دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، روز پنجشنبه اعلام کرد که قزاقستان به پیمان ابراهیم خواهد پیوست؛ ابتکاری که با هدف عادیسازی روابط میان اسرائیل و کشورهای عمدتاً مسلمان طراحی شده است.
ترامپ در شبکه «تروث سوشال» نوشت: «بهزودی مراسم امضای رسمی این توافق را اعلام خواهیم کرد و کشورهای بیشتری نیز در صف پیوستن به این باشگاه قدرت هستند.» به گفته او، این تصمیم پس از گفتوگوی تلفنیاش با بنیامین نتانیاهو، نخستوزیر اسرائیل، و قاسمجومارت توقایف، رئیسجمهور قزاقستان، اتخاذ شده است.
دولت قزاقستان نیز در بیانیهای تأیید کرد که این موضوع در مرحله نهایی مذاکرات قرار دارد و افزود: «پیوستن ما به پیمان ابراهیم ادامه طبیعی و منطقی سیاست خارجی قزاقستان مبتنی بر گفتوگو، احترام متقابل و ثبات منطقهای است.»
با این حال، قزاقستان پیشتر نیز روابط کامل دیپلماتیک و اقتصادی با اسرائیل داشته و این اقدام جنبهای نمادین خواهد داشت؛ اما مارکو روبیو، وزیر خارجه آمریکا، گفت این گام «فراتر از روابط دیپلماتیک معمول» است و همکاریهای اقتصادی و منطقهای تازهای میان کشورهای عضو ایجاد خواهد کرد.
پیمان ابراهیم در سال ۲۰۲۰ میلادی با میانجیگری ترامپ میان اسرائیل و امارات متحده عربی و بحرین امضا شد و پس از آن مراکش نیز به آن پیوست. ترامپ در هفتههای اخیر بارها از تمایل خود برای گسترش این پیمان و احتمال پیوستن عربستان سعودی سخن گفته است؛ هرچند ریاض تاکنون بر ایجاد مسیر مشخصی برای تشکیل کشور فلسطین بهعنوان شرط اصلی تأکید کرده است.
















