Search
Asset 2

نمایش لوح‌های باارزش هخامنشی در موزه ملی ایران

(tehrantimes)
(tehrantimes)
(Tehrantimes)

محموله‌ای نفیس و با ارزش، شامل ۱۷۸۳ لوح گِلی هخامنشی که به گفته پروفسور « کریستوفر وودز » رئیس موسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، برای ارسال به ایران هشت ‌ماه بسته‌بندی آن طول کشید، از روز چهارشنبه در موزه ملی ایران در معرض دید عموم قرار گرفته است.

به گزارش عصر ایران، این الواح گلی که بازگو کننده بسیاری از رموز و زوایای پنهان تاریخ ایران باستان است پس از ۸۴ سال به وطن خود بازگردانده شدند. با این حال این محموله حدود یک دهم آن‌چیزی است که هنوز در دانشگاه شیکاگو باقی مانده است. این لوح‌های گلی، در تخت‌جمشید یافت شده است و اسرار اداری و اقتصادی دوره داریوش بزرگ را برای ما برملا می‌کند.

بیش از هشت دهه قبل، در سال ۱۳۱۲ وقتی «ارنست هرتسفلد» باستان‌شناس آلمانی کاوش‌های گسترده‌ای را برای موسسه شرق‌شناسی شیکاگو در تخت‌جمشید آغاز کرد، هزاران لوح کوچک گلی از دوره هخامنشی کشف کرد که از مهم‌ترین اسناد به ‌جا مانده از هخامنشیان است. اسنادی که پس از آتش گرفتن تخت‌جمشید توسط اسکندر مقدونی، سالم ماندند و تمام این سال‌ها زیر خاک مدفون بودند.

این الواح به عنوان امانت به موسسه شرق‌شناسی شیکاگو سپرده می‌شود تا به مدت ۳ سال مطالعاتی روی آن آغاز شود. با مطالعه روی این الواح که به خط میخی و زبان عیلامی نگارش شده است، مشخص شد که آن‌ها مربوط به دوره حکمرانی داریوش بزرگ، مقتدرترین شاه هخامنشیان است.

گل‌نبشته‌های هخامنشی اطلاعات ارزشمندی در خود دارند. از چگونگی جابه‌جایی کالاهای مختلف، و پرداخت دستمزد به درباریان و کارگران دولتی و خدمتکاران و حتی میزان چهارپایان و هزینه‌های سفر و گزارش‌های سالانه عملکرد یک مکان به صورت روزانه و ماهانه و هر آن‌چه که ساز و کار اقتصادی آن دوره به آن وابسته بود، در این الواح پیدا می‌شود.

دانشگاه شیکاگو مدت‌ها است که روی این الواح مطالعه می‌کند و تمام یافته‌هایش را به ‌صورت آنلاین روی سایت قرار می‌دهد. رئیس موزه ملی ایران می‌گوید، پروفسور کریستوفر وودز، رئیس مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو، شخصاً به تهران سفر کرده‌اند تا این امانت را به موزه ملی ایران تحویل دهند.

وی درخصوص اهمیت این الواح گفت: این اسناد ارزشمند رمز گشای بخش مهمی از تاریخ مکتوب هخامنشیان در دوره داریوش اول محسوب می‌‏شود.

مطالب دیگر:

چین : سرکوب مخالفان همزمان با هفتادمین سالگرد حاکمیت حزب کمونیست

مطرح شدن جنایت برداشت اعضای بدن در چین، در شورای حقوق بشر سازمان ملل

چگونه شن یون هنرهای کلاسیک را احیا می‌‌‌‏کند؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی