Search
Asset 2

ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی به نام ایران

مازندران، نور
مازندران، نور
مازندران، نور

در نشست اخیر یونسکو در شهر باکو، جنگل‌های با ارزش هیرکانی واقع در شمال ایران در فهرست میراث جهانی قرار گرفت. پرونده جنگل‌های هیرکانی که مانند یک روبان سبز در بخش پایینی دریای خزر ( کاسپین ) قرار گرفته، از طرف ایران به عنوان محوطه طبیعی برای ثبت در فهرست جهانی یونسکو به این نشست معرفی شده بود.

این جنگل‌ها که متعلق به دوره ژوراسیک می‌باشد، با قدمت بین ۲۵ تا ۵۰ میلیون سال یکی از ارزشمندترین جنگل‌های جهان به‌ شمار می‌آید و از آن به عنوان موزه طبیعی یاد می‌شود. واژه هیرکان شکل یونانی نام گرگان است.

این دومین میراث طبیعی ایران است که در فهرست جهانی یونسکو به ثبت می‌رسد. پیش از آن کویر لوت، نخستین پهنه طبیعی ایران بود که در یونسکو به ثبت جهانی رسید.

پیش از این ۲۳ اثر تاریخی و طبیعی ایران در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده بود. ۲۲ اثر از آثار ایرانی به ثبت رسیده در فهرست میراث جهانی یونسکو، اثر تاریخی و یک اثر دیگر، بیایان لوت، بعنوان اثر طبیعی در این فهرست جهانی به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، در نشست باکو، هم زمان با بررسی پرونده جنگل‌های هیرکانی، نماینده اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت اطلاعاتی را درباره جنگل‌های هیرکانی و تاریخچه آن، همچنین پوشش گیاهی و گونه‌های جانوری ارائه داد. همچنین در این نشست، موضوعاتی همچون قطع غیرقانونی درختان و شکار غیرقانونی که این محوطه طبیعی را با تهدید روبرو می‌سازد، مطرح شد.

جنگل‌های هیرکانی از آستارا تا استان گلستان امتداد دارد. مساحت این جنگل‌ها ۵۵ هزار کیلومتر مربع است که دو میلیون هکتار آن در ایران و ۲۰ هزار هکتار آن در جمهوری آذربایجان قرار گرفته است.

در این جنگل، بیش از ۲۹۰ گونه پرنده و ۹۸ گونه پستاندار زندگی می‌کنند. حدود ۱۵۰ گونه گیاه بومی درختی و بوته‌ای نیز در این منطقه زیست می‌کنند.

چهل و سومین نشست کمیته میراث جهانی یونسکو تا روز ۱۹ تیر برابر با ۱۰ جولای ادامه خواهد داشت.

مطالب دیگز:

در سالگرد تأسیس حزب کمونیست چین، دنیا با یک انتخاب روبرو است

نوشیدن یک فنجان آب بلوبری خطر بیماری قلبی عروقی را تا ۱۵ درصد کاهش می‌دهد

رأی دادگاهی در لندن : جنایت چین علیه بشریت / برداشت اجباری اعضای بدن زندانیان

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی