Search
Asset 2

چند دادستان‌ کل می‌گویند اگر دولت بایدن واکسیناسیون را برای کارکنان بخش خصوصی اجباری کند، شکایت خواهند کرد

انتخابات جمهوری خواهان به سرعت از بایدن که این قوانین را «دارای تبعیض نژادی» توصیف کرده و تردیدهایی نسبت به انتخابات پیش رو مطرح کرد، انتقاد
جوبایدن، رئیس جمهور آمریکا (Jim Watson/AFP via Getty Images)

چند دادستان کل جمهوری‌خواه گفته‌اند دستورالعمل فدرال رئیس‌جمهور جو بایدن برای واکسیناسیون کووید۱۹ هنوز برای کارکنان بخش خصوصی اجباری نشده‌ است و افزوده‌اند اگر دستورش صادر شود، علیه آن شکایت خواهند کرد.

آستین کنودسن جمهوری‌خواه، دادستان کل مونتانا، می‌گوید کاخ سفید متن قانون اضطراری واکسیناسیون خود را به تازگی و در هفته گذشته به دفتر مدیریت و بودجه ارائه کرده، این بدان معنا است که این قانون هنوز به مرحله اجرا نرسیده است.

کنودسن به این نکته نیز اشاره کرد «چنین قانون یا مقرراتی در حال اجرا نیست» و افزود بیانیه ماه گذشته بایدن منجر به «سردرگرمی‌های بسیاری» شد.

او گفت: «به‌علاوه، دفترم دارد خودش را آماده می‌کند تا بلافاصله پس از آن‌که دولت بایدن حکم اعلام شده را صادر کند، این تجاوز فدرال را در زمینه‌های مختلف به چالش بکشد و مانعش شود.»

بایدن نهم سپتامبر اعلام کرد به اداره ایمنی و بهداشت شغلی (OSHA) دستور می‌دهد تمام مشاغل خصوصی با ۱۰۰ کارمند یا بیشتر را ملزم به واکسیناسیون یا آزمایش هفتگی کارکنانش کند. جزئیات این قانون، از جمله میزان جریمه، منتشر نشده است. جن ساکی، سخنگوی مطبوعاتی کاخ سفید نیز نتوانست در اوایل ماه جاری به سؤالات مربوط به زمان اعلام آن پاسخ دهد.

جان اوکانر، دادستان کل اوکلاهما، که او نیز جمهوری‌خواه است، روز پنجشنبه اعلام کرد هیچ قانون فدرالی کارفرمایان را ملزم نمی‌کند تصویر واکسیناسیون یا آزمایش کارکنان خود را بررسی کنند. در نتیجه، اشاره کرد کارفرمایان باید اطلاعیه بایدن را تا زمان اجرای قانون نادیده بگیرند.

اوکانر در بیانیه‌ای گفت: «در مقابل از کارفرمایان اوکلاهما می‌خواهم که دستور دولت بایدن را نادیده بگیرند. در صورت صدور قوانین اضطراری فدرال که چنین خواسته نامشروعی را بر عهده کارفرمایان قرار می‌دهد، سایر دادستان‌های کل سراسر کشور به دفتر ما ملحق خواهند شد تا به سرعت شکایت کرده و مانع از اجرا یا اجبار آن شوند.»

اوکانر می‌گوید ساکنان اوکلاهما حق دارند خودشان تصمیمات بهداشتی خود را بگیرند که شامل واکسیناسیون یا عدم واکسیناسیون نیز می‌شود.

«متأسفانه برخی کارفرمایان دارند با ابتکار خود واکسیناسیون را اجباری می‌کنند. حداقلش این است که این کارفرمایان معافیت‌های مذهبی، پزشکی و شخصی را به‌طور برابر برای همه در نظر بگیرند.»

مارک برنوویچ جمهوری‌خواه، دادستان کل آریزونا، پیش از این شکایتی را علیه دستورالعمل واکسیناسیون اجباری بایدن طرح کرده و معتقد است این امر بند «حمایت برابر» قانون اساسی را نقض می‌کند. این دستورالعمل با مهاجران غیرقانونی که از مکزیک وارد می‌شوند، برخورد متفاوتی از کارگران آمریکایی دارد و استدلال می‌کند مهاجران غیرقانونی مجبور به واکسیناسیون نیستند.

مطالب دیگر:

با وجود نزدیک شدن آخرین مهلت‌ واکسیناسیون، صدها هزار سرباز آمریکایی هنوز واکسینه نشده‌اند

بایدن خواستار پیگرد قانونی افرادی شد که از احضاریه‌های ششم ژانویه سرپیچی می‌کنند

پکن رسانه‌های دنیا را ساکت می‌کند تا درباره برداشت اجباری اعضای بدن در چین گزارش ندهند

اخبار مرتبط

عضویت در خبرنامه اپک تایمز فارسی