Search
Asset 2

ساخته شدن اولین هواپیمای بدون سرنشین در ۳۵۰ سال قبل از میلاد مسیح

تصویر فایل شده از پرنده‌ی چوبی (Shutterstock)
تصویر فایل شده از پرنده‌ی چوبی (Shutterstock)
تصویر فایل شده از پرنده‌ی چوبی (Shutterstock)

 

جهان پر از اسراری است که دانش کنونی ما را به چالش می‌کشد. اپک تایمز در بخش ماوراء دانش، داستانهایی از پدیده‌های خارق‌العاده را گرد آورده است تا به تصورات ما بال و پر بدهد و راه را برای چیزهای ممکنی که قبلاً انکار می‌شدند باز کند. آیا آنها واقعیت دارند؟ تصمیم با خود شماست.

در سال ۳۵۰ قبل از میلاد ریاضی‌‌‏دان و پدر بنیان‌گذار مکانیک، «آرکیتاس از تارنتوم» یک کبوتر چوبی مکانیکی اختراع کرد.

«جیمی استمپ» در مقاله‌ی اسمیتسونین نوشت: «از اختراع آرکیتاس به عنوان اولین ربات نام برده می‎شود؛ و در سایه‌ی پیشرفت های فن‌آوری اخیر، شاید بتوان آن را اولین هواپیمای بدون سرنشین در نظر گرفت؛ اولین ماشینی که قادر به پرواز خودکار بوده است.»

جیمی استمپ اولین کسی نیست که این کبوتر پرنده را یک هواپیمای بدون سرنشین پیشرو در نظر می‌گیرد. دِرون، وسیله‌ی نقلیه‌ی هوایی بدون سرنشین مدرن، که در سال ۱۹۹۳ توسط گروه هوانوردی در دانشکده‌ی تحصیلات تکمیلی دریانوردی آمریکا طراحی شد آرکیتاس نامگذاری شد.

نوشته‌های «اولوس گلیوس» رومی یک دستگاه خودکار با نیروی محرکه‌ی بخار را توصیف می‌کند. جزئیات کمی در مورد این شیء داده شده است، که بر طبق مطالب آموزشی ناسا، شهروندان تارنتوم را شگفت‌زده و گیج کرده بود. ناسا آن را به عنوان یکی از اولین دستگاه‌هایی توصیف می‌کند که اصول اساسی پرواز موشک را با موفقیت به اجرا درآورده است.

در حالی که بخار نیروی محرکه‌ی جلوبرنده‌ی پرنده بوده است، حرکت آن ممکن است توسط سیم‌هایی کنترل می‌شده است.

دایره‌المعارف بیان می‌کند: «چنین پیشنهاد شده است که از آنجایی که دستگاه‌های محاصره با نام حیوانات نامیده می‌شدند (مانند لاک‌پشت و کلاغ)؛ کبوتر آرکیتاس ممکن است از دستگاه‌های منجنیق اولیه‌ی ابداعی او بوده باشد؛ و یا پرتابه‌ای که توسط این منجنیق پرتاب می‌شده است، که بعدها با یک کبوتر مکانیکی اشتباه گرفته شده است… با این وجود هیچ منبع قدیمی این کبوتر را به این شکل توصیف نمی‌کند.»

۳۰۰ سال بعد از این‌که آرکیتاس کبوتر خود را ساخت، مخترع یونانی دستگاهی را که به عنوان اولین موتور بخار شناخته می‌شود، بر اساس اصول مشابهی ابداع کرد. آتش زیر کتری آب را حرارت می‌دهد که بخاری تولید می‌کند که از طریق دو لوله‌ی اِل‌-شکل در دوطرف یک کره هدایت شده و منجر می‌شود که آن بچرخد. این دستگاه آیولیپایل نامیده می‌شود.

تصویری ازآیولیپایل ساخته‌ی مخترع یونانی درAmerican Mechanical Dictionaryسال ۱۸۷۶. (Wikimedia Commons)

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی