وزارت امور خارجه امارات متحده عربی اعلام کرد این کشور از نزدیک اعلام آتشبس میان ایالات متحده و جمهوری اسلامی را دنبال میکند و بر لزوم پایبندی کامل ایران به توقف فوری اقدامات خصمانه و بازگشایی کامل و بدون قید و شرط تنگه هرمز تأکید دارد.
در بیانیه این وزارتخانه آمده است که امارات در پی اعلام دونالد ترامپ، رئیسجمهور ایالات متحده، درباره آتشبس دو هفتهای، به دنبال دریافت جزئیات بیشتر درباره مفاد این توافق است تا اطمینان حاصل شود ایران بهطور کامل به تعهدات خود عمل میکند.
وزارت خارجه امارات همچنین اعلام کرد حملات جمهوری اسلامی به زیرساختها، تأسیسات انرژی و مناطق غیرنظامی در ۴۰ روز گذشته، که شامل حدود ۲۸۱۹ موشک بالستیک، موشک کروز و پهپاد بوده، باعث تلفات انسانی و خسارات گسترده شده و مستلزم اتخاذ مواضع قاطع، پاسخگویی ایران و پرداخت کامل غرامت است.
در این بیانیه تأکید شده است که مقابله با تهدیدات ایران باید بهصورت جامع انجام شود و شامل برنامه هستهای، موشکهای بالستیک، پهپادها، توانمندیهای نظامی و همچنین شبکههای وابسته منطقهای باشد. همچنین بر ضرورت پایان دادن به تهدیدات علیه آزادی کشتیرانی، جنگ اقتصادی و اقدامات موسوم به «دزدی دریایی» در تنگه هرمز تأکید شده است.
امارات در ادامه اعلام کرد که طرف این جنگ نبوده و تلاشهای دیپلماتیک گستردهای برای جلوگیری از وقوع آن انجام داده است؛ از جمله از طریق کانالهای دوجانبه و همکاری با شورای همکاری خلیج فارس. این کشور همچنین تأکید کرد که توانسته از حاکمیت، امنیت و منافع ملی خود بهطور قاطع حفاظت کند.
امارات از جمهوری اسلامی خواست به قطعنامه ۲۸۱۷ شورای امنیت سازمان ملل که در ۱۱ مارس ۲۰۲۶ تصویب شده و حملات ایران را محکوم کرده، پایبند باشد و فورا آنها را متوقف کند.

















