Search
Asset 2

پنج دلیل مهمِ کتاب خواندن برای بچه‌‌‌‏های‌‌‌‏تان که دیگر بزرگ شدند/ اگر این عادت در خانه شما کم‌‌‌‏رنگ شده است، هنوز هم برای تغییر آن دیر نیست.

اگر این عادت در خانه شما کم‌‌‌‏رنگ شده است، هنوز هم برای تغییر آن دیر نیست .(LittleBee80/iStock)
اگر این عادت در خانه شما کم‌‌‌‏رنگ شده است، هنوز هم برای تغییر آن دیر نیست .(LittleBee80/iStock)

اگر این عادت در خانه شما کم‌‌‌‏رنگ شده است، هنوز هم برای تغییر آن دیر نیست .(LittleBee80/iStock)
اگر این عادت در خانه شما کم‌‌‌‏رنگ شده است، هنوز هم برای تغییر آن دیر نیست .(LittleBee80/iStock)

سال‌‌‌‏ها به والدینی که چشم‌‌‌‏انتظار فرزندان‌‌‌‏شان بودند، پیشنهاد می‌‌‌‏شد که از بدو تولد برای بچه‌‌‌‏های خود قصه بخوانند. کتاب‌‌‌‏های کلاسیک با کاغذهای ضخیم مقوایی، جزئی عمده از هدایای بچه‌‌‌‏ها بودند و کتابخانه هم، بخشی معمول از اتاق خواب بچه بود.

تاثیر مثبت و مادام‌‌‌‏العمر کتاب خواندن برای کودکان، «در زمینه‌‌‌‏های احساسی و عاطفی، تحصیلی، مالی و غیره» تا حدود زیادی تصدیق شده است.

به‌‌‌‏هرحال وقتی بچه‌‌‌‏‌‌‌‏ها بزرگ می‌‌‌‏شوند، خودشان مستقلا کتاب می‌‌‌‏خوانند «مهارتی که احتمال پرورش آن در بچه‌‌‌‏هایی که از همان اوایل کودکی برای‌‌‌‏شان کتاب می‌‌‌‏خواندند، بیشتر است». مثلا، اغلب مواقع آنها قبلِ خواب، برای خود کتاب می‌‌‌‏خوانند و از آن لذت می‌‌‌‏برند.

عادتِ باصدای بلند کتاب خواندن برای بچه‌‌‌‏ها، همزمان با بزرگ شدن آنها به‌‌‌‏سرعت افت می‌‌‌‏کند

مطالعه‌‌‌‏ای در سال ۲۰۱۴ نشان داد که، برای کودکان بین صفر تا ۵ سال، پنچ تا هفت روز در هفته کتاب خوانده می‌‌‌‏شد. حال‌‌‌‏آنکه برای بچه‌‌‌‏های بزرگتر ۶ تا ۸ ساله، این مقدار تا ۳۵ درصد افت کرد. به‌‌‌‏طور مشابه، در بچه‌‌‌‏های ۹ تا ۱۱ سال، به ۱۷ درصد رسید.

همچنین این مطالعه در بین والدینِ بچه‌‌‌‏های ۶ تا ۱۷ سال، نشان داد که از هر۴ پدر و مادر، یکی تا قبل از سن ۹ سالگی عادت کتاب‌‌‌‏خوانی با صدای بلند را متوقف می‌‌‌‏کرد. یکی از دلایل عمده‌‌‌‏اش هم این بود که بچه‌‌‌‏ها، خودشان مستقلا کتاب می‌‌‌‏خواندند.

ولی بچه‌‌‌‏های بزرگ هنوز هم عاشق این کار هستند

در همان مطالعه وقتی از بچه‌‌‌‏ها درباره خوانده شدن کتاب سوال شد، از هر ۱۰ نفر در گروه سنی ۶ تا ۱۷ سال، ۸ نفر گفتند که این عادت را خیلی دوست دارند یا عاشق آن هستند.

هنوزهم خیلی دیر نیست

اگر در خانه شما قصه خواندن، به خاطره‌‌‌‏ تبدیل شده است، بدانید که فقط شما نیستید، و هنوز خیلی دیر نیست که دوباره سراغ این عادت مفیدِ فوق‌‌‌‏العاده بروید؛ حتی اگر کودکان‌‌‌‏تان دیگر بزرگ شدند.

در این مقاله پنج دلیل مهم عنوان شده که چرا بهتر است برای کتاب خواندن با صدای بلند، برای فرزندان خود وقت بگذارید.

«میزان توانایی شنیداری» یک بچه از «توانایی خواندن» او بیشتر است

جیمز تریلیز، نویسنده کتاب «با صدای بلند بخوانید»، نظریه‌‌‌‏ای را توصیف می‌‌‌‏کند که درباره دایره لغات «شنیداری» یک بچه در مقایسه با سطح توانایی خواندن اوست.

او به‌‌‌‏شوخی می‌‌‌‏گوید: «بچه‌‌‌‏ها می‌‌‌‏توانند داستان‌‌‌‏هایی را بشنوند و بفهمند که به‌‌‌‏مراتب پیچیده‌‌‌‏تر و جالب‌‌‌‏تر از آن چیزی است که آنها بتوانند خودشان بخوانندـ که این باید یکی از بزرگترین موهبت‌‌‌‏های الهی برای آموزش آنها در سال‌‌‌‏های اولیه زندگی‌‌‌‏شان باشد.»

همان‌‌‌‏طور که بچه‌‌‌‏ها بزرگتر می‌‌‌‏شوند، والدین می‌‌‌‏توانند با بلند خواندن کتاب برای فرزندان خود، به آنها کمک کنند تا انواع داستان‌‌‌‏ها یا طرز تفکرهایی را که برای آنها جذاب است، دقیق‌‌‌‏تر بررسی کنند. کاری که در غیراین‌‌‌‏صورت ممکن است برای‌‌‌‏شان چالش‌‌‌‏برانگیز باشد.

لذتِ باهم کتاب خواندن، این نظریه را که خواندن لذت‌‌‌‏بخش است، تقویت می‌‌‌‏کند

همان‌‌‌‏طور که سطح بچه‌‌‌‏ها در مدرسه بالا می‌‌‌‏رود و امتحان‌‌‌‏ها و تکالیف مدرسه، توانایی خواندن بچه‌‌‌‏ها را ارزیابی می‌‌‌‏کند؛ خواندن، تبدیل به کاری روزمره و طاقت‌‌‌‏فرسا می‌‌‌‏شود که چندان شبیه یک فعالیت لذت‌‌‌‏بخش نیست.

والدین می‌‌‌‏توانند به کمک کتاب‌‌‌‏های لذت‌‌‌‏بخش ساده، با این حس فرزندان خود مقابله کنند. این یک مفهوم خیلی ساده است ولی یکی از راهکارهایی است که می‌‌‌‏تواند ارتباط یک بچه را با خواندن و نهایتا یادگیری تغییر دهد. شنیدن یک داستان، توانایی درک مکالمه‌‌‌‏ها، طرز تکلم و قصه‌‌‌‏گویی را افزایش می‌‌‌‏دهد. مزایای آموزشیِ کتاب خواندن با صدای بلند، چیزی بیش از پیشرفت توانایی خواندن بچه‌‌‌‏هاست. درواقع بچه‌‌‌‏ها درس‌‌‌‏های خوبی درباره تلفظ کلمات، نحوه سخن‌‌‌‏گفتن، تکیه روی واژه‌‌‌‏ها، ساختار قصه و قصه‌‌‌‏گویی یاد خواهند گرفت ـ همان مهارت‌‌‌‏های ارتباطی که در هر جنبه از زندگی‌‌‌‏شان کاربردی و قابل اجراست.

بلند خواندن روزانه کتاب، یک مراسم آرامش‌‌‌‏بخش است

وقتی به یاد دوران کودکی خود می‌‌‌‏افتید، احتمالا برخی از خاطرات بسیار خوشایند شما، مربوط به همان چیزهای ساده‌‌‌‏ای هستند که خانواده‌‌‌‏تان طبق یک برنامه منظم برای شما انجام می‌‌‌‏دادند. فعالیت روزانه کتاب‌‌‌‏خوانیِ والدین برای بچه‌‌‌‏ها، قطعا می‌‌‌‏تواند این تاثیر را داشته باشد. اگر بچه‌‌‌‏های شما که دیگر بزرگ شدند، از دورانی که هر شب با هم کتاب می‌‌‌‏خواندید، یاد کنند، دوباره با اشتیاق این کار را انجام می‌‌‌‏دهند؟ چرا این عادت فوق‌‌‌‏العاده را دوباره در خانواده خود باب نمی‌‌‌‏کنید؟

وقتی بچه‌‌‌‏ها بزرگ‌‌‌‏تر می‌‌‌‏شوند، برنامه زندگی‌‌‌‏شان پرجوش و خروش‌‌‌‏تر شده و میزان استرس و اضطراب آنها نیز افزایش می‌‌‌‏یابد.

هر شبی که با خواندن آرامش‌‌‌‏بخش داستانی در کنار یگدیگر به‌‌‌‏پایان می‌‌‌‏رسد، می‌‌‌‏تواند تاثیری شگفت‌‌‌‏انگیز در کیفیت زندگی‌‌‌‏شان داشته باشد و به آنها کمک می‌‌‌‏کند تا در پایان روزی پرهیاهو، با لذت‌‌‌‏بخش‌‌‌‏ترین شیوه به آغوش آرامش پناه ببرند.

باهم کتاب خواندن، فرصتی است برای نزدیک‌‌‌‏تر شدن به یکدیگر

وقتی برای خواندن کتاب‌‌‌‏هایی پر از داستان‌‌‌‏های عجیب‌‌‌‏و غریب و حقایق جالب، با فرزنان خود سهیم می‌‌‌‏شوید، درواقع هر دو طرف از این فعالیت مشترک بهره برده و به تقویت روابط بین‌‌‌‏تان کمک می‌‌‌‏کنید. باهم خواندن می‌‌‌‏تواند باعث گفتگوهای ارزشمندی بین شما شود، و ممکن است الهام‌‌‌‏بخش بسیاری ا ز برنامه‌‌‌‏ریزی‌‌‌‏ها، علایق یا ماجراجویی‌‌‌‏های خانوادگی باشد.

چنین فرصت‌‌‌‏هایی، مشوق فعالیت‌‌‌‏های مشترکِ صریح‌‌‌‏تر و آزادانه‌‌‌‏تری بین شماست و شانس بیشتری برای برقراری ارتباط با فرزندانتان است ـ دقیقا همان چیزی که بابزرگ‌‌‌‏تر شدن آنها، بیش از پیش مهم خواهد شد.

پس اگر چند وقتی از آخرین باری که برای بچه‌‌‌‏های خود کتاب خواندید می‌‌‌‏گذرد، امشب آنها را برای شنیدن یک کتاب خوب دور هم جمع کنید. ممکن است از دیدن اینکه فرزندان‌‌‌‏‌‌‌‏تان چقدر برای این دعوت آماده‌‌‌‏اند، غافلگیر شوید.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی