Search
Asset 2

دیدار رهبران چین و تایوان پس‌‏از ۶۶ سال

معترضان به نشست رؤسای جمهور چین و تایوان در سنگاپور. ۷ نوامبر ۲۰۱۵، تایپه، تایوان. (Ashley Pon/Getty Images)
معترضان به نشست رؤسای جمهور چین و تایوان در سنگاپور. ۷ نوامبر ۲۰۱۵، تایپه، تایوان. (Ashley Pon/Getty Images)
معترضان به نشست رؤسای جمهور چین و تایوان در سنگاپور. ۷ نوامبر ۲۰۱۵، تایپه، تایوان. (Ashley Pon/Getty Images)
معترضان به نشست رؤسای جمهور چین و تایوان در سنگاپور. ۷ نوامبر ۲۰۱۵، تایپه، تایوان. (Ashley Pon/Getty Images)

هفتم نوامبر در سنگاپور، رهبران چین و تایوان پس‌‏از ۶۶ سال از زمان آغاز جنگ داخلی چین در سال ۱۹۴۶ با یک‎دیگر ملاقات کردند.

این ملاقات به‌‏مدت یک ساعت به‌‏طول انجامید. به‌‏دلیل آن‌‏که چین حاکمیت تایوان را به رسمیت نمی‌‏شناسد، پرچم‌‏های این دو کشور در این ملاقات نبود و دو رئیس‌‏جمهور از نام بردن یکدیگر با عناوین رسمی اجتناب کردند و تنها به «آقای ما» و «آقای شی» بسنده کردند.

با این‌‏که در این دیدار هیچ توافقی صورت نگرفت، اما باعث افزایش نگرانی مخالفان سیاسی تایوان شد. مخالفان سیاسی تایوان می‌‏گویند ممکن است این ملاقات منجربه اعمال کنترل بیش‌‏تر پکن بر این جزیره و تضعیف نظام لیبرال دموکرات آن شود.

سخن‌‏گوی رژیم چین با ابراز تمایل به روابط متقابل این دو کشور، اظهار امیدواری کرد که این روابط «به شیوه‌‏ای درست» باعث اتحاد با سرزمین اصلی شود.

در‌‏حال حاظر، «کومینتانگ» یا حزب ناسیونالیست چین کنترل تایوان را در دست دارد. این حزب در طول جنگ جهانی دوم کنترل سرزمین اصلی چین را در‌‏اختیار داشت اما پس‌‏از مذاکرات نافرجام صلح در سال ۱۹۴۶ میان «مائو تسه تونگ»، رهبر کمونیست و «چیانگ کای شک» رهبر ملی‌‏گرا که منجربه جنگ داخلی شد، در ۱۹۴۹ پس‌‏از شکست از نیروهای کمونیست مجبور به عقب‌‏نشینی شد.

«ما یینگ جو» در مقابل خبرنگاران گفت: «هر دو طرف باید به ارزش‌‏ها و سبک زندگی یک‌‏دیگر احترام بگذارند.»

شی جین پینگ با اشاره به هدف دیرینه برگرداندن تایوان به سرزمین اصلی چین اظهار داشت: «ما یک خانواده هستیم و هیچ نیرویی نمی‌‏تواند ما را از هم جدا کند.» این دو رهبر پیش‌‏از رفتن به پشت درهای بسته به‌‏مدت یک دقیقه با هم دست دادند.

هر دو حزب کمونیست چین و کومیناتنگ ادعا می‌‏کنند که حاکمان مشروع چین هستند. اما با گذشت بیش‌‏از ۶ دهه از جدایی سیاسی و فرهنگی، تعداد افرادی که ترجیح می‌‏دهند که این جزیره استقلال سیاسی پیدا کند، روبه افزایش بوده است. در طول دیدار این دو رهبر، چند صد نفر از مخالفان در‌‏مقابل وزارت اقتصاد تایپه جمع شدند و مخالفت خود را با دیدار این رئیس جمهور اعلام کردند.

«تسای اینگ ون»، رهبر مخالفان در تایوان معتقد است که دیدار این دو رهبر تلاشی برای محدود کردن حق تعیین سرنوشت تایوان با «تنظیم پیش‌‏شرط‌‏های سیاسی در صحنه بین‌‏الملل» است.

در مصاحبه‌‏ای مطبوعاتی، «تسای» اظهار داشت که او و حزب پیشرفت دموکراتیک امیدوار بودند که رئیس‌‏جمهور «ما» تایوان را کشوری برابر با چین نشان دهد و بر صدای استقلال مردم تایوان تأکید داشته باشد؛ اما «هیچ‌‏یک از این اهداف به‌‏دست نیامد.»

«شی جین پینگ»، رهبر چین و «ما یینگ جو»، رئیس جمهور تایوان پیش‌‏از نشست این دو کشور در سنگاپور
«شی جین پینگ»، رهبر چین و «ما یینگ جو»، رئیس جمهور تایوان پیش‌‏از نشست این دو کشور در سنگاپور. ۷ نوامبر ۲۰۱۵. (ROSLAN RAHMAN/AFP/Getty Images)

تسای گفت: «من به دموکراسی تایوان و مردمش اعتماد دارم. با کمک مردم تایوان و با استفاده‌‏از دموکراسی می‌‏توانیم آسیب ناشی‌‏از ملاقات ما و شی را جبران کنیم.»

ما یینگ جو که از سال ۲۰۰۸ رئیس‌‏جمهور تایوان بوده است در ماه مه سال آینده از منصب خود کناره‌‏گیری خواهد کرد. میزان محبوبیت او نسبت‌‏به سال گذشته تنها ۲۰ درصد بوده است.

پنجم نوامبر، در نشستی مطبوعاتی، از «ما» درباره بیانیه‌‏های قبلی وی مبنی‌‏بر تعهد وی بر ملاقات نکردن با رهبران اصلی چین پرسیده شد. وی پاسخ داد که او با دیدار ۷ نوامبر موافقت کرده است زیرا این دیدار در سنگاپور برگزار خواهد شد و نه در سرزمین اصلی چین.

در کنفرانس مطبوعاتی پس‌‏از این دیدار، ما یینگ اظهار داشت که وی با شی درباره نگرانی‌‏ها از ادامه تهدیدات نظامی رژیم چین در تحرکات نظامی اخیر این کشور در شبیه‌‏سازی حمله به دفتر ریاست جمهوری تایوان صحبت کرده است.

وی همچنین گفت که از تمایل مردم تایوان برای مشارکت بیش‌‏تر در جامعه جهانی به‌‏ویژه با سازمان‌‏های غیردولتی صحبت کرده است. چین، تایوان را تنها به‌‏عنوان یک استان جدایی‌‏طلب می‌‏شناسد و در تلاش است تا تایوان را از سازمان ملل متحد و دیگر سازمان‌‏های بزرگ چند ملیتی دور نگه دارد.

ما یینگ جو اظهار داشت که شی به او گفته است که این کشور به‌‏طور مناسبی، مورد به مورد بر مشارکت‌‏های بیش‌‏تر تایوان رسیدگی خواهد کرد.

اپک تایمز در ۳۵ کشور و به ۲۱ زبان منتشر می‌‏شود.

اخبار مرتبط

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی