خبرگزاری ایلنا گزارش داده است که جمعیت هلالاحمر جمهوری اسلامی در حال پیگیری حقوقی و بینالمللی نسبت به اقدام ابوظبی در نحوه تعطیلی بیمارستان جمهوری اسلامی در امارات متحده عربی است.
راضیه عالیشوندی، معاون امور بینالملل و حقوق بشردوستانه جمعیت هلالاحمر، به این رسانه گفت: «هلالاحمر ایران از طریق مکاتبه با نهادهای بینالمللی، مستندات مربوط به نحوه اجرای این تصمیم را ارائه کرده است. این مستندات شامل ترخیص اجباری بیماران، انتقال بیماران بدحال، اعمال محدودیت برای کادر درمان، تخلیه فوری محل اسکان کارکنان، انسداد منابع مالی و ایجاد اختلال در دسترسی به سامانههای اطلاعاتی بیمارستان است.»
او افزود: «با وجود آنکه اداره بهداشت دبی در تاریخ سوم مارس ۲۰۲۶ مهلت دوماهه برای توقف فعالیت تعیین کرده بود، این تصمیم بهصورت شتابزده و در کمتر از دو هفته اجرا شد.»
به گفته عالیشوندی، این موضوع از طریق مکاتبه با نهادهای بینالمللی، رایزنی با ارکان نهضت هلالاحمر و بررسیهای حقوقی در حال پیگیری است.
در جریان حملات آمریکا و اسرائیل به مواضع جمهوری اسلامی، سپاه پاسداران حملات متعدد موشکی و پهپادی به امارات متحده انجام داد، که باعث تیرگی روابط میان ابوظبی و تهران شد. امارات متحده به عنوان بخشی از پاسخ به این حملات، تعدادی از شبکههای مالی وابسته به جمهوری اسلامی در امارات را مسدود کرد و برخی سازمانهای جمهوری اسلامی از جمله مدرسه و بیمارستان ایرانیان را تعطیل کرد.
امارات متحده همچنین در ۱۹ فروردین با آغاز آتشبس در ایران اعلام کرد حملات جمهوری اسلامی به زیرساختها، تأسیسات انرژی و مناطق غیرنظامی در ۴۰ روز گذشته، که شامل حدود ۲۸۱۹ موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد بوده، باعث تلفات انسانی و خسارات گسترده شده و مستلزم اتخاذ مواضع قاطع، پاسخگویی ایران و پرداخت کامل غرامت است.
















