Search
Asset 2

از جان لِیتون استوارت گرفته تا مایک پومپئو، حزب کمونیست چین به هر کسی که چهره واقعی و دائماً در حال ‌تغییرش را فاش کند، حمله می‌کند

رسانه‌های دولتی حزب کمونیست چین به مایك پومپئو، وزیر امور خارجه آمریكا، حمله كردند و اظهاراتش را درباره منشاء ویروس كرونا «احمقانه و طفره‌آمیز» خواندند
(Mark Wilson/Getty Images)

نوشته: مینگ‌هویی

 در اوایل ماه مه، رسانه‌های دولتی چین به مایک پومپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، حمله کردند و اظهاراتش را درباره منشاء ویروس کرونا «احمقانه و طفره‌آمیز» خواندند.

روزنامه پیپلز دیلی، روزنامه رسمی حزب کمونیست چین، به‌دلیل انتقاد پومپئو از پکن، کل سرمقاله‌های‌ خود را به سرزنش او اختصاص داد. سی‌سی‌تی‌وی، تلویزیون دولتی چین، در یکی از بخش‌های تفسیر خود، پمپئو را «دشمن مردم» خواند. آژانس خبری دولتی شینهوآ او را به‌عنوان «یکی از بدترین وزرای کشور در تاریخ آمریکا» محکوم کرد.

پومپئو نخستین سیاستمدار آمریکایی نیست که حزب کمونیست چین او را به‌طور عمومی محکوم کرده است. جان لِیتون استوارت در سال ۱۹۴۶ به‌عنوان سفیر آمریکا در دولت ملی‌گرای چانگ کای‌شکِ چین خدمت می‌کرد. در سال ۱۹۴۹ که حزب کمونیست قدرت را به دست گرفت، مائو زدونگ یک گزارش مفصل در صفحه اول روزنامه پیپلز دیلی منتشر کرد با عنوان «خداحافظ، لیتون استوارت»، و در آن استوارت را یک متجاوز متعلق به امپریالیست‌های آمریکا و دشمن چین خواند.

اما حقیقت درست عکس آن بود.

استوارت: «کمونیسم سیستم شیاطین است»

جان لِیتون استوارت در سال ۱۸۷۶ در هانگژو، واقع در استان ژجیانگِ چین، متولد شد. والدینش مبلغ مذهبی بودند. استوارت در ۱۱سالگی به ایالات متحده بازگشت تا تحصیلات خود را کامل کند. او در مدرسه الهیات نیویورک تحصیل کرد و در سال ۱۹۰۴ به‌عنوان مبلغ مذهبی به چین بازگشت. استوارت ۵۰ سال در چین زندگی کرد. او یک بار گفت که در خونش بیشتر از عناصر آمریکایی، ماده چینی وجود دارد.

استوارت در کالج یویینگ و مدرسه ژجیانگ تدریس می‌کرد. او دانشگاه معروف یانجینگ را تأسیس و به‌عنوان نخستین رئیسش خدمت کرد. به زبان چینی مسلط بود و درک عمیقی از فرهنگ چین داشت. او در خاطراتش گفته است: «هسته ادبیات سنتی چین به هماهنگی بین انسان‌ها و نظم اخلاقی کیهانی اشاره می‌کند. علاوه بر عمق احترامم برای فرهنگ چین، مطالعه درازمدت آن خصوصیات اخلاقی‌ام را نیز تزکیه می‌کند و باورم را به خدا محکم‌تر می‌سازد.»

استوارت به دلیل پیشینه مسیحی‌بودنش، در مقایسه با اکثر مردم هم‌دوره‌اش درک روشن‌تری از کمونیسم داشت. «کمونیسم سیستم شیاطین است که وجود خدا و اینکه مردم روح دارند را انکار می‌کند. آنها اظهار می‌کنند که همه چیز مادی است و همه اعمال مادی هستند. آنها همه انسان‌ها را وادار می‌کنند که آنها را بپذیرند و از زور و فریب برای رسیدن به اهداف خود استفاده می‌کنند. کمونیسم برای حفظ بقای خود همه چیز را می‌بلعد. امیالش هرگز ارضا نمی‌شود. نه مهربانی می‌تواند نگرشش را تغییر دهد و نه صمیمت. ازآنجاکه این اهریمن جهان را مختل می‌کند، باید تمام تلاش خود را برای متوقف کردن آن به کار گیریم.»

او هشدار داد که سیاست آمریکا در قبال چین باید بر اساسِ اصول بنیادین ایالات متحده باشد و نباید تحت تأثیر وعده‌های ریاکارانه و منافع اقتصادی باشد. به همین دلیل حزب کمونیست چین برچسب دشمن مردم چین را به او زده است.

حزب کمونیست چین برای دستیابی به اهدافش انزجار را برمی‌انگیزاند

هدف حزب کمونیست چین از توبیخ و ملامت یک فرد، خیلی انتقاد از موضع یا نظر آن فرد متهم نیست، بلکه هدف برانگیختن انزجار و خشم علیه او است. هدف این نیست که مردم اشتباهات یا حرف‌های پوچ متهم را درک کنند، هدف این است که مردم را به اطاعت از حزب کمونیست وادارد. برای نشان‌دادن وفاداری به این رژیم کمونیستی، باید رهبری او را دنبال کرد و به هرکسی که او هدف قرار می‌دهد، حمله کرد.

در طول تاریخ، حزب کمونیست چین روشنفکران، ملاکان، بیگانگان، رهبران مذهبی و سایرین را بدنام کرده است. مردم چین مجبور شدند آنهایی را که برچسب دشمن حزب کمونیست به آنها زده شد، محکوم کنند.

برای نمونه، در طول آزار و شکنجه فالون گونگ، مأموران پلیس تمرین‌کنندگان را مجبور می‌کردند به فالون گونگ و بنیانگذار آن دشنام دهند. آنهایی که امتناع می‌کردند، زندانی می‌شدند. اگر تمرین‌کنندگان از دشنام دادن و رهاکردن باور خود امتناع ورزند، مسئولان می‌توانند به میل خود دوره زندان آنها را طولانی‌تر کنند. در مراکز شستشوی مغزی، تمرین‌کنندگان مجبور به ناسزاگویی می‌شوند تا نشان دهند که الزامات رهاکردن فالون گونگ را رعایت کرده‌اند.

تشخیص ماهیت واقعی و دائماًدرحال‌تغییر حزب کمونیست چین

تلویزین مرکزی چین در حملات خود به پومپئو در اوایل ماه مه، او را به چهار جرم، و سقوط به زیر خط معیارهای بشریت متهم کرد.

به او برچسب «دشمن مشترک بشریت» نیز زده شد.

بر اساس گزارشی از آراِف‌ای، «پومپئو احتمالاً نخستین وزیر خارجه ایالات متحده است که از زمان برقراری روابط دیپلماتیک بین چین و آمریکا به “سبک انقلاب فرهنگی” مورد حمله قرار گرفته است.» برخی از تحلیلگران اعتقاد دارند دلیلش این است که پومپئو سیاست و موضع سخت و غیرقابل‌انعطافی را علیه چین در پیش گرفته و در افشای پکن به‌دلیل پنهان‌کردن حقایق درباره ویروس کرونا، تردید نکرده است.

پومپئو در مصاحبه‌ای با فاکس نیوز در ۲۹آوریل گفت: «حزب کمونیست چین اکنون مسئولیت دارد به جهان بگوید که چگونه این بیماری به خارج از چین و سراسر جهان شیوع یافت و باعث این ویرانی اقتصادی جهانی شد.» او حزب کمونیست چین را به استفاده از «جعل کلاسیک اطلاعات» برای مخفی‌کردن حقیقت متهم کرد.

پومپئو طی صحبت در برنامه «این هفته» اِی‌بی‌سی در تاریخ ۳مه، با اشاره به دستورات حکومت چین مبنی بر اینکه خبرنگاران آمریکایی از نیویورک تایمز، واشنگتن پست و وال استریت ژورنال باید چین را ترک کنند، گفت: «ما شاهد این واقعیت بوده‌ایم که آنها روزنامه‌نگاران را بیرون انداختند. شاهد این واقعیت بودیم که افرادی که سعی کردند در این باره گزارش دهند، متخصصان پزشکی در چین، به سکوت واداشته شدند. آنها گزارش‌دهی را تعطیل کردند. انواع‌واقسام کارهایی که رژیم‌های استبدادی انجام می‌دهند، و این نحوه عملکرد احزاب کمونیستی است.»

آیا حزب کمونیست چین می‌تواند از زیر بار مسئولیت شانه خالی کند؟

۷۰ سال پس از اینکه مائو زدونگ نوشت: «خداحافظ، لِیتون استوارت»، بیش از ۸۰میلیون چینی تحت حاکمیت کمونیست بر اثرِ مرگ غیرطبیعی جان باخته‌اند. حزب کمونیست چین هرگز اشتباهات خود را نپذیرفته است. درعوض همیشه بر «عظمت» خود در برابر دشمنان فرضی‌اش تأکید داشته است.

در فوریه۲۰۲۰ که اکثر چینی‌ها به‌دلیل پاندمی در قرنطینه بودند، حزب کمونیست چین کتابی را با عنوان جنگ بزرگ با پاندمی منتشر کرد. این کتابِ دومیلیون‌کلمه‌ای حزب کمونیست چین و رهبر آن را به‌دلیل دیدگاه استراتژیک و رهبری عالی‌اش در مبارزه با این پاندمی تحسین می‌کند.

با درخواست‌های روزافزون برای تحقیقی بین‌المللی درباره منشاء ویروس کرونا، شینهوآ انیمیشن کوتاهی را با عنوان «روزی روزگاری ویروسی وجود داشت» منتشر کرد که واکنش ایالات متحده را به این پاندمی به سخره می‌گرفت.

دولت چین با پذیرش «دیپلماسی گرگ جنگجو» درخصوص هرگونه انتقاد از سوی سایر کشورها، موضع به‌طور روزافزون ‌سختی را نیز اتخاذ کرده است. در مقاله اخیر صدای آمریکا آمده است: «درحالی‌که بسیاری از کشورهای جهان قصد دارند از حزب کمونیست چین بخواهند پاسخگو باشد و به‌دلیل پنهان‌کاری چین درخصوص حقایق مرتبط با شیوع ویروس کرونا در این کشور که منجر به این پاندمی جهانی شده است‌، به‌دنبال جبران خسارت از سوی آن هستند، رسانه‌های دولتی حکومت کمونیستی چین طی هفته‌های اخیر درگیر کمپین‌های بدنام‌سازی بوده‌اند.»

بدون شک مایک پومپئو یکی از اهداف آنها است.

برخی از تحلیلگران این تلفات جانی، آشوب و ویرانی اقتصاد جهانی را که ناشی از کوید۱۹ است، معادل جنگ جهانی دیگری دانسته‌اند. بسیاری از کشورها تحقیقاتی را درباره نقش حزب کمونیست چین در مخفی‌کردن شیوع این ویروس آغاز کرده‌اند. آیا رژیم کمونیستی چین این بار می‌تواند از زیر بار مسئولیتش شانه خالی کند؟

مطالب دیگر:

مایک پومپئو : وضعیت منطقه مسلمان نشین چین، یادآور رمان ۱۹۸۴ اورول است

محکومیت شدید چین در گزارش آزادی بین‌المللی مذاهب

محکومیت نقض حقوق بشر در چین در سالگرد کشتار دانشجویان

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی