Search
Asset 2

بایدن در بودجه دفاعی خود چین را نخستین چالش استراتژیک آمریکا می‌داند

(Nicholas Kamm/AFP via Getty Images)
(Nicholas Kamm/AFP via Getty Images)

درخواستی ۸۱۳ میلیارد دلاری جو بایدن به کنگره برای هزینه‌های امنیت ملی شامل ۷۷۳ میلیارد دلار تخصیص مستقیم به ارتش آمریکا ارائه شده است که یک افزایش قابل توجه بودجه برای مقابله با تهدید نظامی فزاینده در غرب اقیانوس آرام از سوی چین است.

بایدن می‌گوید این یکی از بزرگ‌‏ترین سرمایه‌گذاری‌ها در تاریخ برای امنیت ملی ما خواهد بود. برخی از مردم این افزایش را دوست ندارند، اما ما امروز در دنیای متفاوتی هستیم.

او ادامه داد «جهان تغییر کرده است. ایالات متحده یک بار دیگر با رقابت فزاینده‌ای از سوی دیگر دولت‌ها مانند چین و روسیه مواجه است که به سرمایه‌گذاری در مواردی مانند فضا و سایبری و سایر قابلیت‌های پیشرفته از جمله مافوق صوت نیاز دارند.»

برنامه بودجه ۱۴۹ صفحه‌ای، مطمئناً قبل از شروع سال مالی اول اکتبر توسط کنگره به طور قابل توجهی اصلاح می‌شود و جمهوری خواهان متعهد به افزایش بیشتر هزینه‌های نظامی، شامل ۶.۱ میلیارد دلار بودجه برای ابتکار بازدارندگی اقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳، از جمله ۹۰۰ میلیون دلار برای طرح جدید سیستم هشدار و ردیابی موشک برای محافظت از گوام هستند.

طرح هزینه پیشنهادی بایدن همچنین شامل ۴۰۰ میلیون دلار برای «صندوق نفوذ بدخیم چین» است که ۱۰۰ میلیون دلار بیشتر از تخصیص سال مالی ۲۰۲۲ است که در لایحه ۲۷۴۱ صفحه‌ای ۱.۵ تریلیون دلاری سال مالی ۲۰۲۲ تصویب شده است.

برای اولین بار، علیرغم حمله روسیه به اوکراین و افزایش بودجه برای امنیت اروپا، بودجه دفاعی دولت بایدن بر چین به‌عنوان «چالش استراتژیک اولیه» این کشور تمرکز می‌کند.

پنتاگون گفت که بودجه پیشنهادی چین را به عنوان چالش اصلی توسعه سریع قابلیت‌های عملیاتی در هند و اقیانوس آرام در اولویت قرار می‌دهد.

کاتلین هیکس، معاون وزیر دفاع آمریکا روز دوشنبه در پنتاگون به خبرنگاران گفت، روسیه در واقع یک «تهدید حاد» برای صلح بین‌المللی است، اما افزود که چین اکنون «مهم‌‏ترین رقیب راهبردی و چالش پیشرو» ایالات متحده است.

یک مقام ارشد دفاعی که نامش فاش نشده است، در همان جلسه توجیهی بودجه به خبرنگاران گفت «اگر به توانمندی و اقتصاد آن‌ها نگاهی بیندازید، چین چالش‌برانگیزترین تهدید استراتژیک ما باقی می‌ماند. این چیزی است که استراتژی می گوید، چیزی است که بودجه می‌‏گوید.»

لوید آستین وزیر دفاع ایالات متحده در بیانیه‌ای روز دوشنبه گفت که این بودجه منعکس کننده استراتژی دفاع ملی ایالات متحده است.

آستین گفت  تمرکز این استراتژی بر چالش روزافزون چین است.

وی گفت: «این آمادگی و موضع بازدارندگی ما را در برابر تهدیداتی که امروز با آن مواجه هستیم حفظ می‌کند. یعنی تهدید حاد روسیه متجاوز و تهدیدهای دائماً در حال ظهور کره شمالی، ایران و سازمان‌های افراطی خشن».

کاخ سفید گفت پیشنهاد هزینه‌های نظامی «در تعمیق و مدرن‌سازی اتحادها و مشارکت‌هایمان سرمایه‌گذاری می‌کند، زیرا ما در مدیریت چالش‌ها – چه در قالب سوءاستفاده‌های تجاری چین، تجاوز روسیه یا بدتر شدن بحران آب‌وهوایی – زمانی که به طور هماهنگ کار می‌کنیم، قوی‌تر هستیم. با کسانی که ارزش ها یا منافع ما را به اشتراک می‌گذارند.»

کاخ سفید افزود ابتکار بازدارندگی دراقیانوس آرام در سال ۲۰۲۳، بر برخی از سرمایه گذاری‌های کلیدی وزارت دفاع ایالات متحده که بر تقویت بازدارندگی در منطقه هند و اقیانوس آرام انجام می‌دهد تاکید می‌‏کند و شامل نزدیک به ۱.۸ میلیارد دلار برای حمایت از یک برنامه آزاد، باز، متصل، امن، و انعطاف‌پذیر در منطقه هند و اقیانوسیه است.

بودجه پیشنهادی پنتاگون ۱۳۰ میلیارد دلار ابتکارات برای تقویت تحقیقات در مورد سلاح‌های مافوق صوت (۴.۷ میلیارد دلار)، میکروالکترونیک بی سیم (۳.۳ میلیارد دلار) و بیوتکنولوژی (۱.۳ میلیارد دلار) را در نظر می‌گیرد تا با سرمایه‌گذاری های چین در این فناوری‌ها و برنامه‌ها مقابله کند.

این درخواست شامل ۴۰.۸ میلیارد دلار برای ساخت ۸ کشتی برای ناوگان نیروی دریایی، از جمله کلاس جدید زیردریایی‌های موشک‌های بالستیک قاره پیما، به عنوان نیروی بازدارنده اولیه در برابر نیروهای نظامی رو به رشد چین در دریای چین جنوبی است.

 

مطالب دیگر:

 

تلاش ساکنان شانگهای برای به دست آوردن غذا و دارو در حالی که قرنطینه در سراسر شهر ادامه دارد

محققان: عارضه وزوز گوش ناشی از واکسن کووید۱۹ باید مورد بررسی قرار گیرد

جمهوری‌خواهان قصد دارند درباره ماجرای لپ تاپ هانتر بایدن تحقیق کنند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی