Search
Asset 2

رهایی از وابستگی عاطفی شدید در زندگی مشترک

وابستگی عاطفی در ازدواج
به یاد داشته باشید که استقلال عاطفی حق شماست ولی برای خود‌‏بودن، شهامت باید داشته باشید.
وابستگی عاطفی در ازدواج
به یاد داشته باشید که استقلال عاطفی حق شماست ولی برای خود‌‏بودن، شهامت باید داشته باشید

وابستگی عاطفی شدید، ممکن است ظاهرا بدون ضرر باشد، اما دشمن نشاط و شادی و تکامل شخصیت است. وابستگی عاطفی – نوعی وابستگی بیمارگونه که با دوست داشتن، مهربانی، درک و کمک به یکدیگر کاملا متفاوت است – بین همسران، به مثابه ماری‎ست که به ازدواج شاد و موفقیت‌‏آمیز، نیش می‌‏زند و شادمانی را از بین می‌‏برد، در عوض نمونه‌‏هایی از سلطه‌‏گری، تسلیم و اطاعت خلق می‌‏کند و سرانجام رابطه‌‏شان را خراب می‌‏کند.

این نقطه‌‏ی ضعف می‌‏تواند از زندگی حذف شود، اما ابتدا باید به این باور یقین داشته باشید که وابستگی عاطفی، چه تاثیرات زیانباری دارد.

اثرات و نشانه‌‏های وابستگی عاطفی‌‏

– در حالت وابستگی عاطفی، معمولا به‌‏خاطر کمبودهای خودتان، دیگران را سرزنش می‌‏‌‏نمائید و مسئولیت اعمالتان را به گردن دیگران می‌‏اندازید.

– مایلید همه تصمیم‌‏ها را همسرتان بگیرد و شما فقط اجرا کننده باشید، از این رو به تمایلات، برنامه و خواسته‌‏های خود توجهی ندارید و مایلید خواسته‌‏های دیگری را اجرا کنید ولی در قلب خود ناشاد و ناراضی هستید.

– مایلید همه جا در کنار و نزدیک همسرتان باشید و دچار حسادت شدیدی نسبت به همسرتان هستید.

– اگر وابسته به دیگری باشید، زیر بار کارهای سخت نمی‌‏روید، عوض نمی‌‏شوید.

بیشتر بخوانید:

افزایش خطر بروز سنگ کلیه در تابستان

زبان عشق شما کدام است؟

با نق زدن بچه ها چه کنیم؟

– به اعتماد دیگران که مسئولیت شما را به‌‏عهده گرفته‌‏اند، دلخوشید.

– نیازی به تصمیم‌‏گرفتن یا انتخاب نمودن برای خود ندارید، شما خودتان را مدل والدین، همسر یا مدل آن‌‏کسی که به او وابسته هستید، قرار می‌‏دهید.

–  ترجیح می دهید پیرو باشید تا رهبر زیرا پیرو بودن آسانتر از رهبر بودن است، عمل کردن طوطی‌‏وار به آنچه دیگران به شما می‌‏گویند، هر ‌‏چند که خوشتان نیاید، راحت‌‏تر است.

اما به مجرد اینکه خود را بپذیرید و به استقلال خود بیاندیشید، می‌‏بینید حس احترام به خودتان افزایش یافته و روابط شما با دیگران به‌‏طور قابل ملاحظه‌‏ای بهبود می‌‏یابد. فهم و پذیرشی که در درون یافته‌‏اید، به بیرون شما خواهد تابید. این کار ساده‌‏ای نیست، اما تحقق این امر در دست شماست.

نقشه‌‏ی راهنما برای خروج از وابستگی عاطفی

این کار نبردی با اژدهای درون است و موجب می‌‏شود استقلال پیدا کنید و استعدادهای نهان‌‏تان را نیز شکوفا می‌‏کند. با دور ریختن بسیاری از باورهای مخرب خود، می‌‏توانید گوهر پاک و تمامیت خویشتن را نمایان کنید.

 به یاد داشته باشید که استقلال عاطفی حق شماست ولی برای خود‌‏بودن، شهامت باید داشته باشید در حالی که با همسرتان نیز مهربان هستید.

 با فردی که به او وابسته هستید، صحبت کنید و احساس خود را به‌‏هنگام  انجام کاری مستقل مهربانانه بیان کنید.

به خودتان یادآوری کنید که وجود مخالفت در هر برخورد و رابطه، یک واقعیت است. پس دلخور و ناراحت ‌‏نشوید.

فضیلت‌‏های خویش را کشف کنید.

برای خود، دوستی بردبار و محبوب باشید.

تمایلات اختصاصی خودتان را تشخیص دهید، شما منحصرید، اگر احساس می‌‏کنید هر چیزی را حتما و باید با دیگری سهیم کنید، پس شما وابسته هستید.

در مهمانی سعی نکنید تمام وقت با صرفا همسرتان باشید، بلکه با مردم دیگر نیز قاطی شوید و تجربه خود را دو‌‏ برابر کنید.

اگر همسرتان می‌‏خواهد به بازی فوتبال برود و شما به دیدن تئاتر بروید، اجازه بدهید و موافقت کنید. زیرا هر دو بانشاط‌‏تر می‌‏شوید.

مسافرت‌‏های کوتاه با دوستان را نیز گاهی تجربه کنید. بدین‌‏ترتیب وقتی از مسافرت برگشتید، عشق و علاقه‌‏تان محکم‌‏تر می‌‏شود و در عین‌‏حال از استقلال هم برخوردار می‌‏شوید.

به‌‏خاطر داشته باشید که هیچ‌‏کس به جز شما بر روی احساساتتان کنترل ندارد. یادتان باشد که عادت، دلیل انجام هر کاری نیست. پس فقط بخاطر اینکه شما عادت کرده‌‏اید که در مقابل دیگران همیشه تسلیم شوید، به وابستگی ادامه ندهید، زیرا اساس زندگی موثر خانوادگی بر مبنای استقلال و اعتماد دو طرفه است.

مطالب دیگر:

تعداد کوسه‌های جهش یافته دوسر دراقیانوس‌‌‌ها در حال افزایش است

وزیر امور خارجه آمریکا، موضوع آزار و شکنجه فالون گونگ را مطرح می‌کند

چطور می توانیم آدم خوش بینی شویم؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی