مقامهای نظامی آمریکا اعلام کردند در پی سقوط یک هواپیمای سوخترسان نیروی هوایی ایالات متحده در غرب عراق، چهار نفر از خدمه آن جان باختهاند.
فرماندهی مرکزی آمریکا روز ۱۲ مارس اعلام کرد این هواپیمای سوخترسان که شش خدمه داشت، حدود ساعت ۲ بعدازظهر به وقت شرق آمریکا سقوط کرده است.
این نهاد نظامی اعلام کرد علت حادثه همچنان در دست بررسی است؛ اما تأکید کرد سقوط این هواپیما در نتیجه آتش دشمن یا آتش خودی نبوده است.
به گفته مقامهای آمریکایی، هویت نظامیان کشتهشده تا زمان اطلاعرسانی به خانوادههایشان منتشر نخواهد شد.
در همین حال، گروه شبهنظامی «مقاومت اسلامی عراق» که مورد حمایت جمهوری اسلامی ایران دانسته میشود، مدعی شد این هواپیما را سرنگون کرده است؛ اما هیچ مدرکی برای این ادعا ارائه نکرده است.
محل دقیق سقوط هواپیما اعلام نشده است، اما بخش زیادی از غرب عراق را مناطق بیابانی با آبراههها و شهرهای کوچک تشکیل میدهد.
این چهارمین هواپیمای آمریکایی است که از زمان آغاز عملیات نظامی موسوم به «خشم حماسی» از دست رفته است. پیش از این نیز در اول مارس سه جنگنده آمریکایی در حادثهای ناشی از آتش خودی از طرف کویت بر فراز کویت سرنگون شدند.
این هواپیمای سوخترسان برای سوخترسانی هوایی به سایر هواپیماها استفاده میشود و به آنها اجازه میدهد مدت طولانیتری در عملیات باقی بمانند. خدمه معمول این هواپیما سه نفر شامل خلبان، کمکخلبان و اپراتور سامانه سوخترسان است، اما هنوز مشخص نیست دو خدمه اضافی حاضر در این پرواز چه نقشی داشتهاند.
این هواپیما که بر پایه طراحی یک هواپیمای مسافربری قدیمی ساخته شده، بیش از ۶۰ سال است که در خدمت نیروهای مسلح آمریکا قرار دارد و در عملیاتهای نیروی هوایی، نیروی دریایی و تفنگداران دریایی استفاده میشود. قرار است این ناوگان به تدریج با نسل جدید هواپیماهای سوخترسان جایگزین شود.
در حال حاضر نیروی هوایی آمریکا صدها فروند از این هواپیماهای سوخترسان در اختیار دارد که بخشی از آنها در نیروی فعال، گارد ملی هوایی و نیروی ذخیره خدمت میکنند.

















