Search
Asset 2

چرا آیورودا (علم زندگی) غذای تلخ را پیشنهاد می دهد؟

وقتی پنج عنصری که سه دوشا «مزاج» اصلی را تشکیل می‏دهند، متعادل هستند، طبیعتاً به غذاهایی تمایل دارید که برایتان مغذی‏اند. (byheaven/iStock)
وقتی پنج عنصری که سه دوشا «مزاج» اصلی را تشکیل می‏دهند، متعادل هستند، طبیعتاً به غذاهایی تمایل دارید که برایتان مغذی‏اند. (byheaven/iStock)
وقتی پنج عنصری که سه دوشا «مزاج» اصلی را تشکیل می‏‌دهند، متعادل هستند، طبیعتاً به غذاهایی تمایل دارید که برایتان مغذی‏اند. (byheaven/iStock)
وقتی پنج عنصری که سه دوشا «مزاج» اصلی را تشکیل می‏‌دهند، متعادل هستند، طبیعتاً به غذاهایی تمایل دارید که برایتان مغذی‏اند. (byheaven/iStock)

آیورودا یک علم درمانی است و برای افزایش خوشبختی، سلامت بشر مفید است.

از طریق مطالعه آموزشهای آیورودا هر کسی می تواند دانش خوددرمانی را به‏دست آورد. با تعادل مناسب میان تمام انرژیها در بدن ، می توان به سلامت رسید.

دانش آیورودا از آگاهی کیهانی سرچشمه می گیرد. کاشفان این سیستم پزشکی درک کردند که آگاهی، انرژی ای است که به شکل پنج عامل یا عنصر اولیه یعنی،اتر(فضای خالی)،هوا،آتش،آب و خاک نمود می‏یابد.

وقتی متخصصین امروزی سلامتٰٔ، درباره یک رژیم غذایی متعادل صحبت می‌‌‏کنند، منظورشان این است که ترکیب معقولی از پروتئین‌‌‏ها، کربوهیدرات‌‌‏ها، ویتامین‌‌‏ها و مواد معدنی در وعده غذایی‌‌‏تان موجود باشد. هرچند وقتی این سوال را از یک درمانگر آیورودیک بپرسید، نوع کلمات کاملاً تغییر می‌‌‏کند. دراینجا، مفهوم یک رژیم غذایی متعادل بر اساس آن چیزی بیان می‌‏شود که پرزهای چشایی شما شدیداً به آن نیاز دارد.

دوشاها

اتر،هوا،آتش،آب و خاک،پنج عنصر اولیه در بدن انسان به شکل ۳ اصل اساسی یا مزاج که به عنوان «دوشا » شناخته می شوند،ظاهر می گردند.

از ترکیب دو عنصر اتر و هوا،اصل هوا که « واتا » خوانده می شود، نمود پیدا می کند.

دو عنصر آتش و آب همراه یکدیگر در بدن، اصل آتش که « پیتا » خوانده می شود را پدید می آورند.

دو عنصر خاک و آب به عنوان طبع آبکی که « کافا » خوانده می شود، ظاهر می گردند.

تیپ بدنی خودتان را شناسایی کرده و تشخیص بدهید این سه طبع ( واتا ، پیتا ، کافا ) همه اعمال بیولوژیکی،روانی و آسیب شناسی فیزیولوژیکی مربوط به بدن، ذهن و آگاهی را درست انجام می‏دهند. وقتی که خارج از تعادل باشند، به بیماری منجر می‏شوند.

دیدگاه آن ساده است: طبیعت به هر موجود زنده‌‌‏ای، هوشی ذاتی می‌‌‏بخشد؛ که کمک می‌‌‏کند تا آنچه را برای آنها خوب و سالم است، تشخیص دهند. درنتیجه وقتی پنج عنصری که سه دوشا «مزاج» اصلی را تشکیل می‌‌‏دهند، متعادل هستند، طبیعتاً به غذاهایی تمایل دارید که برایتان مغذی‌‌‏اند. این وضعیت مناسبی است تا شما بتوانید تمام مواد مغذی مورد نیاز خود را دریافت کنید؛ بدون‌‌‏اینکه مجبور باشید گرم‌‌‏ها یا میلی‌‌‏گرم‌‌‏های پروتئین‌‌‏ وکربوهیدرات‌‌‏های غذای خود را حساب کنید.

غذاهای تلخ پرزهای چشایی را تحریک می‌‌‏کنند، باعث می‌‌‏شوند آنزیم‌‌‏ها، صفرا و شیره‌‌‏های گوارشی جریان سالمی داشته باشند:

اما تلفیقی از استرس، آلودگی و رادیکال‌‌‏های آزاد، تعادل دوشا را به‌‌‏هم می‌‌‏ریزد. این وضعیت، توانایی طیبعی ذهن و بدن برای یک انتخاب خوب را، خراب می‌‌‏کند. که نتیجه آن، یک رژیم غذایی ناسالم است. مثلاً، پیتا «یکی از سه دوشا» را درنظربگیرید. این دوشا از ترکیب آتش و آب تشکیل شده است. افرادی که دوشای پیتا در آنها غالب است، باید خودشان را از شرایط مستعد «التهاب»، محافظت کنند. شرایطی مثل: کهیرها و جوش‌‌‏ها،تاول‌‌‏ها، ازدیاد اسید معده، سوزش سردلٰ و عصبانیت. پس به‌‌‏طورمنطقی، افراد این دسته، باید از غذاهای پرادویه و تند بپرهیزند.

برگ‏‌سبزهایی مثل، کلم‏‌برگ، کاسنی قرمز و بخش‏‌های سبزرنگ قاصدک، جز غذاهای تلخ هستند.(byheaven/iStock)
برگ‏‌سبزهایی مثل، کلم‏‌برگ، کاسنی قرمز و بخش‏‌های سبزرنگ قاصدک، جز غذاهای تلخ هستند.(byheaven/iStock)

برای تسهیل بازگشت بدن تان به هوش ذاتی خود، آیورودا به شما پیشنهاد می‌‌‏کند که دوباره به عملکرد پرزهای چشایی خود تمرکز کنید. بگذارید وعده‌‌‏های غذایی‌‌‏تان شامل طعم‌‌‏های متفاوتی باشند. جالب است که حتی ازلحاظ مواد غذایی مدرن، شش طعم، بخش زیادی از نیازهای اصلی تغذیه‌‌‏ای را فراهم می‌‌‏کند. مثلا غذاهای شیرین، سرشار از چربی‌‌‏ها، پروتئین‌‌‏ها، کربوهیدرات‌‌‏ها و آب هستند؛ درحالی‌‌‏که غذاهای تلخ و تند وتیز، مقدار زیادی ویتامین و مواد معدنی دارند.

البته منظور این نیست که هر کس باید حتما ً یک دسر سنگین، خامه ترش یا چیزهایی از این قبیل را در رژیم روزانه خود جای دهد. مقدار کمی از هر یک از این طعم‌‌‏ها کافی است. و اغلب یک چاشنی چات‌‌‏نی «نوعی ترشی هندی» که خوب تهیه شده باشد، می‌‌‏تواند حدود چهار طعم را تامین کند. مثلا یک چات‌‌‏نی خوشمزه و تند که شامل گیاه و لیموست، طعم‌‌‏های شیرین، ترش، شور و تند مزه را تقویت می‌‌‏کند.

زردچوبه یک غذای تلخ است . (MSPhotographic/iStock)
زردچوبه یک غذای تلخ است . (MSPhotographic/iStock)

ولی درباره غذاهای تلخ چطور؟ چرا باید در وعده غذایی هر کسی، جز اصلی محسوب شوند؟ اولاً مطمئن باشید که در آیورودا، «تلخ» به معنای غذاهای نامطلوبی که به‌‌‏سختی قابل خوردن باشند، نیست. در حقیقت، بعضی از این غذاهایی که در دسته «تلخ» طبقه بندی شدند، شاید از قبل در لیست غذاهای مورد علاقه‌‌‏تان باشند! چند نمونه:

  • تخم مرغ
  • شنبلیله
  • برگ‌‌‏سبزهایی مثل: کلم‌‌‏برگ، شابانک«نوعی گیاه برای سالاد»، کاسنی قرمز، بخش‌‌‏های سبزرنگ قاصدک
  • کدوی تلخ «خربزه تلخ»
  • بروکلی
  • چغندرها
  • جو
  • زردچوبه
  • آلوئه ورا

چغندرها نیز غذای تلخ هستند . (Olha_Afanasieva/iStock)
چغندرها نیز غذای تلخ هستند . (Olha_Afanasieva/iStock)

چگونه غذاهای تلخ سلامتی می‌‌‏بخشند:

  • غذاهای تلخ پرزهای چشایی را تحریک می‌‌‏کنند؛ باعث می‌‌‏شوند آنزیم‌‌‏ها، صفرا و شیره‌‌‏های گوارشی جریان سالمی داشته باشند. وقتی غذا به‌‌‏خوبی هضم شود، مواد مغذی آن نیز بهتر جذب می‌‌‏شود.
  • اغلبِ این غذاها مجموعه‌‌‏ای از مواد معدنی و ویتامین‌‌‏های ضروری هستند. برای مثال، کلم‌‌‏برگ منبع خوبی از بتاکاروتن، کلسیم، آهن، ویتامین C، پتاسیم، منیزیوم و فولات است.
  • به‌‌‏دلیل مقادیر بالای فیبر، اثر پاک کنندگی در دستگاه گوارش دارند.
  • ترکیباتی شامل سولفور، در این غذاها وجود دارد که باعث سوخت‌‌‏و‌‌‏ساز چربی شده و به سم‌‌‏زدایی کبد کمک می‌‌‏کند.
  • طبق اصطلاحات آیورودیک، این غذاها به تشدید تعادل دوشای پیتا و کاپا کمک می‌‌‏کنند.
  • در‌‌‏نتیجه، با کمی زیاده‌‌‏روی در مصرف روزانه غذاهای تلخ، از داشتن سلامتی شیرین، بهره‌‌‏مند خواهید شد.
اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی