Search
Asset 2

خروج آمریکا از پیمان «آسمان باز»، ترامپ روسیه را مقصر می‌داند

(Samira Bouaou/Epoch Times)
(Samira Bouaou/Epoch Times)

رئیس جمهور آمریکا، تصمیم دارد از یک پیمان نظامی مهم موسوم به «آسمان‌های باز» خارج شود. قرار است این تصمیم روز جمعه ۲۳ می، به اطلاع مقامات روسی، که در سوی دیگر این پیمان قرار دارند برسد.

به موجب این پیمان که در سال ۱۹۹۲ منعقد شد و از ۱۰ سال بعد از آن به مرحله اجرا درآمد، به ۳۴ کشور عضو اجازه داده می‌‏شود تا با هواپیماهای جاسوسی و تجسسی خود بر فراز قلمرو یکدیگر پراز کرده و به این ترتیب اطمینان حاصل کنند که دیگران در حال آماده شدن برای اقدام نظامی نیستند.

دلیل تصمیم ترامپ مبنی بر خروج از این پیمان، بدعهدی روسیه در انجام مفاد آن است، به طوری که قصد دارد روسیه را وادار به تصمیمی تازه و اصلاح اقداماتش کند.

پیش از این ترامپ گفته بود که مسکو بارها شرایط این پیمان را نقض کرده است، و گفت روسیه از این پیمان برای شناسایی زیرساخت‌های مهم آمریکا که در یک جنگ می‌تواند هدف حمله قرار گیرد، استفاده کرده است.

ترامپ روز پنجشنبه به خبرنگاران گفت «روسیه به این پیمان پایبند نبوده است، بنابراین تا زمانی که آنها پایبند نباشند، ما از آن بیرون خواهیم کشید.» اما وی افزود که این اقدام، احتمالاً مسکو را مجبور به بازگشت به مذاکرات خواهد کرد.

ترامپ افزود «این احتمال وجود دارد که ما بتوانیم توافق‌نامه جدیدی منعقد کنیم یا کاری انجام دهیم تا آن توافق‌نامه را به مرحله اجرا بگذاریم.»

ترامپ گفت، با عقب نشینی از پیمان آسمان‌های باز، تنش‌ها با روسیه افزایش نمی‌‏یابد و افزود «ما می‌خواهیم یک رابطه بسیار خوبی داشته باشیم.»

وزیر امور خارجه آمریکا نیز در بیانیه‌ای گفت که اگر روسیه به این پیمان عمل کند، ایالات متحده می‌تواند در تصمیم خود تجدیدنظر کند. پومپئو روز پنجشنبه گفت این ماجرا منحصر به پیمان آسمان آزاد نیست. متأسفانه روسیه مکرراً بسیاری از تعهدات کنترل تسلیحات خود را نقض کرده است.

پمپئو همچنین تشریح کرد که روسیه در مناطق مربوط به گرجستان، اوکراین، و کریمه اقدام به نقض معاهده مذکور کرده است.

در همین حال، وی گفت که روسیه اجازه پروازهای شناسایی را در طول کریدور ۶ مایل در اطراف مناطق گرجی تحت حاکمیت روسیه، شامل آبخاز و اوستیای جنوبی ندارد و این نقض توافق‌نامه فوق‌الذکر است.

وی افزود اقدام روسیه در تعیین یک میدان هوایی برای سوخت گیری در آسمان باز در کریمه، در اوکراین، تلاش برای پیشبرد ادعای خود در مورد الحاق این شبه جزیره به روسیه است، که ایالات متحده آمریکا آن را قبول ندارد و هرگز نخواهد پذیرفت.

روسیه همچنین به طور غیرقانونی اقدام به ایجاد محدودیت در مسافت پرواز بر فراز کالینینگراد ایجاد کرده است، علیرغم این واقعیت که این مکان، به محلی برای استقرار موشک‌های کوتاه‌برد هسته‌ای روسیه تبدیل شده است، که می‌تواند مواضع ناتو را هدف قرار دهد.

پومپئو و سایر مقامات آمریکا گفته‌اند که از زمان امضای این توافق‌نامه، روسیه تنها ناقض آن بوده است. اما از سوی دیگر، حامیان این پیمان می‌گویند در صورت خروج آمریکا از آن، روسیه اقدامات نظامی خود را تسریع می‌بخشد.

رهبران نظامی اروپا طی در بیانیه‌ای در ۱۲ ماه می گفتند «هرچند که خروج آمریکا از این پیمان مانع پروازهای تجسسی روسیه خواهد شد، اما باعث می‌شود روسیه اقدام به پروازهای شناسایی بر فراز فعالیت‌ها و تأسیسات نظامی آمریکا در اروپا کند. همچنین خروج آمریکا از این پیمان باعث تضعیف بیشتر ساختار بین‌المللی کنترل تسلیحات می‌شود و ضربه دیگری به ثبات جهانی است.»

در سال‌های اخیر، ایالات متحده از معاهدات دیگری نیز با روسیه کناره‌گیری کرده است، و گمانه زنی‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه ایالات متحده  قصد دارد از پیمان «نیو استارت»، که شمار موشک‌های هسته‌ای ایالات متحده و روسیه مستقر در هر کشور را به ۱۵۵۰ موشک محدود می‌کند، خارج شود.

تاریخ انقضای پیمان نیو استارت، تنها چند هفته پس از آغاز دور جدید ریاست جمهوری آمریکا، یعنی در فوریه ۲۰۲۱ است.

سال گذشته ، بنا بر گزارش‌هایی، یک هواپیمای نظامی روسی در ماه اوت بر فراز شیکاگو پرواز کرده بود، و گفته می‌شود هواپیمای دیگری بر فراز منطقه ۵۱ نوادا پرواز کرده است.

مطالب دیگر:

درخواست جدی ترامپ از سازمان بهداشت جهانی برای خروج از سلطۀ چین

مدارک جدید از مخفی‌کاری حزب کمونیست چین درباره شیوع ویروس کرونا حکایت دارند

فالون دافا، مدیتیشنی که بیش از صد میلیون نفر آن را تمرین می‌کنند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی