Search
Asset 2

آلمان در «خط مقدم» علیه نفوذ چین و روسیه

نفوذ چین و روسیه آلمان ویروس کرونا جنگ سرد جدید نقض حقوق بشر در چین شیوع پاندمی منشا ویروس سیاست‌های اتحادیه اروپا درباره چین
پرچم آلمان، در مقابل یکی از ساختمان‌های پارلمان این کشور (John Macdougall/AFP via Getty Images)

تازه‌ترین تحلیل‌های یک اندیشکده برجسته مستقر در انگلیس می‌گوید که آلمان در خط مقدم  « جنگ سرد جدید » غرب علیه نفوذ چین و روسیه قرار دارد.

این اندیشکده که انستیتو «رویال یونایتد سرویسز (RUSI) » نام دارد، در آخرین گزارش خود می‌گوید که وابستگی اقتصادی آلمان به چین نگرانی‌های فزاینده‌ای را در برلین ایجاد کرده است  و رفتار رژیم چین در طول پاندمی ویروس حزب کمونیست چین (کرونا ویروس)، در حال تغییر دادن درک آلمان نسبت به روابط دوجانبه‌اش با چین است.

به اعتقاد نگارندگان این گزارش، در حالی که روسیه به سمت تضعیف کردن اعتماد عمومی به نهادهای دموکراتیک حرکت کرده است و چین بیشتر روی دارایی‌های اقتصادی تمرکز کرده است، هر دوی این کشورها، از آسیب‌پذیری ساختار سیاسی آلمان استفاده کرده‌اند تا برلین را دور زده و از طریق آلمان مستقیماً بر دولت‌های منطقه تأثیر بگذارند.

این گزارش نتیجه‌گیری می‌کند که نفوذ چین و روسیه در جامعه، سیاست، و اقتصاد آلمان، نه تنها یک تهدید برای بزرگ‌‌‏ترین اقتصاد اروپا است، بلکه برای تمام اروپا و نهادهای دموکراتیک غربی خطرآفرین است.

گرچه هنوز بسیاری از رهبران تجاری آلمان همچنان نسبت به انتقاد از رژیم چین بسیار محتاط هستند، اما روابط اقتصادی آلمان با چین اکنون توسط بسیاری فعالان حوزه تجارت و سیاست این کشور مورد ارزیابی مجدد قرار گرفته است.

این ارزیابی مجدد و درک تازه نسبت به تهدید چین، زمانی بیشتر شکل گرفت که آلمانی‌ها متوجه شدند چینی‌ها در حال تصاحب برخی‌ شرکت‌های میان‌ردۀ آلمانی هستند. نظیر شرکت برجسته رباتیک «کوکا»، تولیدکننده انواع ربات.

 گزارش اخیر می‌افزاید که درک آلمان نسبت به چین، به طور فزاینده‌ای از یک «فرصت» به یک «رقیب» تغییر می‌کند.

رفتار رژیم چین، در طول بحران شیوع ویروس کرونا نیز باعث افزایش ناخوشنودی آلمان از چین شده است. چرا که چین سعی در تحت تأثیر قرار دادن افکار عمومی مردم آلمان در مورد منشا ویروس داشت، به طوری که مقامات آلمانی را تحت فشار قرار دهد تا در خصوص واکنش چین نسبت به شیوع ویروس تقدیر کنند.

طبق این گزارش، افزایش رفتار خصمانه چین، همانگونه که در طول همه‌گیری اخیر مشهود است، ذهن آلمانی‌ها را بیشتر روی مضرات روابط تجاری با چین متمرکز کرد، به جای منافع آن.

در این گزارش که بخشی از مجموعه مقالات مربوط به فعالیت‌‌‏های روسیه و چین در اروپا است، تصریح شده است که رژیم چین می‌خواهد اطمینان حاصل کند که اروپا در کنار ایالات متحده، در مواجهه با نفوذ جهانی چین، جبهه مشترکی علیه چین ایجاد نمی‌کند، و از سویی دیگر پکن سعی دارد هرگونه انتقاد اروپاییان از سوابق سوء نقض حقوق بشر در چین را از بین ببرد.

به اعتقاد نگارندگان این گزارش، تقسیمات درونی اروپا، مانع از آن شده است که غرب یک استراتژی متحد و یک واکنش یکجانبه در برابر چین اتخاذ کند. به عنوان مثال، دوستان اروپایی صمیمی‌تر چین، به ویژه یونان، مجارستان و پرتغال، بارها سیاست‌های اتحادیه اروپا درباره چین را مسدود کرده‌اند.

اما اکنون شیوع پاندمی اخیر منحنی یادگیری را تسریع کرده است، و نگرانی‌های فزاینده در مورد چین را تقویت می‌کند. به طوری که بسیاری از کشورها اکنون می‌دانند که چقدر وابستگی به چین در زمینه کالاهای مهم، به ضررشان تمام می‌شود.

مطالب دیگر:

چگونه دیپلمات‌های چینی در کشورهای دیگر اقدام به خرابکاری و جاسوسی می‌کنند

تلاش هند برای رها شدن از وابستگی اقتصادی به چین

واکنش حزب کمونیست چین به فجایع طبیعی و ساخت دست بشر

تراژدی‌های مشابه در رژیم‌های اتحاد جماهیر شوروی و حزب کمونیست چین

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی