Search
Asset 2

تأثیرات پیروزی دونالد ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری بر کانادا چیست؟

(Joe Raedle/Getty Images)
(Joe Raedle/Getty Images)

سیاست «دونالد ترامپ» رئیس جمهور منتخب امریکا، می‌‌‌‌‏‌‌‌‌‏تواند بخش تجارت را تحت تاثیر قرار دهد

دونالد ترامپ
(Joe Raedle/Getty Images)

انتخاب دونالد جی ترامپ در مقام رئیس جمهور ایالات متحده بازتاب گسترده‌‌‌‌‏ای در سراسر جهان داشته است، اما به جرات می‌‌‌‌‏توان گفت که هیچ کشوری همانند کانادا تحت تأثیر پیامدهای آن قرار نخواهد گرفت.

در تحلیل رسانه سی‌‌‌‏بی‌‌‌‏سی، شاید هیچ دو کشوری همانند امریکا و کانادا این قدر بهم نزدیک نباشند. بین این دو کشور از طریق تجارت، مقررات، زبان و فرهنگ روابط نزدیکی وجود دارد. ایالات متحده بزرگترین بازار کانادا برای کالا و خدمات است – سرمایه‌‌‌‌‏ای با بیش از ۴۵۰ میلیارد دلار در سراسر مرز این دو کشور هر سال در حال عبور است.

برخی از طرح‌‌‌‌‏های ترامپ می‌‌‌‌‏تواند مزیتی برای بزرگترین صنایع کانادا، یعنی نفت و گاز در نظر گرفته شود.‌‌‌‌‏

وی پیام روشنی در سخنرانی پیروزی خود صبح روز چهارشنبه به جهان ارسال کرد. در حالی که او ممکن است بین مکزیک و کشورش دیوار بکشد، اما از ایجاد روابط مثبت با جامعه بین المللی صحبت کرد.

وی گفت: «ما با تمام کشورهای دیگر که مایل به همکاری با ما باشند مایل به همکاری هستیم و روابط خیلی خیلی خوبی خواهیم داشت … به جامعه جهانی می‌‌‌‌‏گویم که در حالی که منافع امریکا را در اولویت قرار می‌‌‌‌‏دهیم، اما با همه مردم و همه ملت‌‌‌‌‏ها منصفانه برخورد می‌‌‌‌‏کنیم. همچنین در زمینه‌‌‌‌‏های مشترک، نه اختلافات همکاری و نه جنگ خواهیم داشت.»

«جاستین ترودو»، نخست وزیر کانادا، به نوبه خود، گفت که به دنبال نزدیک کردن ارتباط کانادا با رئیس جمهور منتخب ایالات متحده ، دولت و کنگره ایالات متحده در سال‌‌‌‌‏های آینده است.

در اینجا نگاهی به برخی از تأثیرات احتمالی سیاست‌‌‌‌‏های ترامپ بر کانادا می‌‌‌‌‏اندازیم:

نفتا

توافقنامه تجارت آزاد آمریکای شمالی یا نفتا، توافقی بین سه کشور کانادا، مکزیک و ایالات متحده است که از ژانویه ۱۹۹۴ به اجرا در آمده است.

تحلیلگران بخشی از پیروزی قاطع ترامپ را موفقیت وی در ایالات پنسیلوانیا، میشیگان و ویسکانسین می‌‌‌‌‏دانند؛ چراکه حزب دموکرات مدت طولانی است که اعتبارش را در این بخش‌‌‌‌‏ها از دست داده است. میلیاردر آمریکایی رای‌‌‌‌‏هایش را مدیون آمریکایی‌‌‌‌‏هایی است که تردیدشان نسبت به وعده‌‌‌‌‏های حاصل از تجارت آزاد در حال افزایش بود.

ترامپ قرارداد نفتا را معامله خوبی برای ایجاد شغل در آمریکا نمی‌‌‌‌‏داند. وی در این زمینه به مسائلی چون بیکار شدن هزاران نفر پس از بسته شدن کارخانه در زمان بیل کلینتون رئیس جمهور سابق امریکا هنگام امضای این توافقنامه اشاره کرده است. در همین زمان برخی به دلیل فشار به مشاغل دریایی پناه بردند برخی دیگر به دلیل نوآوری‌‌‌‌‏های تکنولوژیک تحت تأثیر قرار گرفتند.

ترامپ در کمپین انتخابات خود در این باره برای اولین بار گفت: «نفتا بدترین معامله تجاری دردنیا است که تا به حال امضا شده است، مطمئنا  در این کشور بدترین قرارداد امضا شده است.»

وی همچنین گفت: «من قصد دارم با شرکای نفتا مذاکره‌‌‌‌‏ای مجدد جهت تغییر شرایط این توافقنامه به نفع کارگران داشته باشم. و این به این معنی نیست فقط کمی بهتر شود بلکه خیلی بهتر خواهد شد.»

وی هیلاری کلینتون را به دلیل حمایت از همسرش برای امضای این توافقنامه نکوهش کرد.

«کریسشه فریلند»، سخنگوی وزیر تجارت بین‌‌‌‌‏المللی کانادا، گفت: «تقریبا ۲.۵ میلیون شغل در کانادا وابسته به تجارت با ایالات متحده است، در حالی که ۲۳ درصد (و یا ۴۴۹.۹ میلیارد دلار) از تولید ناخالص داخلی ما به تنهایی از صادرات کالاها و خدمات به ایالات متحده مشتق شده است. ۷۲ درصد از صادرات کالاها و خدمات کانادا به ایالات متحده وارد می‌‌‌‌‏شود.

لغو قرارداد نفتا نسبتا ساده است، هر کشور طرف قرارداد می‌‌‌‌‏تواند شش ماه پس از اینکه تقاضای خارج شدن از آن را اعلام کرد، خارج شود.

برخی از کارشناسان، از جمله «اسکات سینکلر»، مدیر مرکز سیاست جایگزین کانادا معتقد است که موضع ضد تجارت ترامپ باعث ایجاد فشارهای جدی بر امریکا خواهد شد.

به گفته وی بسیاری از مقرارت تجارت آزاد کانادا با ایالات متحده از طریق قوانین سازمان تجارت جهانی بسته شده است و قابل تغییر نیست و اثرات خروج از آن توسط برخی از مردم پیش بینی شده است. وی اعتقاد دارد که در واقع سیاست دونالد ترامپ در بخش تغییرات آب و هوایی نگران  کننده‌‌‌‌‏تر است.

سیاست در  بخش تغییرات اقلیمی، نفت و گاز

در حال حاضر ترودو سخت برای یافتن راه حلی مناسب جهت مقابله با تغییرات آب و هوا تحت فشار است. وی وعده داده است که قیمت ملی برای کربن تعیین کند تا اهداف کانادا برای کاهش تولید گازهای گلخانه ای – شرایط توافقنامه گردهم آیی سازمان ملل در  پاریس ۲۰۱۵ – را برآورده کند. این توافقنامه که برای تغییرات آب و هوایی صورت گرفته، هفته گذشته به اجرا در آمد.

ترودو در بخش آب و هوا تلاش بسیاری کرده است و در حال حاضر سرمایه سیاسی قابل توجهی برای برنامه آب و هوا با استان‌‌‌‌‏های کشور صرف کرده است.

این در حالی است که طرح‌‌‌‌‏های سازمان ملل  شاملبخش تغییرات آب و هوایی در خطر است، ترامپ عهد کرده است از شرایط موجود و برنامه‌‌‌‌‏های زیست محیطی بلند پروازانه باراک اوباما عقب بکشد.

ترامپ می‌‌‌‌‏گوید که قرارداد برای تغییرات آب و هوایی برای کسب و کار ایالات متحده خوب نیست و این پیمان اجازه می‌‌‌‌‏دهد تا کشورهای خارجی امریکا را برای میزان مصرف انرژی کنترل کنند. وی همواره به دیده تردید به مسئله و طرح‌‌‌‌‏های این بخش نگریسته است.

وی در توییتر خود نوشت: «مفهوم گرم شدن کره زمین توسط چینی‌‌‌‌‏ها با هدف برکنار کردن امریکا در رقابت تولید بیشتر ایجاد شده است.»

یکی از اولین توافقات انجام شده توسط ترودو و اوباما، در طول سفر رسمی دولت نخست وزیر کانادا در ماه مارس، کاهش تولید متان از بخش نفت و گاز بوده است.

پیشنهاد کشیدن خط لوله کیستون XL سراسری به سواحل گلف کوست، توسط کانادا که با وجود سال‌‌‌‌‏ها تلاش‌‌‌‌‏های دولت هارپر با  بی اعتنایی از سمت اوباما مواجه بود، حالا چراغ سبزی بر سر راه خود می بیند.

این پروژه برای شرکت‌‌‌‌‏های نفتی کانادا قیمت بهتر محصول و دسترسی مستقیم بیشتر به بازارهای بین‌‌‌‌‏المللی را به همراه دارد.

ترامپ در حالی که موافق پیشنهاد کانادا است همچنین می‌‌‌‌‏خواهد ایالات متحده از این قرارداد سهم خود را داشته باشد.

ناتو، سیاست دفاعی

ترامپ از پیمان ناتو، پیمان نظامی ایجاد شده در اوج جنگ سرد برای حفاظت از امریکای شمالی و متحدان اروپایی‌‌‌‌‏اش علیه تجاوز روسیه راضی نیست. وی همواره ناتو را به دلیل حضور بیشتر امریکا و مسئولیت کمتر کشورهایی چون کانادا قبول ندارد.

وی در توییتر خود در این خصوص نوشت: «ناتو منسوخ شده است و باید تغییر کند و از این به بعد باید به مسئله تروریسم و همچنین برخی از چیزهایی که در حال حاضر متمرکزیم، توجه شود. اگر متحدان ناتو نمی‌‌‌‌‏توانند آنقدر که باید هزینه کنند، باید برای دفاع در برابر تهدیدات امنیتی بدون تکیه بر امریکا به کار خود ادامه دهند. این کشورها انتخاب دیگری ندارند، اگر می‌‌‌‌‏خواهند ما از این کشورها دفاع کنیم باید هزینه‌‌‌‌‏های آن را بپردازند وگرنه، ایالات متحده باید بگذارد خود کشورها از خود دفاع کنند.»

گفته می‌‌‌‌‏شود کانادا طی امضا پیمان نتو به اهداف پروژه و برآورده کردن هزینه‌‌‌‌‏ها نرسیده است. فقط یک درصد از تولید ناخالص داخلی و یا تقریبا ۲۰ میلیارد دلار در سال، صرف هزینه‌‌‌‌‏های ناتو شده است که بسیار کم است. در کوتاه مدت، کانادا به هدف خود نزدیکتر نشده است. بودجه سال ۲۰۱۶ حدود ۳.۷ میلیارد دلار برای سرمایه گذاری در پروژه‌‌‌‌‏ها به مدت پنج سال در نظر گرفته شده است.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی