Search
Asset 2

بچه های ۳ تا ۷ ساله چگونه رفتار درست و غلط را تشخیص می دهند؟ (قسمت دوم)

بچه های 3 تا 7 ساله چگونه رفتار درست و غلط را تشخیص می دهند؟
بچه های 3 تا 7 ساله چگونه رفتار درست و غلط را تشخیص می دهند؟
بچه های 3 تا 7 ساله چگونه رفتار درست و غلط را تشخیص می دهند؟
بچه های ۳ تا ۷ ساله چگونه رفتار درست و غلط را تشخیص می دهند؟

بچه‌‌‏ها چگونه درست و غلط را یاد می‌‌‏گیرند؟ (قسمت اول)

در مرحله سوم رشد اخلاقی، بچه ها با تقویت‌‏ها و همچنین یادآوری‌‏های مکرر والدین، در این سن یاد می‌‏گیرند که رفتارشان را با یک قانون درونی هدایت کنند و قوانین خانوادگی را درونی سازند. مهم است که بدانیم نظر والدین برای او اهمیت دارد. یک بچه شش ساله ممکن است بگوید: «در خانواده ما، ما این کار و یا آن کار را انجام می دهیم…»

مقررات خانوادگی برای کودک در این سن، همان هنجارها و رفتارهای درست هستند، از‌‏این‌‏رو، وقتی این هنجارها با خود کودک یکی شوند، رفتار کودک براساس قوانین درونی وی عمل خواهد کرد. در اواخر این دوره، بچه ها شروع به درک قوانین طلایی می‌‏کنند؛ یعنی درنظر گرفتن اینکه چگونه هر آنچه که انجام دهند می‌‏تواند روی دیگران تاثیر بگذارد، و همچنین اینکه دیگران نیز حقوقی دارند.

بچه ها در سنین سه تا هفت سالگی، انتظار دارند افراد بالغ، مسئولیت کارها را به عهده بگیرند. آنها نقش بچه و بزگسال و بالغ را درک می‌‏کنند و انتظار رفتار بالغ گونه از بزرگسالان دارند.

آنها می‌‏توانند نتایج رفتارها را درک کنند و همچنین بین اینکه اگر چه کاری انجام دهند، چه پیامدی دریافت می‌‏کنند، ارتباط برقرار کنند، به این معنی که می دانند اگر در یک زمان بخصوص، فلان کار یا رفتار را انجام بدهند، چه نوع پیامدی از رفتارشان را دریافت می کنند. مثلا اگر ظرف بشقاب غذایشان را تمام کنند، مامان به او لبخند می‌‏زند و او را درآغوش می‌‏گیرد. این ارتباط بین رفتارهای مناسب و دریافت پیامدهای مناسب، حاصل چندین سال تربیت و هدایت مثبت والدین می‌‏باشد. اما کودکی که این ارتباط بین عمل و پیامد را در خودش ایجاد نکرده و به آن پای بند نباشد، تصور می‌‏کند که تا وقتی بتواند گیر نیافتد، هر کاری انجام دهد خوب است.

مطابق نظر پیاژه، روانشناس معروف، قوانین برای بچه ها در این سن، کاملا واقعی بوده و غیرقابل تغییر محسوب می‌‏شوند. آنها نمی‌‏توانند تصور کنند قوانین می‌‏توانند تغییر یا تحول پیدا کنند و یا می‌‏شود درباره آنها بحث و تبادل نظر کرد و حتی نمی‌‏توانند تصور کنند در موقعیت های مختلف، قوانین می‌‏توانند متفاوت عمل شوند. آنها تصور می‌‏کنند تحت هر شرایطی، قوانین یکسان و تغییر ناپذیرند.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی