Search
Asset 2

گائو جی‌‌‌‌‏شنگ، وکیل حقوق بشر معروف چینی: حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۷ سقوط خواهد کرد

شی جین پینگ
به نظر می‌‏رسد که شی جین پینگ برای «چینِ بعد از سیستم کمونیستی» برنامه‌‏ریزی می‌‌‌‏کند طوری که خودش این تغییر قدرت را رهبری می‌‌‌‏کند. (EpochTimes)
شی جین پینگ
به نظر می‌‏رسد که شی جین پینگ برای «چینِ بعد از سیستم کمونیستی» برنامه‌‏ریزی می‌‌‌‏کند طوری که خودش این تغییر قدرت را رهبری می‌‌‌‏کند. (EpochTimes)

گائو جی‌‌‌‌‏شنگ، وکیل حقوق بشر معروف چینی که سال‌‏های زیادی را به جرم حمایت از کوچک‌‏ترین حقوق انسان‌‏ها در چین،  پشت میله‌‏های زندان سپری کرده، در کتاب جدیدش با نام «سال ۲۰۱۷، چین به پا خیز» می‌‏نویسد که حزب کمونیست چین در سال ۲۰۱۷ سقوط خواهد کرد.

گائو معتقد است که در جریان حرکت چین به سمت دموکراسی، انتقال قدرت در دولت چین در حال شکل‌‏گیری است.

آیا پیش‌‏بینی بی‌‏پروای گائو امکان پذیر است؟ با نور امیدی که سیاست‌‏های شی جین‌‏پینگ، رهبر چین نشان داده است، ممکن است پیش‌‏بینی گائو از نظر زمانی دقیق نباشد، اما کلیت نظریه‌‏اش دور از ذهن نیست.

شی کمپین ضد فسادی را به منظور تحکیم قدرتش و فرسایش جناح جیانگ زمین، رییس پیشین حزب کمونیست چین، راه اندازی کرده است. تا چندی پیش، تمام قدرت رژیم کمونیستی چین به طور غیر رسمی در دستان جیانگ زمین بود.

حالا شی جین‌‏پینگ، «رییس همه چیز» است و به نظر می‌‏رسد اوست که پشت سرکوب شدید رسانه‌‏ها و شبکه‌‏های اجتماعی قرار دارد.

با این وجود شی سیاست‌‏های جدیدی را به راه انداخته است که جهتی تازه برای رژیم چین است.

اولین قدم بزرگ شی، بستن سیستم اردوگاه‌‏های کار اجباری چین بود. اردوگاه هایی که به طور سیستماتیک وظیفه‌‏اش تنبیه و زندانی کردن ورای قوانین بود و زندانیان سیاسی را به راحتی از میان بر می‌‏داشت.

شی تلاش می‌‏کند چین را به سمت سیستمی تابع قانون و مشروطه ببرد. در حرکتی بی‌‏سابقه در تاریخ کمونیستی چین، دادگاه‌‏های عالی این کشور بیش از ۲۰۰ هزار شکایت قانونی مردم را علیه جیانگ زمین برای جنایت علیه بشریت پذیرفته‌‏اند.

در سال ۲۰۱۶، شی سیستم جدید ضد فسادی را به راه انداخت که به مجلس پاسخگو است. این حرکت به همراه زمزمه‌‏هایی که در مورد سیستم ریاست جمهوری می‌‏شود نشان می دهد که شی برای «چینِ بعد از سیستم کمونیستی» برنامه ریزی می‌‏کند طوری که خودش این تغییر قدرت را رهبری می‌‏کند.

اگر شی چنین تغییر نوع قدرتی را در ذهن داشته باشد، به نظر می‌‏رسد که در حال بازی بلند مدتی باشد و هر چند وقت یک بار قدم محکم و مطمئنی بر می‌‏دارد.

مطمئنا در سال ۲۰۱۷ شی همچنان به سیاست خود در دستگیری مقامات فاسد به خصوص نخبگان حزب کمونیست ادامه خواهد داد. بدین ترتیب موسسات جدیدی برای آخرین نفس‌‏های حزب راه اندازی خواهد کرد.

آشفتگی غیر منتظره‌‏ای چین را در سال ۲۰۱۷ تحت فشار زیادی قرار خواهد داد. شی ممکن است مجبور شود موسسات زیر شاخه جدیدی برای اداره دولت ایجاد کند. بدین ترتیب پیش‌‏بینی گائو دور از ذهن نیست.

بیشتر بخوانید: ناپدید شدن « گائو گائو جی‌‌‌‌‏شنگ » وکیل حقوق بشر چینی پس از شکستن سکوت

گائو ژیشنگ
گائو در دفتر حقوقی‌‌‏اش در پکن. نوامبر ۲۰۰۵. وی سال‌‌‏های زیادی را به دلیل حمایت از حقوق بشر در چین پشت میله‌‌‏های زندان سپری کرده است. (VERNA YU/AFP/Getty Images)
اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی