Search
Asset 2

رئیس سابق پلیس مخفی چین محاکمه شد

اداره 610 رئیس پلیس چین
«لی دونگ‎شنگ»، رئیس سابق پلس مخفی چین به نام اداره ۶۱۰ در تالار بزرگ خلق در پکن. ۱۴ اکتبر ۲۰۰۷. (Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)
اداره 610 رئیس پلیس چین
«لی دونگ‎شنگ»، رئیس سابق پلس مخفی چین به نام اداره ۶۱۰ در تالار بزرگ خلق در پکن. ۱۴ اکتبر ۲۰۰۷. (Frederic J. Brown/AFP/Getty Images)

رئیس سابق پلیس مخفی حزب کمونیست چین محاکمه شد. این محاکمه یکی ‏از بالاترین مجازاتی است که برای یک مقام ارشد با گرایش‏های قوی جناحی و پیش ‏از برگزاری جلسه عمومی مهم حزب در‏نظر گرفته شده است.

به‏ گزارش «شین‏هوا»، خبرگزاری دولتی چین، محاکمه «لی دونگ‏شنگ» در شهر ساحلی «تیانجین» در چهاردهم اکتبر آغاز شده است. لی، رهبری اداره ۶۱۰ را برعهده داشت؛ اداره ای که از سال ۱۹۹۹ برای هدایت کمپین «ریشه‏ کنی» روش معنوی «فالون دافا» ایجاد شد.

لی با اتهام سوء‏استفاده از قدرت در سال‏های ۱۹۹۶ تا ۲۰۱۳ و در همه زمینه‏ ها و در ازای دریافت رشوه رو‏به رو است. گزارش‏های رسمی می‏گویند، پست‏هایی که او از آن‏ها سوء‏استفاده کرده شامل قائم مقام مدیر تلویزیون مرکزی چین، عضو وزارت امنیت عمومی حزب کمونیست و معاون دبیر امنیت عمومی حزب است.

سوء‏استفاده از قدرت

لی همچنین عضو کمیته سیاسی و حقوقی حزب بود که وظیفه آن هدایت نیروهای امنیتی چین است.
در مجموع، گفته شده که در‏طول این سال‏ها نزدیک به ۲۲ میلیون یوان (۳.۴ میلیون دلار) بر ثروت خود افزوده است؛ هر‏چند ناظران سیاست چین این ارقام را کم‏ اهمیت می‏دانند. گفته شده، لی در ازای پول نقد، با استفاده ‏از موقعیت خود دست به تبلیغات زیادی زده و کارهای زیادی به نفع افراد انجام داده است.

حزب کمونیست از فرصت محاکمه لی استفاده کرده و او را یک راننده مست فاسد نشان داده است. تکذیب و رد درستی اعمال و رفتار مقامات فاسد، اغلب بخشی‏ از کمپین ضد فساد رژیم بوده است که به موجب آن مقامات فاسد به‎عنوان کسانی که از استانداردهای بالای انضباطی رژیم منحرف شده‏ اند، نشان داده می‏شود.

یکی‏ از همکاران وی که نامش منتشر نشده در مصاحبه‏ای با شبکه «فونیکس»، رسانه‏ای نیمه رسمی از سوی رژیم چین، اظهار داشت: «لی اغلب زیاد می‏نوشید و اکثر اوقات در‏حال مستی رانندگی می‏کرد. او در محل کار خود فردی بی‏رحم و تندخو بود.»

افزایش نفرت
تلویزیون مرکزی چین که لی مدت‏ها معاون آن بوده، نقشی کلیدی در تبلیغات علیه روش معنوی فالون گونگ (یا فالون‏ دافا) داشته است. اعتقاد بر این است که لی مغز متفکر حقه خودسوزی در میدان «تیان آن من» در ژانویه ۲۰۰۱ بوده است. همچنین کارهای تبلیغاتی لی در حمله به فالون گونگ، به‏ دلیل روابط نزدیک وی با جناح «جیانگ زمین»، رهبر سابق حزب کمونیست در آن زمان بوده است.

کمپین جیانگ زمین علیه روش معنوی فالون گونگ، روشی سنتی که پیش‏ از شروع آزار و شکنجه، ۷۰ تا ۱۰۰ میلیون نفر در چین آن را تمرین می‏کردند، با مقاومت مردم و برخی‏ از مقامات حکومتی مواجه شد.
حقه آتش‏ سوزی نیز که با تبلیغات گسترده‏ حزب کمونیست نشان می‏داد تعدادی از تمرین‏ کنندگان فالون دافا در میدان تیان آن من خود را به آتش کشیده‏ اند، فرصتی را برای افزایش دوباره آزار و اذیت فالون گونگ ایجاد کرد.

«خانه آزادی» گزارش می‏دهد که «ماه‏ها تبلیغ بی‏امان، عاقبت افکار عمومی را از این گروه معنوی مسموم کرد. در طول سال بعد، میزان حبس، شکنجه و حتی مرگ‏و‏میر تمرین‏ کنندگان فالون گونگ در‏طول بازداشت به‏ طور چشم‏گیری افزایش یافت.»

لی دونگ‏ شنگ در سال ۱۹۹۴ برنامه ‏ای در تلویزیون CCTV ساخت که واقعیت‏های فالون گونگ را دستکاری می‏کرد، این برنامه در آن زمان بیشترین بیننده را در چین داشت. در سال ۲۰۰۱ نیز او نقشی کلیدی در تبلیغات ضد فالون گونگ برعهده داشت.

قرار است حزب کمونیست چین پنجمین مجمع عمومی خود را که هر ساله برگزار می‏شود در چند هفته آینده برگزار کند. معمولاً مقدمات چنین رویدادی با گمانه‏ زنی‏ها و بده و بستان‏های سیاسی همراه است.
و درست پیش‏ از مجمع عمومی امسال، «شی جین پینگ»، رهبر حزب، تصمیم گرفته است تا ‎از مجازات سخت تعدادی از مقامات که در شبکه‏ سیاسی رقیب خود «جیانگ زمین» بودند، پرده بردارد. جیانگ زمین در سال‏های ۱۹۸۹ تا ۲۰۰۲ رئیس حزب بوده است؛ با این وجود کنترل گسترده خود را بر نخبگان رژیم از‏طریق انتصاب دوستان و نزدیکان خود در طول دهه گذشته حفظ کرده است. در‏واقع هدف شی جین پینگ از تشکیل کمپین ضد فساد، پاک‏سازی این گروه بوده است.

از دیگر مقاماتی که پیش ‏از این مورد هدف قرار گرفته ‏اند، می‏توان به «گو یونگ‏شیانگ»، دبیر سیاسی حزب در شهر «سیچوان» و رئیس سابق یک سازمان ادبی غیردولتی حزب اشاره کرد که به‏ خاطر دریافت مبالغ هنگفتی رشوه به ۲۰ سال زندان محکوم شد.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی