Search
Asset 2

رسوایی دیگر در روابط جمهوری اسلامی و چین؛ پکن از پول‌های بلوکه شده ایران به جمهوری اسلامی وام می‌دهد

جمهوری اسلامی از طریق فروش میلیون‌ها بشکه نفت ایران به حزب کمونیست چین، در حالی که با بزرگترین اعتراضات سراسری در سال های اخیر دست و پنجه نرم
شی جین پینگ، رهبر حزب کمونیست چین (Kevin Frayer/Getty Images)

بیش از ۳۰ میلیارد دلار از پول‌های فروش نفت ایران توسط دولت چین بلوکه شده است و پکن از همین پولی که متعلق به ایران است به جمهوری اسلامی وام پرداخت می‌کند.

با انتشار گزارش‌هایی در مورد سرمایه‌گذاری چین در احداث سد چمشیر در استان کهگیلویه و بویراحمد، بخشی دیگر از روش‌های استعماری حزب کمونیست چین در قبال همکاری با جمهوری اسلامی و بی‌تدبیری و وادادگی مقامات حکومت ایران در برابر پکن افشا شد.

به گفته میثم فاضلی مدیر مطالعات سد چمشیر، ۳۰ میلیارد دلار پول ایران در چین بلوکه شده است و جمهوری اسلامی برای تامین اعتبار ساخت سد چمشیر تصمیم داشت از این پول استفاده کند، اما چین این پول را آزاد نکرد.

میثم فاضلی در ادامه افشا کرد که نهایتا با مذاکره طرف‌های چینی و مقامات جمهوری اسلامی تصمیم گرفته شد که دولت چین بخشی از پول ایران را به جمهوری اسلامی وام دهد.

یعنی حکومت چین با پول ایران به‌عنوان سرمایه‌گذار در ساخت سد چمشیر شریک شد و ۲۳۰ میلیون یورو از پول ایران را در این پروژه سرمایه‌گذاری کرده است.

البته این یک فقره از روابط اقتصادی و مالی جمهوری اسلامی و چین است و مشخص نیست که در قرار داد ۲۵ ساله محرمانه‌ای که میان دولت پکن و مسئولان جمهوری اسلامی به امضا رسیده چه بندهای استعماری دیگری گنجانده شده است.

هرچند ساخت سد چمشیر به جز این رسوایی، مشکلات دیگری نیز به دنبال داشته است و بسیاری از کارشناسان محیط زیستی معتقدند آبگیری این سد باعث انحلال نمک در آب، اختلاط آب با هیدروکربن‌های نفتی و از بین رفتن جریان طبیعی‌ رودخانه زهره شده و ممکن است که خروجی آب سد نه به درد شرب بخورد و نه کشاورزی.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی