Search
Asset 2

کشف بقایای آدم کوتوله‌‏های ۷۰۰هزار سال پیش و شگفتی باستان‌‏شناسان

جزیره فلورس اندونزی، مکانی که بقایایی از آدم کوتوله‌‌‏ها کشف شده است (Gerrit van den Bergh/ University of Wollongong, Australia / Nature)
جزیره فلورس اندونزی، مکانی که بقایایی از آدم کوتوله‌‌‏ها کشف شده است (Gerrit van den Bergh/ University of Wollongong, Australia / Nature)

باستان‌‏شناسان بقایایی از آدم کوتوله‌‏ها موسوم به «هابیت» یافته‌‏اند که قدمت آن ۷۰۰هزارسال تخمین زده شده است.

به گزارش ان بی سی نیوز، این آثار که شامل چند دندان، یک جمجمه و فسیل یک استخوان فک است، در جزیره فلورس اندونزی پیدا شده و محاسبات پیشین محققان را تا حد زیادی تغییر داده است.

یافته‌‏های مذکور این نظریه را که نژادی کوتاه قامت و ظریف، نشأت گرفته از انسان راست قامت، در آسیای جنوب شرقی زندگی می‌‏کردند، تأیید می‌‏کند. همچنین این  کشف مدرکی قوی بر این نظریه است که این بقایا درواقع مربوط به اجداد «هابیت‌‏ها» هستند که استخوان‌‏هایشان چند سال پیش در همین جزیره پیدا شد.

فسیل دندان هابیتی ها (Kinez Riza / Kinez Riza/Nature)
فسیل دندان هابیتی ها (Kinez Riza / Kinez Riza/Nature)

در سال ۲۰۰۴ باستان‌‏شناسان بقایایی از انسان‌‏های کوتوله‌‏ با ۹۰ سانتیمتر قد، در اندونزی پیدا کردند که دوره زندگی آنان بین ۵۰هزار تا ۱۰۰هزار سال پیش تخمین زده شد. این کشف موجی از هیجان و جنب و جوش در میان دانشمندان ایجاد کرد. حال آن که قدمت یافته‌‏های کنونی بسیار فراتر از کشف پیشین است.

برخی از دانشمندان هم از این‌‏که قد انسان بالغ آن دوران تنها ۹۰ سانتیمتر بوده متعجب هستند. برخی فکر می‌‏کنند که آن ممکن است به نقصی مادرزادی مانند سندرم دان مربوط باشد و برخی نیز عقیده دارند آنها گونه‌‏ای از انسان‌‏ها هستند که صرفا در انطباق با شرایط زندگی در جزیره‌‏ای کوچک پدید آمدند.

اما « وان دن برگ»، از دانشگاه ولونگونگ استرالیا که به انتشار این گزارش در مجله نیچر کمک کرده، می‌‏گوید: «آنچه که واقعا غیرمنتظره است این است که انسان فلورسی  از حداقل ۷۰۰هزار سال پیش به این اندازه بوده که دورانی بسیار طولانی است.»

حال سوال اینجاست که این کوتوله‌‏ها چگونه پدید آمدند، چه تعداد از آنها در این جزیره زندگی می‌‏کردند، آیا در مکان‌‏های دیگر هم وجود داشته‌‏اند و چه عاملی سبب از بین رفتن آنها در ۵۰ هزار سال پیش و جایگزینی آنها با انسان فعلی شد؟

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی