Search
Asset 2

در مواقع بحران با کودکان چگونه رفتار کنیم؟

woman-wearing-white-sleeveless-top-3094230-590x393

در موقعیت کنونی که مساله بحرانی به نام ویروس کرونا تقریبا در همه جای دنیا گسترش سریع پیدا کرده است و در برخی کشورها مساله قرنطینه شدن خانواده و نرفتن بچه ها به مدرسه مطرح شده است، خوب است بدانیم در صورت ماندن بچه ها در منزل، در مقابل ترس و نگرانی آنها که در معرض این اخبار و تغییرات زندگی خانوادگی و اجتماعی شان هستند، چگونه باید برخورد کنیم.

  • متوجه سن و میزان رشد عقلی کودک باشیم بچه های زیر یازده سال تفکر انتزاعی ندارند و باید مساله را به شکل عینی و بدون ابراز نگرانی شدید برایشان به شکل منطقی مطرح کنیم. کودکان تصوری از آینده دور ندارند و میزان نگرانی و رفتار ما در آنها درجه شدت وخیم بودن اوضاع را مشخص می کند. آنان باید یاد بگیرند که نه با نگرانی بلکه با درایت در حال کنترل کردن اوضاع برایشان هستیم و در کنارشان خواهیم بود و این یک نوع بیماری است که به طور موقت باعث تغییراتی در شیوه زندگی شده است و برای پیش گیری باید در منزل ماند و بهداشت را بیشتر رعایت کرد.
  • بچه ها با یکدیگر متفاوت هستند، پس این تفاوت ها را مد نظر قرار دهیم و از عکس‌‏العمل های متفاوت‌‏شان با برخورد با این مساله تعجب نکنیم. بعضی‌‏هایشان ممکن است بیشتر به ما وابستگی نشان بدهند و رفتارهای کودکانه ای از خود نشان بدهند که قبلا نداشتند، نگران نشوید این رفتارها زودگذر خواهند بود و برای کاهش اضطراب کودک انجام می‌‏شود پس زیاد سخت نگیرید تا این دوره تمام شود.
  • در مقابل قوانینی که قبلا در منزل وضع کرده بودید، منعطف‌‏تر برخورد کنید و برای بچه‌‏ها توضیح دهید که در این شرایط مثلا تا این ساعت می‌‏توانند بیدار بمانند و یا چند تا بیشتر می‌‏توانند فیلم ببینند.
  • در این شرایط از تکنیک‌‏های کاهش اضطراب بیشتر استفاده کنید؛ همچون انجام مدیتیشن، بیان اظهارات مثبت و دلگرم کننده، در آغوش گرفتن، گوش دادن به موسیقی و یا زدن ساز…
  • اگر سوالی پرسیدند طفره نروید و جواب درست را متناسب با سن و به شکل منطقی و بدون اظهار نگرانی بیان کنید؛ بچه‌‏ها لازم است یاد بگیرند بحران چیست و در مقابل آن باید چگونه عمل کنند.
  • از خود بچه ها در مورد چگونگی پر کردن اوقاتشان در منزل هم سوال کنید مشارکت آنان در تصمیم گیری، به رعایت و پذیرش وضعیت بهتر کمک می کند.
  • آنچه که احساس امنیت بیشتری در کودک می‌‏کند را مد نظر قرار دهید مثلا پختن غذای مورد دلخواه آنها، استفاده از برخی اسباب بازی‌‏ها و عروسک‌‏هایی که به آنان حس خوبی می‌‏دهد. از این رو خیلی در مورد نظم خانه و بهم ریختن موقتی منزل سخت گیر نباشید.
  • وجود کتاب های داستان و دیدن فیلم‌‏های کمدی هم خوب است، اگر توانستید بیشتر آنان را در این زمینه همراهی کنید.
  • درست است که شما و فرزندانتان باید از اخبار روز مطلع باشید ولی اینکار را لحظه به لحظه و با وسواس انجام ندهید و در عین حال بین اخبار واقعی و غیر واقعی هم تفاوت گذاشته و این مساله را برای کودکان بیان نمایید.
  • به کودکان بیشتر گوش بدهید مثلا اجازه بدهید نگرانی هایشان را بیان کنند و بپرسید احساسشان و نیازهایشان چیست.
  • هنر می تواند التیام بخش و آرامش دهنده باشد پس وسایل نقاشی و رنگ کردن را در دسترس قرار بدهید و نوشتن را نیز تشویق کنید.
  • بچه ها به انجام بازی‌‏های فیزیکی نیاز دارند پس حالا که قرار است منزل بمانند از بازی های فیزیکی داخل منزل استفاده کنید؛ گاهی انداختن یک سفره بر زمین و گذاشتن چند اسباب بازی داخل ظرف آب می‌‏تواند تا مدتی سرگرمی بسیار مناسبی برای کودک باشد.

فراموش نکنید بچه ها به شما والدین به عنوان الگو نگاه می‌‏کنند حتی اگر نگرانی دارید آن را بیان کنید و بگویید برای رفع آن دارید چکار می‌‏کنید. احساس خود را پنهان نکنید ولی نحوه مقابله با آن را برای کودک ابراز کنید و سعی کنید نحوه خواب، غذا خوردن و فعالیت های کودک را مد نظر داشته باشید و متوجه تغییرات آن باشید.

مطالب دیگر:

در هر منطقه‌‏ای که روابطش با چین کمونیست مستحکم‌تر است، شیوع کرونا ویروس بیشتر است

تأمل و امید در میان اپیدمی ویروس کرونا

آیا درمانی طلایی و « نتیجه‌بخش » برای یک اپیدمی وجود دارد؟

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی