Search
Asset 2

رژیم چین در تلاش برای بازگرداندن پروپاگاندای مائوییستی

نمایشی «کمونیستی» برای گسترش پروپاکاندای مائوئیستی (Public Domain)
نمایشی «کمونیستی» برای گسترش پروپاکاندای مائوئیستی (Public Domain)
نمایشی «کمونیستی» برای گسترش پروپاکاندای مائوئیستی (Public Domain)

حزب کمونیست چین، از ابتدای دهه ۱۹۷۰، یعنی زمان شروع دوره اصلاحات اقتصادی، نگرشی مبهم و نه چندان مثبتی به میراث مائو زدانگ داشته است. دیکتاتوری که چین را بین سال‌‌‏های ۱۹۴۹ تا ۱۹۷۶ اداره کرد و قوانینش تخریب و ضرر‌‌‏های حاصل از انقلاب فرهنگی را به اوج رساند.

اما اخیرا، حزب که به دنبال قوی‌‌‏تر کردن ایدئولوژیش در میان کارکنان حزب و کل جامعه چین است، در حال اشاعه تبلیغات دروغینی از دوره مائو زدانگ است. مثلا چاپ جدید کتاب‌‌‏های تاریخی به نحوی تغییر داده می‌‌‏شوند که رهبری‌‌‏اش را به نحوی مثبت نمایش دهند.

بنا بر گزارشی از Chinascope به تاریخ ۱۳ سپتامبر، کاربران اینترنتی چینی دریافته‌‌‏اند که نسخ جدید کتاب‌‌‏های تاریخی که جدیدا تحت کنترل اداره آموزش خلق چین و زیر نظر حزب کمونیست چین منتشر شده‌‌‏اند، کلمات «اشتباه» را در توصیف انقلاب فرهنگی که مائو به راه انداخت برداشته‌‌‏اند.

در طی انقلاب فرهنگی، افرادی از هر طبقه اجتماعی، شامل اعضای حزب کمونیست مورد انتقاد و تحقیری طاقت فرسا و در برخی موارد خشونت مرگبار قرار گرفتند. این کمپین همچنین موجب تخریب فرهنگ سنتی چین گردید. در پی مرگ مائو، رهبران بعدی حزب کمونیست چین، انقلاب فرهنگی را مورد انتقاد قرار دادند و برخی آسیب‌‌‏های به وجود آمده را اصلاح کردند.

در حالی که نسخه قدیمی کتاب در مورد اشتباهات مائو در انقلاب فرهنگی صحبت می‌‌‏کند، نسخه جدید آن از خطرات کاپیتالیسم گفته و درباره پیشینه ایدئولوژی انقلاب فرهنگی کمونیستی توضیح می‌‌‏دهد.

با آنکه حزب کمونیست چین دیگر از تعبیر‌‌‏های مائو زدانگ پیروی نمی‌‌‏کند، همچنان ایدئولوژی کمونیست و کارل مارکس را ستایش می‌‌‏کند. اعضای حزب و مقامات رژیم ملزم به خواندن نشریات، تماشای برنامه‌‌‏های تلویزیونی و چک کردن وب سایت‌‌‏های حزب کمونیست هستند.

مطالب دیگر:

نامه کیم جونگ‌‏اون به دونالد ترامپ، نشانه‌‏ای از نزدیک شدن بیشتر روابط دو کشور

ارکستر سمفونی بی‌‏نظیر شن‌‌‌‌‌‌‌‏یون به زودی به تورنتو می‌‏آید

چین سرور شخصی ایمیل‌‌‏های هیلاری کلینتون را هک کرده بود

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی