Search
Asset 2

کاخ سفید به روسیه درباره پیامدهای «فاجعه بار» استفاده از سلاح‌های هسته‌ای هشدار داد

پوتین به غرب هشدار داد که روسیه از نظر فنی برای جنگ هسته‌ای آماده است و اگر آمریکا به اوکراین نیرو اعزام کند، به عنوان تشدید درگیری‌ها و مداخله تلقی خواهد شد.
ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه (Andrey Gorshkov/Sputnik/AFP via Getty Images)

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی کاخ سفید روز یکشنبه در پی اظهارات اخیر مقامات ارشد روسیه در مورد استفاده احتمالی از سلاح‌های هسته‌ای به کرملین هشدار داد.

سالیوان روز یکشنبه در برنامه «ملاقات با مطبوعات» شبکه NBC گفت: «اجازه دهید به صراحت بگویم: اگر روسیه از این خط عبور کند، عواقب فاجعه باری برای روسیه در پی خواهد داشت.»

هفته گذشته، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه دستوری برای بسیج بخشی از نیروهای ذخیره روسیه صادر کرد و پیشنهاد کرد مسکو از تمام سلاح‌های موجود در زرادخانه خود استفاده کند. در همین حال، دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهور سابق، تهدید صریح‌تری درباره استفاده از سلاح‌های هسته‌ای در صورت تهدید تمامیت ارضی روسیه صادر کرد.

پوتین در جریان سخنرانی خود گفت: «این یک بلوف نیست. و آنهایی که می‌خواهند با سلاح‌های هسته‌ای از ما باج‌گیری کنند، باید بدانند که جهت بادنما می‌تواند بچرخد و به سمت آنها اشاره کند.»

سالیوان هشدار داد، اما اگر از سلاح های هسته‌ای استفاده شود، ایالات متحده پاسخ خواهد داد. او توضیح بیشتری نداد.

جو بایدن رئیس جمهور آمریکا در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک روز چهارشنبه روسیه را به «تهدیدات هسته‌ای آشکار علیه اروپا» و بی‌توجهی بی‌پروایانه به مسئولیت‌های منع اشاعه سلاح‌های هسته‌ای متهم کرد.

روسیه همچنین در حال برگزاری رفراندوم در چهار منطقه شرقی اوکراین با هدف الحاق سرزمین‌هایی است که نیروهای روسی در جریان تهاجم خود به اوکراین در فوریه به تصرف خود درآورده‌اند. اوکراین و متحدانش این رفراندوم را ساختگی می‌نامند که برای توجیه تشدید جنگ و بسیج پوتین پس از شکست‌های اخیر در میدان جنگ طراحی شده است.

با الحاق مناطق لوهانسک، دونتسک، خرسون و زاپوریژژیا به روسیه، مسکو این مجوز را به خود می‌دهد که در صورت حمله اوکراین به این مناطق برای بازپس‌گیری آنها، آن را به‌عنوان حمله به خود روسیه درنظرگرفته، و حملات شدید‌تری را علیه اوکراین و متحدانش آغاز کند

ولودیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهور اوکراین در شبکه خبری سی‌بی‌اس با عنوان «مواجهه با ملت» مدعی شد که اوکراینی‌هایی که در رفراندوم شرکت نمی‌کنند، ممکن است با اقدامات تلافی‌جویانه مواجه شوند.

زلنسکی گفت: «روس‌ها ممکن است برق آنها را قطع کنند و به آنها فرصتی برای زندگی عادی انسانی نمی‌دهند.» «آنها مردم را مجبور می‌کنند، آنها را به زندان می‌اندازند. آنها را مجبور می‌کنند که به این شبه رفراندوم‌ها بیایند. و همچنین، آنها اعلام بسیج کردند. آنها مردم را مجبور به جنگ می‌کنند، مردمی از سرزمین‌های اشغال شده موقت.»

مطالب دیگر:

ظاهر نشدن طولانی مدت رهبر چین در انظار عمومی و سازمان ملل، شایعاتی را به‌راه انداخته است

رژیم چین در حال مهندسی جامعه‌ای است که در آن اراده شهروندان را از طریق فناوری کنترل کند

ادامه اعتراضات گسترده مردمی در ایران و واکنش‌های بین‌المللی به آن

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی