Search
Asset 2

فسیل نادری از مغز یک دایناسور در انگلستان کشف شد

فسیل مغز دایناسور

فسیل مغز دایناسور

چندی پیش فسیل بافت مغزی در انگلستان کشف شده است که در نگاه اول یک سنگ ساده قهوه‏ای رنگ به نظر می‏آید، اما متعلق به یک دایناسور گیاه خوار و از خانواده ایگوآنودون است.

کشف استخوان‏های دایناسور نشان از انعطاف پذیری استخوان‏ها با وجود گذر زمان است؛ اما بافت‏های نرم بدن دایناسور مثل عضلات و اندام‏ها چنین انعطافی ندارند.

این اولین بار است که دانشمندان دانشگاه‏ های کمبریج، آکسفورد و استرالیای شرقی چنین مورد نادری را مشاهده می‏ کنند. آن‏ها پس از گذشت بیش از یک دهه در ساسکس (یکی ازشهر‌های تاریخی انگلستان) موفق به کشف این شی سنگ مانند شدند که قطعه‏ ای از مغز دایناسور است.

با توجه به یافته‏ های این تیم، کشف مورد نظر شباهت زیادی به پرندگان امروزی و تمساح ‏ها دارد. بافتی که سالم مانده دارای مویرگ‏ و بافت قشری (کورتیکال) و مننژ، غشای سخت محافظ مغز است.

محققان بر این باورند که این دایناسور یکی از بستگان نزدیک ایگوآنودون، دایناسوری گیاه‌خوار، از دوره کرتاسه است. تیم تحقیقات همچنین گمان می‏کنند که دایناسور در نزدیکی یک باتلاق یا مرداب مرده است و درنتیجه بافت بدنش تا حد زیادی به دلیل اسید کم و اکسیژن بالای آب محافظت شده است.

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی