Search
Asset 2

بایدن «سرکوب رو به تشدید» تحمیلی از جانب  رژیم چین در هنگ کنگ را محکوم می‌کند

هنگ کنگ بایدن «سرکوب رو به تشدید» تحمیلی از جانب  رژیم چین در هنگ کنگ را محکوم می‌کند باید تهاجم علیه رسانه‌های مستقل را پایان دهد
(Jim Watson/AFP via Getty Images)

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا از پکن می‌خواهد «سرکوب رو به تشدید» خود در هنگ کنگ پس از تعطیلی اجباری اپل دیلی، یکی از روزنامه‌های بزرگ طرفدار دموکراسی را متوقف کند.

این روزنامه که یکی از معدود رسانه‌های مستقل هنگ هنگ است، پس از حمله هفته گذشته پلیس و توقیف سرمایه آن به دست دولت هنگ کنگ، در روز ۲۴ ژوئن آخرین نشریه خود را به چاپ رساند و ۱ میلیون نسخه از آن را توزیع کرد.

وبسایت، حساب‌های کاربری شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزار موبایلی این نشریه از دسترس خارج شده‌اند. این روزنامه پیش‌تر اعلام کرده بود این تصمیم را به علت امنیت کارکنان و ملاحظات مربوط به نیروی انسانی اتخاذ کرده است.

بایدن روز ۲۴ ژوئن در بیانیه‌ای گفت: «امروز یک روز بسیار اندوهناک برای آزادی رسانه‌ها در هنگ کنگ و سراسر جهان است. مردم هنگ هنگ حق دارند به رسانه‌های آزاد دسترسی داشته باشند. اما در عوض پکن آزادی‌های پایه‌ای را دریغ داشته و به استقلال، موسسات و سلسله مراتب دموکراتیک هنگ کنگ حمله می‌کند که با تعهدات بین‌المللی آن مغایرت دارد».

بایدن اپل دیلی را «سنگری ضروری برای خبرنگاری مستقل در هنگ کنگ» خواند.

بایدن ضمن درخواست آزادی خبرنگاران بازداشت‌شده گفت: «پکن باید تهاجم علیه رسانه‌های مستقل را پایان دهد. خبرنگاران راستگویانی هستند که از رهبران مطالبه کرده و اطلاعات را آزادانه به گردش در می‌آورند؛ در هنگ کنگ و مناطقی از جهان که دموکراسی در آن‌ها در خطر است به این ویژگی بیش از پیش نیاز است. خبرنگاری جرم نیست».

در پی حمله مذبور پنج ویراستار و مدیر اپل دیلی و شرکت مادر آن، نکست دیجیتال، به اتهام ظن همکاری با نیروهای خارجی بازداشت شده‌اند؛ این جرم نقض قانون امنیت ملی به حساب آمده و مجازاتی تا حبس ابد در پی دارد. دادگاه با  آزادی با قرار وثیقه دو تن از مدیران مخالفت کرده است. پلیس در روز ۲۳ ژوئن با تکیه بر قانون مذبور کارمند دیگری را به نام یوئنگ چینگ‌کی، ستون‌نویس ارشد اپل دیلی، بازداشت کرد.

مطالب دیگر:

به درخواست دانشمند چینی، داده‌های اولیه دربارۀ پاندمی کووید۱۹ از پایگاه داده وب‌سایت مؤسسه ملی سلامت آمریکا حذف شد

ویدئو: نقشه نفوذ جهانی حزب کمونیست چین با طرح کمربند و جاده

قانون جدید، دانش‌آموزان فلوریدایی را ملزم به شناخت «شرارت‌های کمونیسم‌» می‌کند

حزب کمونیست چین، کشور چین را به دشمنی برای جهان تبدیل کرده، نه یک رقیب

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی