Search
Asset 2

شما هم مثل من عاشق رستوران هات‌‌‌‌‏پات هستید؟

(Paul_Brighton/iStock)
(Paul_Brighton/iStock)

راستش من کمی شکمو هستم و غذای خوشمزه می‌‌‌‌‏تواند برای من مثل یک تفریح حسابی باشد. برخلاف خیلی از ایرانی‌‌‌‌‏ها من عاشق غذا و رستوران چینی و آسیایی هستم. توی کابینت آشپزخانه‌‌‌‌‏ام همیشه پر است از انواع نودل و بعضی سس‌‌‌‌‏های شرقی.

رستوران‌‏های هات‌‌‌‌‌‏پات چینی هم سرگرمی خوبی می‌‏توانند باشند. شاید شما هم بخواهید یک سری به هات پات نزدیک خانه‌‌‌‌‏تان بزنید. البته خارج از ایران انتخاب زیادی می‌‌‌‌‏توانید داشته باشید ولی داخل ایران شاید نشود به این راحتی رستوران هات‌‌‌‌‏پات پیدا کرد.

پیشینه هات پات به بیش از هزار سال پیش بر می‌‌‌‌‏گردد. قبلا هات پات برای گرم شدن در زمستان بود اما حالا مردم تمام طول سال هات‌‌‌‌‏پات می‌‌‌‌‏خورند.

به دو دلیل چینی‌‌‌‌‏ها هات پات را خیلی دوست دارند. یکی اینکه موقع غذا خوردن زمان و موضوع برای گپ زدن دارند. کلا هات پات حسابی سرگرم کننده است. دوم این که غذای خیلی سالمی است. آب پز کردن همیشه سالم‌‌‌‌‏تر از سرخ کردن است. در زمستان بدن را گرم می‌‌‌‌‏کند و در تابستان به خنکی بدن کمک می‌‌‌‌‏کند. چینی‌‌‌‌‏ها معتقدند که بعضی سس‌‌‌‌‏هایی که در هات پات استفاده می‌‌‌‌‏شود سرماخوردگی، مشکل سینوس و سر درد را برطرف می‌‌‌‌‏کند. البته هات‌‌‌‌‏پات در هر منطقه در سرزمین چین به شکل مختلفی تهیه می‌‌‌‌‏شود. در خارج از چین هم معمولا به شکلی است که برایتان می‌‌‌‌‏نویسم. در بعضی رستوران‌‌‌‌‏ها یک باربکیوی کوچک هم روی میز قرار دارد که می‌‌‌‌‏توانید همان‌‌‌‌‏جا گوشت‌‌‌‌‏ یا سبزیجات را کباب کنید. توصیه می‌‌‌‌‏کنم روی صندلی نزدیک باربکیو ننشینید چون لباستان بوی دود و غذا می‌‌‌‌‏گیرد.

نمی‌‌‌‌‏دانم تا حالا رستوران چینی هات پات رفته‌‌‌‌‏اید یا نه؛ اما اگر بخواهم به زبان خودمان بگویم اینطوریست که در رستوران قابلمه سوپ را می‌‌‌‌‏گذارند جلویتان روی اجاق گازی کوچکی و می‌‌‌‌‏گذارند که بجوشد. انواع غذا را هم برایتان می‌‌‌‌‏آورند و خودتان غذایتان را می‌‌‌‌‏پزید. حالا چطوری!

روی میز‌‌‌‌‏ها به ازای هر نفر یک گاز برقی کوچک قرار دارد. اول باید انتخاب کنید که چه آب سوپی می‌‌‌‌‏خواهید. بعد آب سوپ را در قابلمه برایتان روی گاز می‌‌‌‌‏گذارند و گاز را روشن می‌‌‌‌‏کنند. آب سوپ، یکی از انواع مرغ، گوساله (بیف)، بدون گوشت یا از غذاهای دریایی است. من خودم چون علاقه چندانی به گوشت ندارم همیشه بدون گوشت یا همان گیاهی‌‌‌‌‏اش را سفارش می‌‌‌‌‏دهم.

IMG_0914
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)حرارت اجاق گازی کوچک روی میز را می توانید تنظیم کنید
(اپک‌‏تایمز فارسی)حرارت اجاق گازی کوچک روی میز را می توانید تنظیم کنید
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)

 بعد هم یک لیست بلند بالا دارند از انواع سبزیجات، گوشت، مرغ، غذاهای دریایی و نودل. هر کدام را که دوست داشته باشید علامت می‌‌‌‌‏زنید که برایتان بیاورند.

تنها مورد نامطلوب این قسمت این است که گوشت را خام می‌‌‌‌‏آورند سر میز. خیلی از ما ایرانی‌‌‌‌‏ها شاید نپسندیم.  مثل خود من. خیلی‌‌‌‌‏ها هم برایشان مهم نیست پس خوشبختانه مشکلی با این قسمت نخواهید داشت.

(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)

بعد غذا‌‌‌‌‏ها را داخل سوپ می‌‌‌‌‏ریزید و منتظر می‌‌‌‌‏مانید تا بپزند. پختن غذا‌‌‌‌‏ها زمان زیادی نمی‌‌‌‌‏برد چون گوشت‌‌‌‌‏ها را در ورقه‌‌‌‌‏های خیلی نازک سرو می‌‌‌‌‏کنند و خیلی سریع پخته می‌‌‌‌‏شوند. حالا چه چیزی غذا را خوشمزه می‌‌‌‌‏کند؟ انواع بی‌‌‌‌‏نظیر سس‌‌‌‌‏هایی که آماده کرده‌‌‌‌‏اند. به نظر همه چیز ساده می‌‌‌‌‏آید. اما درست کردن بیشتر این سس‌‌‌‌‏ها زمان زیادی می‌‌‌‌‏برد و آماده هم قابل خریداری نیستند و باید تهیه بشوند. اصولا یکی از هنر‌‌‌‌‏های آشپزی شرقی در این است که سس خوشمزه تهیه کرد.

(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)
انواع سس ها (اپک‌‏تایمز فارسی)
انواع سس ها (اپک‌‏تایمز فارسی)

به نظر من که این سس‌‌‌‌‏ها هر کدوم برای خودشان بی نظیرند و سال‌‌‌‌‏ها فرهنگ آشپزی شرقی را در خود دارند. البته همسرم نظر دیگری دارد و به نظرش بعضی‌‌‌‌‏ها چندان جالب هم نمی‌‌‌‌‏آیند. بهتره خودتان برید و امتحان کنید.

این سس‌‌‌‌‏ها معمولا بر روی یک میز بزرگ قرار داده شده‌‌‌‌‏اند. بعد سس‌‌‌‌‏ها را در ظرف‌‌‌‌‏های کوچک می‌‌‌‌‏ریزید و سر میزتان می‌‌‌‌‏برید.

(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)

نودل‌‌‌‌‏ها هم انواع مختلف دارند که باید از بینشان انتخاب کنین. نودل‌‌‌‌‏ها معمولا یا برنج هستند یا گندم. نودل برنج خیلی سریع پخته می‌‌‌‌‏شود. تا می‌‌‌‌‏اندازینش داخل سوپ پخته ولی برای نودل گندم دو سه دقیقه ای باید صبر کنید تا بپزد. البته من مزه نودل گندم را خیلی بیشتر از نودل برنج دوست دارم.

نمونه ای از نودل گندم (اپک‌‏تایمز فارسی)
نمونه ای از نودل گندم (اپک‌‏تایمز فارسی)
نمونه ای از نودل برنج که سریع پخته می شود (اپک‌‏تایمز فارسی)
نمونه ای از نودل برنج که سریع پخته می شود (اپک‌‏تایمز فارسی)

حالا غذا‌‌‌‌‏ها را کم کم داخل سوپ می‌‌‌‌‏ریزیم. کمی صبر می‌‌‌‌‏کنیم تا بپزند. بعد کمی از نودل‌‌‌‌‏ها را هم می‌‌‌‌‏ریزیم. کمی از سس‌‌‌‌‏ها را داخل ظرف کوچکی که بر روی میزتان گذاشته‌‌‌‌‏اند بریزید. بعد با چاپستیک یا همان چوبک غذاخوری، سبزیجات، گوشت و نودل‌‌‌‌‏ها را کم‌‌‌‌‏کم از ظرف سوپ در بیاورید، داخل سس بزنید و نوش جان. می‌‌‌‌‏توانید انواع سس‌‌‌‌‏ها را با هم مخلوط کنید که خوشمزه‌‌‌‌‏تر هم می‌‌‌‌‏شوند.

(اپک‌‏تایمز فارسی)
(اپک‌‏تایمز فارسی)

اگر داخل چین زندگی می‌‌‌‌‏کنید خیلی مراقب باشید که چه گوشتی برایتان می‌‌‌‌‏آورند. آلودگی غذاهای دریایی را هم در نظر بگیرید.

اگر تصمیم گرفتید به رستوران هات‌‌‌‏پات بروید، فراموش نکنید که عکس‌‌‌‌‏ها یا تجربیاتتان را هم برای اپک‌‌‌‏تایمز بفرستید.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی