخت مذکور را در سال ۲۰۱۹ به تصویب رساند. این بودجه اپراتورهای مخابراتی دارای ۱۰ میلیون کاربر یا کمتر را شامل می‌شود.

به گفته رویترز، اپراتورهای روستایی برای جایگزین کردن تجهیزات با هزینه‌های گزاف و دشواری در یافتن نیروی کار مواجه هستند. ابعاد این بودجه ۱.۹ میلیارد دلاری سپتامبر سال گذشته و بر اساس برآورد هزینه خارج کردن و جایگزین کردن تجهیزات تعیین شد.

دولت پرزیدنت جو بایدن ماه مارس سال جاری فهرست شرکت‌های تعیین‌شده در دوره پرزیدنت دونالد ترامپ را گسترش داد و پنج شرکت چینی دیگر را به فهرست تهدیدات علیه امنیت ملی اضافه کرد: شرکت مخابراتی هایترا، شرکت فناوری دیجیتال هانگ‌ژو هیک‌ویژن و شرکت فناوری داهووا.

روزِن‌وٌرسِل، رئیس موقت اف‌سی‌سی، طی بیانیه‌ای به نشریه تایم گفت: «این فهرست یک گام بزرگ در راستای احیای اعتماد به شبکه‌های مخابراتی‌مان است. این فهرست راهنمای هدفمندی است که باعث می‌شود زمانی که شبکه‌های نسل بعد را در سراسر کشور می‌سازیم آن‌ها همان اشتباهات گذشته را تکرار نکنند یا از تجهیزات و خدماتی استفاده نکنند که تهدیدی علیه امنیت ملی ایالات متحده یا امنیت و ایمنی مردم آمریکا باشد».

ایالات متحده علاوه بر تمهیداتی که برای برچیدن تجهیزات هوآوی و زدتی‌ای در کشور اتخاد کرده است، به متحدان خود درباره حضور این تجهیزات در شبکه‌هایشان هشدار داده است. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی، ماه آگوست طی سفری به برزیل درباره مسئله فوق به این کشور هشدار داد.

دادگاه کانادا چند روز پیش از اعلامیه اف‌سی‌سی روند استرداد منگ وانجو، مدیر مالی هوآوی به ایالات متحده را لغو کرد؛ وی هم‌اکنون در چین است. حزب کمونیست چین نیز در همان برهه دو شهروند کانادایی را آزاد کرد.

مطالب دیگر:

گزارش ویژه: جلسه استماع سنای آریزونا در رابطه با تناقضات متعدد یافت شده در بازرسی انتخاباتی

در روزهای اخیر حدود ۱۲هزار مهاجر غیرقانونی اهل هائیتی وارد آمریکا شده‌اند

 گزارش: «حزب کمونیست چین بزرگترین دشمن خودش است»

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی