Search
Asset 2

داستان «آناستازیا لین»، دختر شایسته کانادا، وقتی از تهدیدهای چین نترسید

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Benjamin Chasteen/Epoch Times)

برای دختر شایسته چینی تبار کانادا، شرکت در فعالیت‌‌‏های حقوق بشر یک اصل مهم است، حتی اگر این مسئله باعث حذف وی از دور نهایی مراسم انتخاب دختر شایسته جهان شود

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Benjamin Chasteen/Epoch Times)

در سال ۲۰۰۴، یک سال پس از اینکه آناستازیا لین و مادرش خانه خود را در شهر چانگشا، در چین ترک کردند تا دوباره بتوانند زندگی جدیدشان در ونکوور کانادا شروع کنند، مادر لین به دخترش یک کتاب کوچک داد. لین، دختر شایسته کانادا، با توجه به آنچه که بر آن‌‌‏ها در چین گذشته است، سعی می‌‌‏کند، توضیح دهد که چرا او در حال حاضر در مقابل مقامات چینی ایستادگی می‌‌‏کند.

دفترچه حاوی اطلاعات حزب کمونیست چین و ثبت افکار و اعمال افراد است و از رسانه‌‌‏های دولتی، اینترنت و دولت چین پنهان نگه داشته شده است.

در این کتابچه به تفصیل به آزار و اذیت و شکنجه فالون گونگ یا فالون دافا توسط حزب کمونیست چین نیز پرداخته شده است. فالون دافا یک تمرین معنوی صلح آمیز است که شامل تمرین‌‌‏های ملایم و مدیتیشن است و در اصول بودیستی و دائوئیستی حقیقت، نیکخواهی و بردباری ریشه دارد.

لین طی یک تماس تلفنی با اپک تایمز گفت: «اگر شما در یک کشور با حاکمیت یک رژیم استبدادی زندگی نکرده باشید، آنگاه بسیار سخت خواهد بود که بتوانید آن را درک کنید.»

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Andrew Chin)

در سال ۱۹۹۹ «جیانگ زمین»، رهبر سابق حزب کمونیست چین، اعلام کرد که روش معنوی فالون گونگ یا فالون دافا با اصول و ارزش‌‌‏های حکومت الحادی حزب کمونیست متضاد است. وی پس از آن فالون گونگ را که تا آن زمان حدود ۱۰۰ میلیون نفر در چین آن را تمرین می‌‌‏کردند، ممنوع اعلام کرد و شروع به آزار و اذیت تمرین کنندگان این روش نمود. به منظور انجام این کار، با استفاده از سیستم تبلیغاتی چین در رسانه‌‌‏ها در مورد این روش صلح آمیز دروغ‌‌‏های بیشماری پخش کرد.

لین با این تبلیغات آشنا بود. در چین، وی حتی به پخش یک ویدیو تبلیغاتی در دبیرستان کمک کرده بود. با این حال، اطلاعاتی که مادرش آن روز به وی نشان داد وضعیت واقعی این روش صلح آمیز را که تا امروز نیز ادامه دارد، نشان می‌‌‏دهد. تمرین کنندگان فالون دافا در چین توسط حزب کمونیست چین شکنجه و زندانی می‌‌‏شوند و یا برای سود بیشتر حزب به قتل رسیده و اندامشان به فروش می‌‌‏رسد.

پس از آگاهی از حقیقت فالون گونگ دو مسئله وی را تشویق به تمرین این روش کرد. از یک طرف، لین در تمرین‌‌‏ها بخشی از فرهنگ سنتی چینی که مشتاقش بود، را یافت.

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Pierre Gautreau via Anastasia Lin)

از سوی دیگر، لین گفت که او موفق شده صورت واقعی حزب کمونیست چین که همواره تلاش می‌‌‏کند آن را از مردم و جهانیان مخفی نگه دارد، ببیند. وی حزب کمونیست را این‌‌‏گونه توصیف می‌‌‏کند: رژیمی وحشی که مردم را به خاطر باور به قدرتی بالاتر آزار و شکنجه می‌‌‏کند و با استفاده از سانسورهای اینترنتی و سیستم پیچیده رسانه‌‌‏ای شهروندان را از هر مسئله‌‌‏ای بی اطلاع نگه داشته و افرادی که به دنبال دموکراسی هستند را به شدت سرکوب می‌‌‏کند.

او گفت: «این مثل بخش از دست رفته داستان بود، و تمام این قطعات به طور ناگهانی گرد هم آمدند. به همین دلیل من متفاوت از تمام همکلاسی‌‌‏هایم در مدرسه کانادا بودم.»

لین گفت که او درآن زمان تاریخ بدون سانسور رژیم چین را فراگرفته و این روند برای وی آسان نبوده است.

وی ادامه داد: «وقتی که من ویدئوی قتل عام میدان تیان آن من را تماشا می‌‌‏کردم، بشدت گریستم.»

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Edward Dye Photography)

آناستازیا لین کدام جهت را انتخاب می‌‌‏کند

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا پس از گرفتن تاج ملکه زیبایی کانادا در ۱۶ می متعهد شد که تبدیل به «صدایی برای بی‌‌‏صدایان» شود.

وی تعهد خود را به قیمت گذشتن از آسودگی و راحتی‌‌‏اش حفظ کرد. حمایت وی از حقوق بشر، به ویژه در چین، توجه مقامات چینی را به خود جلب کرده است.

پس از اینکه وی تاج دختر شایسته کانادا را بدست آورد بلافاصله پدرش در شهر چانگشا در چین، در ۲۰ ماه می توسط نیروهای امنیتی چین تهدید شد. پدرش به لین گفت که برای جلوگیری از عواقب کارهای ترسناک رژیم چین از صحبت کردن در مورد حقوق بشر امتناع کند.

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Courtesy of Anastasia Lin)

اما لین حاضر به عقب نشینی نشد و با وی مخالفت کرد. او فشار حزب کمونیست چین علیه پدرش را در معرض عموم افشا کرد و حتی پیش از کمیسیون اجرایی کنگره آمریکا در چین در ۲۳ جولای، در یک جلسه نقض حقوق بشر در چین فعالانه شرکت کرد.

هر چند این کار لین برایش گران تمام شد. زیرا او قرار است که برای شرکت در دور آخر رقابت دختر شایسته جهان ۲۰۱۵ به جزیره هاینان چین سفر کند. بر خلاف سایر شرکت کنندگان، لین هنوز موفق به دریافت ویزا از رژیم چین نشده است. اگر وی ویزا را تا ۲۰ نوامبر یعنی دو روز دیگر نگیرد، از مسابقه حذف خواهد شد.

وی گفت: «دلم برای کشور مادری‌‌‏ام، سرزمین، فرهنگ و حتی شنیدن زبان مادری‌‌‏ام در کشورم تنگ شده است.»

با این وجود او حاضر به سانسور کردن سخنانش به نفع حزب کمونیست چین نیست و برای لین این مسئله یک اصل مهم است. او متوجه شده است که فشار رژیم چین به وی حتی باعث ادامه کار و استمرار آن شده است.

وی گفت از این به بعد در آینده حزب کمونیست چین «قبل از اینکه بخواهد بر مردم فشار بیاورد مجبور است که فکر کند که آیا این فردی که می‌‌‏خواهد تهدیدش کند حرف‌‌‏های آن‌‌‏ها را برای عموم افشا خواهد کرد.»

در جهان مدرن، که در آن تحت فشار حزب کمونیست چین، آشکارا فیلم‌‌‏های غربی، پوشش خبری، سیاسی سانسور می‌‌‏شود، او معتقد است که در جایگاه فعلی نه تنها در برابر خود و باورهایش بلکه به خاطر مردم چین که توسط دروغ‌‌‏های حزب کمونیست چین، فریب خوردند، مسئول است.

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
ناستازیا لین، دختر شایسته کانادا به همراه مادرش
(Courtesy of Anastasia Lin)

ارزشهای سنتی چین

لین دارای قلبی سخاوتمند و مملو از عشق فراوان به سنت‌‌‏های چینی است. داستان مورد علاقه او رمان کلاسیک چینی، «رویای اتاق سرخ» است که یک داستان عاشقانه بر این ایده است که «هیچ چیز همیشه دوام نمی‌‌‏آورد».

داستان یک تراژدی و جستجو برای رسیدن به هدفی بالاتر در زندگی است. لین گفت هنگامی که نوجوان بوده، این داستان تأثیر بزرگی بر وی داشته است، مخصوصاً این ایده که یک فرد باید به جای تعقیب خوشی‌‌‏های زودگذر بر روی آنچه که واقعاً در زندگی مهم است، تمرکز کند.

او گفت: «شما باید به شادی واقعی خود تمرکز کنید، نه بر آنچه که شما فکر می‌‌‏کنید هستید و یا آنچه که نیاز دارید داشته باشید.»

او گفت: «این چیزی است که من احساس می‌‌‏کنم در حال حاضر هستم. من با این چیزها مواجه شدم. اما آنچه که من را همواره به جلو رانده ، حس مسئولیت من بوده است.»

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Courtesy of Anastasia Lin)

او معتقد است که آنچه واقعا در زندگی با ارزش است، عنصر تحمل است. آنچه که در پایان زندگی ما باقی می‌‌‏ماند عواقب اقدامات و رفتار ما – چه خوب و چه بد – و تأثیر آن‌‌‏ها بر دیگران است.

مادر لین، استاد اقتصاد دانشگاه هونان بود، اما آموزش لین شامل آموزه‌‌‏های مکتب کنفوسیوس و ارزش‌‌‏های سنتی چینی است. آن‌‌‏ها در نزدیکی آکادمی ۱۰۰۰ ساله «یولا» که لین خوشنویسی تمرین می‌‌‏کرد، زندگی می‌‌‏کردند.

آموزه‌‌‏های کنفوسیوس بر چگونگی داشتن یک زندگی خوب، ضمن منفعت رساندن به دیگران استوار است و این آموزه‌‌‏ها نقش عمیقی در آموزش چین بازی می‌‌‏کند و هسته آن بر خانواده و حفظ تقوا تمرکز دارد.

رژیم چین برخی از این اصول اساسی فرهنگ چینی، را تحریف و آن‌‌‏ها را به ابزار برای سرکوب مردم تبدیل کرده است. به طور مثال رژیم از عشق به خانواده، به منظور سلاحی برای ساکت کردن مردم استفاده کرده است.

 

او معتقد است که آنچه واقعا در زندگی با ارزش است، عنصر تحمل است. آنچه که در پایان زندگی ما باقی می‌‌‏ماند عواقب اقدامات و رفتار ما – چه خوب و چه بد – و تأثیر آن‌‌‏ها بر دیگران است.

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا

لین در حال حاضر این مسئله را مستقیماً به دلیل تحت فشار گذاشته شدن پدرش توسط حزب کمونیست تجربه می‌‌‏کند.

وی گفت: «حزب کمونیست چین بهترین بخش انسانیت، عشق و محبت افراد به یکدیگر را تغییر داده و از آن به منظور سلاحی علیه مردم استفاده می‌‌‏کند.»

وی همچنین گفت: «این چیزی است که آن‌‌‏ها در برابر من انجام می‌‌‏دهند. آن‌‌‏ها از عشق من به خانواده‌‌‏ام به عنوان یک سلاح استفاده می‌‌‏کنند.»

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Bai Zhou Chen via Anastasia Lin)

تأثیر نیکخواهی

لین در مقام یک بازیگر توانست افرادی را که در چین مورد آزار و اذیت قرار گرفتند را به تصویر بکشد.

او گفت: «فکر می‌‌‏کنم بازیگران، زمانی که چنین تجاربی دارند، باید با آن شخصیت‌‌‏ها همدردی کنند.»

وی بارها برای به تصویر کشیدن نقش چنین افرادی با این بازماندگان و نجات یافتگان از شکنجه صحبت می‌‌‏کرد. این تبادل تجربه همواره برای هر دو نفر دردناک بوده است.

وی ادامه داد: «من تمرینات را با آن‌‌‏ها دوباره انجام می‌‌‏دادم.» و به آن‌‌‏ها می‌‌‏گفتم: «شما هنگامی که وسط یک اردوگاه کار اجباری بودید، چه احساسی داشتید؟ آن موقع در اطراف شما دیوار و سیم و پلیس با سگ وجود داشت. – آن‌‌‏ها به شما چه می‌‌‏گفتند هنگامی که می‌‌‏گفتید باورتان را رها نمی‌‌‏کنید، آیا با به زور سوار کردن شما به ماشین و فرستادن به اتاق سوزاندن جسد تهدید می‌‌‏شدید؟»

آناستازیا لین، دختر شایسته کانادا
(Li Sha/Epoch Times)

لین در فیلم جدید وی در کانادا، با نام «The Bleeding Edge» یک تمرین کننده فالون دافا را که در چین با آزار و شکنجه مواجه است، به تصویر می‌‌‏کشد. فیلم صحنه‌‌‏های دلخراشی از انواع روش‌‌‏های شکنجه استفاده شده توسط پلیس چین از تجاوز به عنف گرفته تا فرو بردن بامبو به زیر ناخن و ضرب و شتم وحشیانه را شامل می‌‌‏شود.

وی گفت: «در یک صحنه او در حال خروج از زندان است و در حالی که وی در راهروی زندان با سلول زندان در هر دو طرف و پر شده از زندانیان عقیدتی راه می‌‌‏رود، در همین حین فردی به او نزدیک شده و می‌‌‏گوید که وی آزاد است. در آن زمان وی به انتهای راهرو و محل خروج می‌‌‏رسد، او گفت، «من باید به در این سکانس غرق در اشک باشم.»

وی درباره به تصویر کشیدن چنین نقشی گفت که باید در حین اجرای آن تمرکز بالا داشته باشم و بتوانم احساساتم را به خوبی نشان دهم.»

وی خاطر نشان کرد، در حالی که انجام آن کاری آسان نیست، اما ارزشمند است. وی ادامه داد: «در پایان روز وقتی که به خانه برمی‎گردم، حس می‌‌‏کنم این تجربه رضایت بخش ترین کار من تاکنون بوده است.»

لین در مقام یک بازیگر، و حامی حقوق بشر در جایگاه دختر شایسته گفت: «افراد بسیاری وجود دارد که صدایی برای بیان ظلم صورت گرفته بر آن‌‌‏ها وجود ندارد و می‌‌‏خواهم به افرادی که هنوز در تاریکی هستند، نور و روشنایی هدیه بدهم.»

اپک‌‌‌‌‏تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی