Search
Asset 2

ترامپ: امیدوارم مایک پنس از ما حمایت کند

در جلسه مشترک كنگره ترامپ: امیدوارم مایک پنس از ما حمایت کند روز دوشنبه، لوفلر نامزد جمهوری‌خواه ایالت جورجیا اعلام کرد که به تلاش برای به
دونالد ترامپ، در ۴ ژانویه ۲۰۲۱ همراه با سناتور کلی لوفلر از جورجیا در یک تجمع انتخاباتی در فرودگاه منطقه‌ای در دالتون (Alex Wong/Getty Images)

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا روز دوشنبه گفت که امیدوار است مایک پنس معاون رئیس جمهور در جلسه مشترک کنگره برای شمارش و تأیید آرای کالج الکترال در ۶ ژانویه، صرفاً به انجام یک مراسم تشریفاتی نپردازد.

ترامپ که برای حضور در تجمع انتخاباتی دو نامزد جمهوری‌خواه مجلس، کلی لوفلر و دیوید پردو به جورجیا سفر کرده بود، اظهار امیدواری کرد که پنس در جلسه چهارشنبه به کمپین انتخاباتی وی کمک کند.

اظهارات ترامپ دو روز پیش از حضور معاون رئیس جمهور در جلسه مشترک کنگره برای شمارش و تأیید یا رد آرای کالج الکترال، و طرح چالش‌های نمایندگان جمهوری‌خواه در این جلسه گفته شده است. اختلافات بر سر نتایج انتخابات در جورجیا، پنسیلوانیا، میشیگان، ویسکانسین، آریزونا و نوادا همچنان حل نشده است، و دادگاه‌ها از رسیدگی به اتهامات تقلب و بی‌نظمی در انتخابات خودداری کردند و دادگستری‌های ایالتی نیز آن را از دستور کار خود خارج کردند.

گروه فزاینده‌ای از اعضای مجلس و سناتورهای جمهوری‌خواه آمادگی خود را برای به چالش کشیدن آرای کالج الکترال در ایالت‌های مورد مناقشه اعلام کردند چراکه نتایج انتخابات در این ایالت‌ها به دلیل ادعای بی‌نظمی و تقلب در انتخابات مورد اختلاف است. قانون‌گذاران در روزهای منتهی به ششم ژانویه، در آخرین تلاش برای اطمینان از رسیدگی شفاف و مستقل به ادعاهای تقلب در انتخابات، موضع خود را انتخاب کرده‌اند.

سیزده سناتور جمهوری‌خواه قصد خود را برای مشارکت در این تلاش‌ها ابراز داشته و حداقل ۵۵ عضو مجلس نمایندگان جمهوری خواه متعهد به اعتراض به آرای الکترال در ایالت‌های مورد مناقشه در ششم ژانویه شده‌اند. طبق برآورد اپک تایمز بیش از دوازده قانونگذار جمهوری خواه نیز گفته‌اند که در تلاش‌ها برای به چالش کشیدن نتایج شرکت نخواهند کرد.

پنس که ریاست جلسه ششم ژانویه را بر عهده خواهد داشت، آرای انتخاباتی همه ۵۰ ایالت را می‌خواند. نقش وی در این جلسه طی روزهای اخیر به شدت مورد بحث و بررسی قرار گرفته است، زیرا ترامپ و متحدانش امیدوارند که معاون رئیس جمهور نتایج گزینندگان برای ایالت های مورد اختلاف را رد کند. در همین حال، منتقدین گفته‌اند که پنس فقط توانایی شمارش آرا را دارد حتی اگر در مورد اعتبار آنها نگران باشد.

یک نماینده مجلس جمهوری‌خواه، هفته گذشته با طرح دادخواستی علیه پنس تلاش کرد تا دادگاه اختیارات بیشتری در اختیار پنس بگذارد. دادخواست وی، که توسط دادگاه رد شد، استدلال می‌کرد که پنس «مطابق با ماده ۱۲ متمم قانون اساسی اختیار منحصر به فرد دارد تا تعیین کند که نتایج اعلام شده از سوی گزینندگان یک ایالت، قابل شمارش است یا خیر.»

روز دوشنبه، پنس در یک رویداد انتخاباتی جداگانه در جورجیا گفت که  به ترامپ و جمهوری خواهان قول می‌دهد که چهارشنبه در کنگره روز موفقیت آنها باشد.

وی گفت «ما اعتراضات را خواهیم شنید و شواهد را مشاهده خواهیم کرد.» پنس در مورد نقشی که قصد دارد ایفا کند توضیحی نداد.

جنا الیس، مشاور حقوقی کمپین انتخاباتی ترامپ پیشنهاد کرده است که پنس می‌تواند تأیید آرای کالج الکترال را به تأخیر بیندازد و از قانون‌گذاران در شش ایالت مورد مناقشه بخواهد تعیین کنند که آرای کدام گروه از گزینندگان مورد تأیید است و باید شمارش شود.

روز دوشنبه، لوفلر نامزد جمهوری‌خواه ایالت جورجیا اعلام کرد که به تلاش برای به چالش کشیدن آرای انتخاباتی در ۶ ژانویه پیوسته است.

وی گفت «انتخابات بستر دموکراسی ما است و مردم آمریکا سزاوار آن هستند که صد درصد به سیستم انتخاباتی ما و نتایج آن اطمینان داشته باشند. اما در حال حاضر، ده ها میلیون آمریکایی نگرانی‌های واقعی در مورد نحوه انتخابات ریاست جمهوری نوامبر دارند.»

وی افزود «به همین دلیل در ۶ ژانویه از اعتراض به پروسه صدور گواهینامه کالج الکترال حمایت کنم.»

مطالب دیگر:

سناتورهای ایالت جورجیا از پنس خواستند تا شمارش آرای الکترال در ۶ ژانویه را به تعویق بیندازد

مقام سابق اطلاعاتی آمریکا: ترامپ «موقعیت خوبی» در جلسه ششم ژانویه دارد

مایک پنس: روز چالش‌های انتخاباتیِ ۶ ژانویه در کنگره، روز موفقیت ما خواهد بود

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی