Search
Asset 2

در ایروان و تهران برگزار شد / مراسم سالگرد کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی

(Andreas Rentz/Getty Images for 100 Lives)
(Andreas Rentz/Getty Images for 100 Lives)

 

 ده‌ها هزار نفر شامگاه شنبه ۲۴ آوریل به رسم هر ساله در ایروان پایتخت ارمنستان به قربانیان کشتار ارامنه به دست ترکان عثمانی ادای احترام کردند. در این مراسم که مصادف با یکصد و یکمین سالگرد این واقعه است جورج کلونی بازیگر، کارگردان و فعال سیاسی آمریکایی و نیز شیرین عبادی فعال حقوق بشر ایرانی حضور داشتند. در این مراسم مشعلی به یادبود نسل کشی ارامنه روشن شد.

در این مراسم هر سال نمایندگان کشورهایی که این نسل‌کشی را به رسمیت می‌شناسند در ایروان گرد هم می‌آیند و با برگزاری راهپیمایی خواستار پذیرش این واقعه به عنوان نسل‌کشی از سوی دولت ترکیه می‌شوند.

تاکنون ۲۹ کشور جهان و سازمان‌های جهانی از جمله سازمان ملل متحد و پارلمان اروپا این قتل عام را به عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته‌اند. اما ترکیه این کشتار را بخشی از نبردهای جنگ جهانی اول می‌داند و مسئولیت آن را نمی‌پذیرد. با این حال «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه در ۲۴ آوریل ۲۰۱۶ با صدور بیانیه‌ای با فرزندان و نوه‌های ارمنی‌هایی که در آن زمان کشته شدند، ابراز همدردی کرد.

کشتار ارامنه که یکی از قتل‌عام‌های هولناک در طول تاریخ به ‌حساب می‌آید، بعد از جنگ جهانی اول به ‌دست عثمانی‌ها صورت گرفت. ارامنه شمار قربانیان این کشتار را تا یک و نیم میلیون نفر اعلام کرده‌اند اما ترکیه می‌گوید که آمار قربانیان این کشتار زیر یک میلیون نفر است. از آنجا که این کشتار علاوه بر اعدام از طریق کوچ اجباری بدون آب و غذا و با هدف مرگ تدریجی صورت گرفته، به کشتار سفید هم معروف شده‌است.

ارامنه سال‌هاست که تلاش می‌کنند این کشتار به‌عنوان «نسل‌کشی» به رسمیت شناخته شود و ازجمله نهادهایی چون کنگره آمریکا بر آن صحه بگذارند اما این تلاش آنها با لابی قدرتمند ترکیه ناکام مانده ‌است.

ایالات متحده آمریکا نیز از جمله کشورهایی است که با وجود به رسمیت شناختن این قتل‌عام، تاکنون آن را به عنوان «نسل کشی» نپذیرفته است. باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در سالگرد قتل عام ارامنه که در ایالات متحده به نام «روز یادبود ارامنه» شناخته می‌شود، از این واقعه به عنوان «اولین قتل عام قرن بیستم» و «یک تراژدی تکرارنشدنی» یاد کرد.

در تهران نیز آئین یادبود یکصد و یکمین سالگرد کشتار ارامنه توسط دولت عثمانی روز یکشنبه با حضور جمع زیادی از ارامنه تهران در کلیسای سرکیس مقدس برگزار شد. این آئین با حضور نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در مجلس شورای اسلامی، خلیفه ارامنه تهران و جمع کثیری از ارامنه در کلیسای سرکیس واقع در خیابان ‌ند برگزار شد.

اخبار مرتبط

2 دیدگاه دربارهٔ «در ایروان و تهران برگزار شد / مراسم سالگرد کشتار ارامنه به دست دولت عثمانی»

  1. دنیا با وجود طرفداران ادیان ابراهیمی جای امنی نیست. بهمان روش حکومت اسلامی عثمانی ترکیه در قتل عام ارامنه در صد سال پیش ارامنه هم بیست و چند سال پیش شیعیان مظلوم قره باغ را قتل عام و آواره جهان کردند و هر دو قتل عام چندش آور است و تاییدی بر نا امن بودن جهان با وجود طرفداران سه دین ابراهیمی است.

  2. این مراسم مسخره چیزی جز سرپوش گذاشتن بر جنایات ارمنی های داشناک در قره باغ نیست و صد البته اثباتی برای ادعای قتل عام مضحک وجود نداشته و نوعی مظلوم نمایی ابلهانه هست!!!

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی