Search
Asset 2

مایکل چان و نفوذ حزب کمونیست چین در کانادا

به گزارش «گلوب اند میل»، سرویس امنیت اطلاعات کانادا نگران این است که «مایکل چان»، وزیر مهاجرت و امور شهروندی و تجارت خارجی، تحت‎تأثیر رژیم چین قرار گرفته باشد. (Becky Zhou/Epoch Times)
به گزارش «گلوب اند میل»، سرویس امنیت اطلاعات کانادا نگران این است که «مایکل چان»، وزیر مهاجرت و امور شهروندی و تجارت خارجی، تحت‎تأثیر رژیم چین قرار گرفته باشد. (Becky Zhou/Epoch Times)
به گزارش «گلوب اند میل»، سرویس امنیت اطلاعات کانادا نگران این است که «مایکل چان»، وزیر مهاجرت و امور شهروندی و تجارت خارجی، تحت‎تأثیر رژیم چین قرار گرفته باشد. (Becky Zhou/Epoch Times)
به گزارش «گلوب اند میل»، سرویس امنیت اطلاعات کانادا نگران این است که «مایکل چان»، وزیر مهاجرت و امور شهروندی و تجارت خارجی، تحت‎تأثیر رژیم چین قرار گرفته باشد. (Becky Zhou/Epoch Times)

تورنتو- «گلوب اند میل»، داستان پشت پرده‎ی «مایکل چان»، وزیر مهاجرت «انتاریو» با رژیم چین را تأیید کرد. آقای چان روابط نزدیکی با رژیم چین دارد؛ موضوعی که سال‎ها است اپک‎تایمز آن را بازگو می‎کند.

 در این گزارش «کریگ آفمن»، خبرنگار گلوب، نوشته است که چان به‎عنوان کانالی ارتباطی میان کانادا و چین عمل می‎کرده و سرویس امنیت اطلاعات کانادا (CSIS) نیز در اوت ۲۰۱۰ درباره‎ی وی به دولت ایالتی انتاریو هشدار داده بود. چان یکی از دو وزیر ایالتی است که «ریچارد فادن»، رئیس سابق CSIS درباره‎اش گفته بود که وی تحت‎ثأثیر رژیم‎های خارجی است.

فادن به رسانه CBC گفته بود: «شما کسی را برای بازگشت به وطنش دعوت می‎کنید. هزینه‌ی سفرها را می‎پردازید و ناگهان وقتی متوجه رویداد به‎خصوصی می‎شوید که مورد علاقه‎ی کشوری خاص است با آن شخص تماس می‎گیرید و نظر شخصی‎اش را درباره‎ی آن رویداد می‎پرسید.»

چان، صدای حمایت‎گر رژیم چین بوده است.

در زمان این اظهارات فادن، گروه‎های وابسته به رژیم چین، وی را  به‎شدت به باد انتقاد گرفتند.

آفمن می‎گوید، در آن زمان حزب لیبرال فدرال (قدیمی‎ترین حزب کانادا) از فادن خواست تا استعفا دهد. اما پس‌از مدتی کوتاه، CSIS به دولت انتاریو درباره‎ی چان هشدار داد.

قلب چان با «سرزمین مادری» است

آفمن اشاره می‎کند، چان در جامعه‎ی چین، به‎خاطر روابط نزدیکش با پکن چهره‎ای دو قطبی دارد- موقعیتی که موجب افزایش نگرانی‎ها شده است؛ نگرانی از تلاش‎های رژیم چین برای تأثیر بر جامعه‎ی کانادایی‎های چینی‎تبار.

«شین‎هوا»، خبرگزاری دولتی چین، سخنان چان را در شصتمین سالگرد حزب کمونیست چین در سال ۲۰۰۹ منتشر کرد. آقای چان در این رویداد گفته بود: «سرزمین مادری بی‎نظیر است… سرزمین مادری قدرتمند است… قلب ما چینی‎های خارج از وطن با سرزمبن مادری است. ما افتخار می‎کنیم که سرزمین مادری مان کشوری پیشرفته است.»

«امروز، با دیدن رژه‎ی ارتش با چنین انضباط و دقتی و روحیه‎ی بالای مردم سرزمینم، بیش از پیش تحت‎تأثیر قدرت و توان رزمی سرزمین مادری‎ام قرار گرفته‎ام.»

چان در انتاریو، یکی از چهره‎های مهم چینی است.

آفمن گزارش داد، روابط نزدیک چان با رژیم چین، برخی از کانادایی‎ها به‎ویژه فعالان دموکراسی را نگران می‎کند.

مهم‎ترین قسمت این موضوع این است که رژیم چین تلاش می‎کند تا انتقادهای شهروندان کانادا در رابطه با نقض حقوق بشر در چین را ساکت کند.  تهدید مرتب خانواده‎های شهروندان کانادایی در چین یکی از این تلاش‎هاست. به‎عنوان مثال می‎توان به تهدید پدر «آناستازیا لین» ، دختر شایسته‎ی کانادا اشاره کرد. رژیم چین پدر آناستازیا لین را که ساکن چین است به‎خاطر فعالیت‎ها و حمایت دخترش از حقوق بشر تهدید کرده است.

نفوذ رژیم چین در کانادا

در همین حال، رژیم چین نیز تلاش‎های گسترده‎ای برای نفوذ در دولت کانادا از‎طریق متحدانش به راه انداخته است.

موسسات کنفسیوس، یکی از همین تلاش‎ها است. به بهانه‎ی آموزش زبان و فرهنگ چینی در این موسسسات، رژیم در تلاش است تا قدرت نرم خود را افزایش دهد. چان یکی از حامیان گسترش این موسسات در مدارس تورنتو بود.

فادن نسبت‎به گسترش این موسسات نیز ابراز نگرانی کرده بود. موسسات کنفوسیوس نسبت‎به گروه‎های مخالف و مورد هدف رژیم تبعیض قائل می‎شود و به‎طور فعالی دانش‌آموزان را برای نشر دیدگاه‎های رژیم چین درباره‎ی تبت جذب می‎کند.

چان به‌غیر از حمایت‎از این موسسات، افرادی را استخدام کرد که ارتباط نزدیکی با رژیم چین داشتند. یکی از این افراد «ویلسون چان»، سردبیر سابق «سینگ تائو» است؛ روزنامه‎ای چینی زبان که شرکت کانادایی آن تا‎حدودی متعلق به «تورنتو استار» است. وی پس‎از افشاگری اپک تایمز درباره‎ی دستکاری یکی‎از گزارش‌های منتشر شده‎ی تورنتو استار در سین تائو اخراج شد؛ این گزارش درجهت انعکاس دیدگاه‎های حزب کمونیست چین درباره‎ی تبت دست‎کاری شده بود. پس‌از این رویداد، ویلسون چان به‎عنوان مشاور ارتباطات مایکل چان استخدام شد.

یکی دیگر از افرادی که مایکل چان به خدمت گرفت، «مایکل هوانگ» بود. مایکل هوانگ، مشاور سیاسی «مایکل کول»، وزیر سابق مهاجرت و امور شهروندی بود. وی پیش‎از آن عضو هیئت مدیره‎ی انجمن متخصصین چینی در کانادا (CPAC) بود؛ سازمانی که روابط نزدیکی با پکن داشت. مایکل هوانگ هم‎اکنون در دفتر انتخاباتی مایکل چان کار می‎کند.

کول، ۲۵۰ هزا دلار به این سازمان کمک مالی کرد. CPAC، بخشی‎از کنگره‎ی ملی کانادایی‌های چینی‎تبار (NCCC) است؛ گروهی که منافع حزب کمونیست چین در کانادا را دنبال می‎کند.

به‎گفته‌ی «چن یانگلین»، دبیر سابق کنسول‎‎گری چین در سیدنیِ استرالیا، NCCC و سازمان‎های وابسته به آن در دیگر کشورها در صدر گروه‎هایی قرار دارند که توسط سفارت و کنسول‎گری‎های چین در کانادا راه‎اندازی شده تا جامعه‎ی چینی‎ها و دولت کانادا را کنترل و تحت‎تأثیر قرار دهد.

نامتناسب با ارزش‎های کانادا

اخیراً، چان درحال رایزنی با کاندیداهای چینی حزب لیبرال فدرال بوده است. این تلاش‌ها باعث شده تا طرفداران چینی دموکراسی در کانادا به‎شدت اعتراض کنند.

آفمن می‎گوید، چین همچنان تحت حکومت استبدادی قرار دارد؛ حکومتی که «دشمنان سیاسی‎، گروه‎های مذهبی و اقلیت‎های قومی خود را ترسانده و شکنجه می‎کند. جاسوسی چین از شرکای تجاری خود نیز از هر زمان دیگری آشکارتر شده است. هیچ‎کدام از این موارد با ارزش‎هایی همچون دموکراسی در کانادا تناسب ندارد.»

آفمن می‎گوید، چان یکی‎از چهره‎های مهم چینی برای لیبرال‎های انتاریو است. اولین انتخابات وی در «مارکهام» بود؛ جامعه‌ای که اکنون ۵۰ درصد آن را چینی‎ها تشکیل می‎دهند. بلافاصله پس‎از آن وزیر درآمد و سپس وزیر مهاجرت و امور شهروندی شد و همچنان در جمع‎‎آوری اعانه حرف اول را می‎زند.

هنگامی که آفمن از چان درباره‎ی وضعیت حقوق بشر در چین پرسید، وی پاسخ داد چین اکنون به شهروندانش اجازه‎ی سفر به خارج را می‎دهد و آن را یکی‎از آزادی‎های غیرقابل درک توصیف کرد.

چان هرگونه تخلف را رد می‎کند. چان به آفمن گفت که وی هیچ چیزی را از ‎CSIS یا هر کس دیگر پنهان نمی‎کند. رهبر حزب لیبرل فدارل و «کاتلین وین»، نخست‎وزیر انتاریو از مدافعان وی هستند.

پس‎از انتشار مقاله‎ی گلوب، چان نامه‎ای سرگشاده و انتقاد‎آمیزی را منتشر کرد و این داستان‌ها را «تکرار اتهامات مضحک» خواند.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‎شود.

 

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی